Hej
Jag är pensionär och undrar vilken typ av fonder jag ska ha i ppm nu när det är oroligt på marknaden. Vill inte tappa för mycket av mint sparande
Tacksam för svar
Mormor 67 år
Ap7 Såfa. Den sköter sig fint. Man behöver inte vara aktiv då. Du ska ändå leva minst 20 år till 
.
Rekommenderar också AP7-såfa. Den justerar risken automatiskt när man blir äldre.
Såfa är väl inte ett bra råd om man är 67 och vill minska risken pga att det är oroligt på marknaden.
Vid 67 års ålder är det trots allt 60% aktier och 40% ränta, det blir inte bra för alla syften bara för att något är “automatiskt”. Är det just risken man vill minska kortvarigt tills det lugnar ner sig är det bättre att tillfälligt gå över till AP7 Räntefond eller någon annan räntefond typ AMF Räntefond Kort.
Ja men om Ann kunde tajma börsen som du hade hon knappt frågat oss här på RT hur hon skulle göra nu. Lättast är att sälja Ap7 aktiefond och köpa en räntefond. Men hur ska man göra sedan,när ska man gå in igen och hur? 99% av alla småsparare lyckas inte med det du lyckas själv att tajma börsen. Vara smartare än börsen. Klart att vi vet att man sänker risken att vikta om till räntor,men göra rätt om och om igen är det bara du som lyckas med det
.
Ps. Inget emot det du håller på med,men knappast någon bra råd du ger till någon annan som kanske har läst i tidningar att 3 -e världskrig är på gång och att man ska sälja allt för att komma igen på börsen när kriget är slut och när det blir billigt igen 
Då får Ann ha kontakt med dig att du säger till henne när det är dagsatt köpa aktier igen. En gratis rådgivare helt ok. 
Hon skrev ju att hon inte vill tappa för mycket av sitt sparande när det är oroligt. Hon är ute efter en försäkring mot stor nedgång, inte optimera för hög avkastning framåt. Då tycker jag att det är olämpligt med 60% aktier vilket hon får med Såfa. Förhoppningsvis kommer det lugna ner sig på börsen, då kan hon gå tillbaka till exempelvis Såfa.
Att tima för att försäkra sitt kapital för nedgång är väl ändå något man bör kunna göra, om nedgången är värre än att tappa möjligheten till viss uppgång?
Det andra du skriver är trams. Jag ger inte råd om när hon ska göra något. Men är man genuint orolig och känslig för nedgång kan väl räntefond knappast vara ett dåligt råd?
Att försöka tima marknaden är ett värdelöst råd rakt av.
Det var inte rådet jag gav. Det var att minska risken, det var det hon frågade om.
Ja det kan funka men då måste Ann ha kontakt med dig då det är inte säkert hon vågar köpa aktiefonder igen. Hon kommer känna sig trygg med 100% räntefond så länge hon lever. Det kan vara dyrt om hon lever i 20 år till eller längre
.
Du ver själv hur många % är aktiva i sina Ppm. Inte så många % som aktivt följer sitt ppm. Då är det mycket bättre ligga i Ap7 Såfa än att hålla på ändra fram / tillbaks utan att vera vad man håller på med. 
Att säkra sitt kapital via en räntefond är normal riskhantering, det kan göras kortvarigt tills man känner att det lugnat ner sig. Din aversion mot “tima marknaden” går alldeles för långt i detta sammanhang.
Du har även aversion mot “tänk själv”. Det går även att ha en annan kombination av aktie och ränta om man absolut vill ha AP7. Exempelvis AP7 Försiktig med 33% aktier och 67% ränta.
Ja men när rek du henne att hon ska återgå igen till ap7 såfa. När blir det lugnare på börsen igen? Hur ofta är det oroligt på börsen under 1 årstid?
Varför ska jag rekommendera henne det? Låt henne lyssna på råd och göra en egen bedömning och kanske fråga igen senare. AP7 Såfa är inte lösningen på allt. Att inte tänka själv utefter sin egen riskvilja och ekonomiska situation kan vara ett dåligt råd i vissa sammanhang. Indoktrineringen mot SÅFA utan egna tankar är stenhård här!
Då är det 100% räntefond säkrast och bäst om man klarar sig med det man har. Sedan kan man tajma börsen livsfarligt men riktigt bra och smart enligt dig själv. 
. Ok.
Det här är ett bedrövligt råd. AP7 såfa är utmärkt och anpassad för att minska risken till en lagom nivå.
@Jacke77 har helt rätt.
Att rådge människor att anpassa sig efter omvärlden kortvarigt när de inte har varken kunskap eller intresse att hantera snabba marknadssvängningar är rent ut sagt vårdslöst.
Skärpning @Pellepennan
Jag har inte pratat om att tajma här.
AP7 Såfa har en åldersanpassning som är tänkt att passa för genomsnittet, utan hänsyn till var och ens ekonomiska situation med marginaler, riskvilja etc. Därför är det bra att fundera på sin egen situation. Åldersanpassningen tar heller inte hänsyn till faktorer i omgivningen såsom krig eller andra större kriser.
Exempel:
Den som har mycket stora marginaler och kanske inte ens är beroende av premiepensionen utan mer är intresserad av hög möjlighet till avkastning kan överväga att välja AP7 Aktiefond, eller andra aktiefonder, även högt upp i åldrarna. Nedtrappning till räntefond kanske då inte passar personens situation.
Den som har mycket små marginaler och är strikt beroende av premiepensionen kan överväga att välja AP7 Försiktig eller rent av AP7 Räntefond. Det kanske är oacceptabelt att få en nedgång med 10% eller mer av sitt kapital. Man kan lägga fram olika alternativ och så får man fundera lite själv. Jag har pratat om:
AP7 Räntefond eller annan räntefond som AMF Aktiefond Stabil. 100% ränta.
AP7 Försiktig. 33% aktier och 67% ränta.
AP7 Såfa ger 60% aktier och 40% ränta vid 67 års ålder. Det är högre risk än de andra alternativen.
Man kan förstås också välja att ha både AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond i sitt val och fritt välja procentsats.
Enligt mina erfarenheter har man en klump som sitter ovanför axlarna som man kan använda för att tänka så gott det går utefter sin egen situation. AP7 Såfa är helt enkelt inte bästa svaret på alla frågor i alla situationer och för alla personers egna behov. Hade så varit hade enda valet på PPM varit just AP7 Såfa, eller hur?
Hej och välkommen tillbaka!
Jag tycket du måste titta på hela pensionen. Inkomstpension + PPM + eventuella tjänstepensioner.
- Inkomstpensionen är i det närmaste som en ränteplacering. Påverkas av framtida löneutveckligen i Sverige.
- PPM och Tjänstepension kan du själv välja risken i. dvs andelen aktiefonder.
Prova att räkna ut aktieandelen på totala pensionskapitalet. Räkna med 0% för inkomstpensionen och de aktieandelar du har i PPM/TP i nuläget.
Om man tittar på vad Vanguard säger så bör man i din ålder ligga på sådär en 40% aktieandel. Titta på länken nedan.
Man tar alltid någon form av risk.
- För hög aktieandel så tar man risken med en börskrasch och kapitalet återhämtar sig inte på bra länge.
- För låg aktieandel så tar man risken att köpkraften urholkas pga inflation eftersom aktier ändå ger bättre avkastning på lång sikt.
Så det är en balans
Hoppas det ger dig lite användbara tankar ![]()
Hej och tack till alla som svarat på min fråga. Jag ska gå igenom alla svaren och ta en fu nderare på hur jag ska göra. Kul att så många svarat mig.
Mormor 67 år
Håller med Pelle!
Jag håller också med dig 

. Alla håller med varandra på RT.