Ppm pensionssparande

Hej! Jag skulle behöva lite råd och tankar kring mitt PPM sparande. Jag har i nuläget 20% av mitt sparande i fonden Amf småbolag. Den har sedan mitt köp gått ner 8% (5000kr) Jag har insett och kommer framöver övergå till Ap7 Såfa. Frågan är, är det värt att vänta till småbolagsfonderna tar ny fart så jag inte säljer med förlust eller? Förstår att det är omöjligt att sia om framtiden. Tankar?

Hej, välkommen till forumet!

Jag hade sålt idag och gått all-in i AP7.

Ingen vet när/om AMF börjar prestera bättre.

Men får jag fråga varför du valde 20% AMF i början? Är du bekväm med den portföljen? Vad jag försöker komma fram till, vill du sälja AMF för att den presterat dåligt? Om AMF hade gått bättre än AP7 senaste året hade du ändå velat sälja den?

(Jag har 100% AP7 och kommer aldrig att byta)

4 gillningar

Hej! Tack för input. Man kan väl säga så här. Bättre kunskap och medvetenhet har jag fått kring ekonomi och PPM på senare tid. Hade definitivt valt att sälja av amf småbolag vid vinst för att sedan flytta över summan till Ap7 såfa om läget varit så idag.
Bör tilläggas att resterande 80% av mitt ppmsparande ligger i ap7 aktiefonden. Önskan och viljan är att lägga över allt till Ap7,såfa. Frågan är bara när.Nu och då med förlust eller vänta till småbolagsfonder har börjat röra på sig.

Jag tycker det blir missvisande när man tänker att ”ena fonden visar grönt” och ”andra fonden visar rött”. Egentligen har du en viss summa pengar i PPM, och nu har du fördelat det 80/20 mellan fonderna.

Om ditt PPM-sparande startades om idag, hade du valt 100% AP7 för att det är din målportfölj? Eller hade du valt 80/20 för att du tror att AMF kanske överpresterar eftersom de senaste året har underpresterat?

Jag får känslan att du hade valt första alternativet. Och det är också vad jag rekommenderar dig att göra. Riv av såret och satsa på din målportfölj.

4 gillningar

Ja, byt direkt om ditt mål är att köra 100% AP7. Finns ingen anledning att vara kvar i något du inte tror på.

2 gillningar

Jag har 50% robur technologi som är +43% iår och jag funderar på att sälja och byta till ap7. Men tänker också att den går ju så bra.

1 gillning

Det är en tankefälla. Den går inte så bra. Den har gått bra.

Det är väldigt viktigt att hålla reda på tempus här.

Att den har gått bra har ingen korrelation med att den kommer gå bra from nu och framåt i tiden.

Vore jag dig så skulle jag behålla Robur technology, det är en bra fond , går betydligt bättre än ap7 .
Jag har själv den just nu 100%