Återgå till AP7 Såfa eller inte?

Vad du gjort innan eller vad du sagt du ska göra har ingen betydelse just nu.
Du kan omvärdera din situation nu och ta samma eller nya beslut …

Svara samtidigt på om du kan sova gott med beslutet du har tagit (oavsett beslut).

1 gillning

Kör det du tror på :slight_smile: behöver absolut inte vara fel att addera Småbolag. Det är det ingen av oss som vet.

2 gillningar

Det är inte möjligtvis så att du har Lifeplan pensionsrådgivning via dina arbetsgivare? Jag tycker nämligen att din fondfördelning påminner om rådet jag fick ut av dem när jag testade.

I så fall kan övervikten mot tillväxtmarknader eventuellt förklaras av att de ger ett helhetsråd för tjänstepensionen och premiepensionen, där de överviktar de dyraste fonderna (=tillväxtmarknader) i premiepensionen (för att de är dyrast och man får de största rabatterna där) och underviktar dem i tjänstepensionen. Om jag inte minns helt fel i alla fall, det är några år sedan nu.

Så om du väljer att sluta använda deras tjänst (alt en annan tjänst som jobbar likadant) och återgå till AP7 behöver du tänka på att också placera om din tjänstepension i ett inträdesalternativ alternativt i en globalfond (+ sverigefond om du vill). Om du väljer fond(er) själv istället för ett förvalsalternativ ska du också komma ihåg att vikta ner aktier till förmån för räntefonder när du börjar närma dig pensionen (men sänk inte aktievikten för snabbt heller).

1 gillning

När du säger också, menar du då att du upplever det som att ap7 inte har småbolag? Den uppfattningen jag har fått är att de kör en del av investeringarna på småbolag redan som det är. Men du kanske vill ha mer än vad dom har. Jag vet inte riktigt hur man kollar upp deras fördelning, dock.

1 gillning

Hej!
Jo det stämmer att det var Lifeplan. Dom rekommenderade även att byta från KPA-traditionell till Futurum, men det gjorde jag aldrig. Kanske att jag borde ändra alternativ för tjänstepensionen också, tycker bara det är så svårt att jämföra. När jag jämförde avgifter via någon sida såg Futurum ut att vara dyrast avseende avgifter. Jag har bytt tillbaka till AP7 i alla fall, allt som jag har läst (här och på andra ställen) övertygade mig.

1 gillning