Premiepension, dags att ändra?

Tjena,

Sitter och kollar lite på min premiepension som jag har sjukt dålig koll på.
Hade en i familjen som hjälpte mig med sånt innan men nu tänkte jag försöka ta tag i det själv….

Idag har jag dessa fonder valda:
Black Rock - World technology A2 40%
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige A 30%
Swedbank Robur Technology A 30%

Som jag förstått det av den korta tid jag försökt läsa mig på så är det framförallt avgiften man ska försöka ha låg.
Vad säger ni om de 3 fonder jag har just nu, de har en gemensam avgift på 0,30%
Är det läge att gå på någon global indexfond ex. Robur Access Global A eller liknande? Lägga till eller byta någon? Eller ska man gå på statens AP7 Såfa. Varför eller varför inte låte den sköta jobbet?
Vad har ni för förslag?

Är idag 36år så har ett par år kvar att jobba.

Tack på förhand!

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Det var en spännande portfölj! Framförallt väldigt hög risk med nischade fonder. Den typen av fonder har en tendens att antingen överprestera rejält eller underprestera rejält och jag kan tänka mig att du har haft en väldigt volatil resa?

Min favorit i PPM är AP7-Såfa. Den är bred, billig och investerar med hävstång. Samt att den automatiskt sänker risken när man blir äldre. :slight_smile:

Jag skulle absolut överväga att investera allt eller det mesta i AP7. Möjligtvis behålla 10-20% i t.ex teknik eller småbolag om det är vad du gillar eftersom dessa fonder brukar ha bra rabbatt inom PPM.

HÄR finns massvis med bra tips om pensionsspar.

6 gillningar

Hej och tack :slightly_smiling_face:

Ja som sagt, jag fick hjälp att välja ut av en familjemedlem innan, och den har mestadels varit upp när jag kollar historiken, men 2022 var det -30% :upside_down_face:
Men iom att den hjälpen inte riktigt finns längre så får jag försöka sätta mig in i detta själv.

AP7-Såfa, som jag har förstått det, finns väl i olika “risk kategorier” samt fonder eller räntor?
Och jag hade tänkt att jag skulle lägga mig i hög risk, med i stort sett 100% aktier iom att det är lång sparhorisont. Eller det sköter kanske AP7 helt automatiskt?
Är det något speciellt att tänka på när man väljer på AP7?

Väljer du AP7-såfa så kommer du ha 100% aktier (egentligen mer eftersom de de har hävstång. Just nu är den runt 15% vill jag minnas) fram tills du är 55 eller 56 år gammal. Därefter lägger den till 2-3% räntor per år för att sänka risken.

Väldigt bekvämt och smidigt med andra ord.

Men viktigt så att man väljer just den som heter AP7-såfa.

4 gillningar

Toppen, tack!
Ja på pensionsmyndigheten.se så är där gaska tydligt “Byt till AP7-Såfa”. Så ska nog inte kunna misslyckas där :smiley:

Tack för svaren!

1 gillning