Hjälp en 30 åring med pensionsfonder

Hej!

Jag är 30 år och år har en timanställning som lärarvikarie så det är inte mycket pengar jag får. Jag har a-kassa någon månad till.

Jag har i mina pensionsfonder dessa 4 med 25% fördelning på alla:

Spiltan globalfond investmentbolag
Avanza Zero
Länsförsäkringar Global indexnära
AP7 Såfa statens årskullsförvatlningsaternativ.

Vad tycker ni om valet av fonder? Fördelningen och allmänna reflektioner? Ska tilläggas att jag har ett privat pensionssparande på Avanza men det är bara några tusen än så länge.

Tack för hjälpen!

Antar att detta är din premiepension? Där är min standardrekomendation all-in på AP7-såfa. Det är i mitt tycke den absolut bästa fonden som går välja i PPM för långsiktigt sparande. Den är bred, billig samt den använder hävstång. När man blir äldre så justerar den även ner risken automatiskt.

3 gillningar

Inga dåliga fonder, men med din fördelning får du 50% Sverige. Det är ganska mycket.

Själv kör jag 100% AP7

2 gillningar

Jag var tvungen att kolla ja det är min premiepension. jag kan inget om pensioner, hur det fungerar (försöker läsa på min jag är för korkad helt enkelt).

Okej, jag antar att det var 100& Ap7 såfa innan jag började ändra

Tack! Okej, är AP7-Såfa och AP/ samma fond?

AP7 finns endast i PPM (premiepensionen) så det var därför jag kunde lista ut att det var ppm det gällde. AP7-Såfa är den fonden man hamnar i automatiskt om man inte gör några ändringar själv. Man kan när som helst gå tillbaka till den.

Normalt när man jobbar så avsätts 18,5% av lönen till din allmänna pension som består av inkomstpension och premiepension. 16% hamnar i inkomstpensionen och där kan du inte göra några egna aktiva val. 2,5% hamnar i din premiepension och där kan du själv välja fonder som du har gjort. Detta gör man på www.pensionsmyndigheten.se

Sedan är det många som även har nåt som kallas för tjänstepension. Det kan vara t.ex 4,5% som avsätts dit. Där får man ta reda på vilket avtal man tillhör. Det kan man se på t.ex www.minpension.se. När man tagit reda på vilket avtal man tillhör så kan man se vilken valcentral som gäller för din tjänstepension. Där kan man logga in med sitt personnummer och bank-id oftast för att sedan kunna göra vissa val. Oftast ligger man automatiskt i något som kallas för traditionell försäkring vilket brukar innebära runt 40-60% aktier och resten räntor. Vill man ta högre risk (och högre förväntad avkastning) så kan man oftast byta till fondförsäkring. Då får man välja först vilket försäkringbolag man vill ha (t.ex Swedbank, AMF, Storebrand m.m). Väljer man fondförsäkring hos något av dessa försäkringbolag så hamnar man i något som kallas entrélösning. En sådan består oftast av runt 75% globala aktier och 25% svenska aktier. När man blir äldre så sänker den automatiskt risken precis som AP7-Såfa gör i ppm. Entrelösningarna är oftast riktigt bra och billiga produkter som passar de flesta.

AP7-Såfa består egentligen av två olika fonder. Dessa heter AP7-aktiefond och AP7-räntefond. Fram tills man är runt 55-56 år gammal så är det enbart aktiefonden. Därefter så läggs det även till räntefonden för att succesivt minska risken i takt med att man blir äldre.

Jag kan varmt rekommendera att läsa den här artikeln och kolla avsnitt #241 som handlar om hur man kan tänka kring pension och hur det fungerar.

3 gillningar

Ja otydligt av mig.
AP7-såfa menar jag. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack snälla!! :slight_smile: Det här med entrélösning låter som en bra idé men den här AP7-Såfa är alltså inte samma sak förstår jag? Så mellan entrélösning och AP7-Såfa vad skulle du välja då? :slight_smile:

Tack för hjälpen! :slight_smile:

Entrelösningar gäller enbart tjänstepension. Jag vet inte om du har någon tjänstepension. Det måste du ta reda på själv. Du kan t.ex logga in på www.minpension.se och se en sammanställning av din pension där. Du kan även fråga din arbetsgivare om du har tjänstepension och vilket avtal du tillhör.

Jag personligen jobbar som tjänsteman inom industri och tillhör ett avtal som heter ITP1. Där har ag valt 50% traditionell försäkring (måste tyvärr ha det så enligt avtalet) och 50% fonder på Swedbank istället.

AP7-Såfa gäller enbart i PPM. Där rekommenderar både jag personligen och @janbolmeson att man väljer AP7 till 100%

Man kan alltså hade både entrelösning och AP7 samtidigt för det är två helt olika pensionssystem det handlar om. Tjänstepension och Premiepension.

3 gillningar

Aha okej, då förstår jag! Tack igen! Jag har bytt nu så att jag har 100% AP7-Såfa nu på min premiepension. Mitt framtida pensionärsjag tackar dig med :slight_smile:

3 gillningar