Vikta om eller behålla PPM-fonder?

Jag är nybliven pensionär och börjat ta ut viss del av premiepensionen varje månad. Mina PPM-fonder består i huvudsak av aktiefonder men har tjänstepension i traditionell förvaltning samt övrigt sparande i aktier/fonder/sparkonton. Mitt dilemma efter börsraset är om jag ska vikta om PPM-fonderna till en större del räntefonder eller avvakta.

Hej Mimmi!

Om uttag redan har påbörjats från din PPM så kanske det är en bra sak att justera din risk där, under hur lång tid kommer uttagen att ske?
Utifrån den informationen så skulle du kunna justera risken med tumregeln ”investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna”, skulle det i detta fallet vara under en 10 års period så börja med 100% aktiefonder och trappa ned med 10% per år.

Skulle det vara kortare tid så kanske du ska ombalansera mot mer räntor, däremot kanske det inte riktigt är läge för att göra det just nu efter denna nedgången.

ja varför inte ta ut pengarna. sen om du inte behöver dom då kan du ju investera dom i gen ISK funkat nästan men man vet ju inte Sverige kommer antagligen att få jätte problem.man lyssna på kålroten som det står regeringen bakom på SVT
som kapital bevarare är det kört i Sverige

Tack för kloka råd. Jag hade tänkt ta ut PPM-fonderna varje månad livet ut men ska beakta vad ni säger. Att vikta om just nu är nog inte det bästa utan avvakta tills det förhoppningsvis vänt.

Hej.

Ap7 Såfa är bästa valet. Välj den och då kan du sova i lugn och ro.

Mvh. Jack

Tack för kloka svar. Jag hade tänkt ta ut PPM-fonderna varje månad livet ut men ska beakta vad ni säger. Är nog inte rätta tillfället vikta om nu utan avvakta tills det förhoppningsvis vänt litet.

Det visade sig att min mor satt i liknande situation. Pension senare i år. Hela ppm i en aktivt förvaltade aktiefond som dessutom var dyr. Hon hade gått -30% drygt i år. Mitt förslag var att gå över till Ap7 såfa. Börsen kan sjunka mer, så min tanke var cut the losses short.

Att få igen pengarna kan ta väldigt lång tid. Och ingen vet när det vänder…

Vad anser ni om mitt råd till min mor?

Sorry, såg inte hela tråden. Bortse från min tidigare kommentar.