Hjälp! Mammas pensionsspar

Hej,

Jag har läst en hel del på forumet och lyssnat på podden, men nu skulle jag hemskt gärna höra lite hur ni andra hade hanterat denna situation…

Pratade pension med mamma (54) och fick då reda på att hon har ett privat pensionsspar i Folksam med traditionell förvaltning. Kom väl fram till att det är sådär.

Chocken kom dock senare när jag fick se hennes premiepension…

Storebrand Europa A (40%)
Swedbank Robur Technology A (30%)
Swedbank Robur Healthcare A (30%)

Man kan ju läsa sig till vad man borde välja, men vad fasen gör man när Technology gått ner cirka 50.000 (hela portföljen är idag värd 400.000)?

Säljer man nu är ju förlusten en faktum. Vad hade ni gjort?

2 gillningar

Han hon aktivt valt dessa fonder själv?

1 gillning

Hon har inget minne av det, inte för att hon är senil, utan för att hon troligtvis vid något tillfälle snackat med någon rådgivare i telefon och inte tänkt mer på det.

Hon har varken intresse eller kunskap när det kommer till fonder.

1 gillning

Realisera förlusten. Välj om. Gör rätt. 54 är ju ingen ålder. 10-15 år (minst) utan idiotfonder. :slight_smile:

6 gillningar

Lika bra att bara riva av plåstret direkt alltså? Lite smånervös när det inte gäller mina pengar.

2 gillningar

Du byter ju bara, så inget är egentligen förlorat. Som vi brukar säga här på RT: Hade du/hon valt dessa idag? Isf ska de behållas. Om inte - byt!

5 gillningar

Håller med @angaudlinn, det är bättre att riva av plåstret och tänka framåt.

Sen har väl de där fonderna gått hyfsat, lite beroende på hur länge hon haft dem. Healthcare ligger till skillnad mot mycket annat plus i år och techfonden är ju toppen om hon ägt den i många år, även om det senaste året inte varit direkt fantastiskt. Sen skulle jag inte valt dem själv, förstås.

Låter som ett exempel av sunk cost fallacy.
Google på.det så står det vad det innebär.

Men i korta drag hade ni haft samma pengar idag på bankkonto och skulle investera hade ni valt samma fonder?
Om inte byt fond till den ni tycker verkar vettigare.

1 gillning

Hej!

Min tanke är att Ni (hon) bör boka in ett rådgivningssamtal med en oberoende rådgivare.

Annars är ett spontant råd från mig:
Premiepension: AP7 Såfa.
Tjänstepension: AMF generationsportfölj
Privat: ISK med indexfonder typ 75 global/15 Sverige eller kopiera rikatillsammans portföljen.

Inget som säger att man måste vinna tillbaka pengarna på samma tillgång :slight_smile:

Håller med övriga talare att det bara är att byta om man inte gjort samma val idag.

Skattemässigt påverkar bytet ingenting. Så ingen konsekvens där heller.

Om hon haft dessa fonder i typ 5 år så borde avkastningen vara rätt bra. Tech har gått bra (140%) utom sista året så man kan ju se det som att man låser in tidigare vinster med ett byte. Healthcare har också gått bra på 5 års sikt, 100% ish. Europa är väl den som gått sämst på 5 år, 40% ish.

Så i mina ögon är det bättre att byta. Eftersom hon är rätt ointresserad och om du inte vill hålla på att hjälpa till så kan AP7 Sofa vara bästa alternativet eftersom den börjar dra ner risken från 55 och viktar över till mer räntefonder efterhand för att få en stabilare utbetalning. Sköter sig själv vilket passar de som inte vill befatta sig med sina egna pengar (vilket dock är märkligt i sig)

God Jul :slight_smile:

1 gillning

Sälj, slicka såren och gör val som passar en 54 årig dam som förmodligen önskar sig en stabil portfölj.

1 gillning

Tack för alla svar!

Avkastningen var väl ingen katastrof, men portföljen går ju mot allt jag läst och hört sen jag började intressera mig för ekonomi.

Jag tänker råda henne att välja AP7 Såfa istället för nuvarande portfölj. För det privata pensionssparandet tänker jag råda henne att köra på Lysa.

En oberoende rådgivare låter ju inte dumt heller.

5 gillningar

Kolla in småspararguiden och deras oberoende rådgivning, dom har koll.

1 gillning

Jag tycker inte att denna mix är dålig. Europa har en historik som OMXS30, Technology går riktigt bra i bra börsklimat och dåligt i dåliga. Att sälja nu när vi är närmare en botten än på länge är nog inte optimalt. Healthcare har gått bra under lång tid och kan vara en bra buffert i dåliga tider.

Nästan allt har gått ner i år så att fonderna backar ligger ju i vad vi kan förvänta oss. Att nu gå in mixtra är fel tidpunkt om man inte ligger i uppenbart urusla riskabla fonder. Siffrorna kan förskräcka men i ditt fall skulle jag stanna kvar i fonderna.

Ska man sälja ska man göra det på ett tidigt stadium. Nu är det för sent, enligt min mening. De där fonderna är ju inga dåliga fonder.

1 gillning

Var inne på att det var lite fel tidpunkt att byta.

Är väl ingen katastrof som du säger, men jag kan tycka att det är en märklig portfölj för någon som varken är insatt eller är särskilt bekväm med risk.

Avgifterna känns ju tokiga, Robur Tech 1.35%, Robur Healthcare 1.27%. Storebrand Europa är ju bra, 0.22%.

Vad tänker du om att byta till AP7 Såfa vid bättre tillfälle, och att spara i Lysa på sidan?

AP7 är kanske inget dåligt val sen. Det är ju en generationfond som trappar ner risken med stigande ålder.

Om man vill skära ner risken på annat sparande passar förmodligen en bred global indexfond bra. Var man har den spelar enligt min mening ingen roll. Vad man får på Lysa är ett frågeformulär där dina svar kommer att avgöra vilka placeringar som kommer att göras. Jag har inte Lysa och vet inte hur bra det fungerar men jag tror att mycket kommer att bero på svaren. Det ser jag som en potentiell risk i sig eftersom det är inte så lätt att svara på frågor om när nan behöver pengarna och hur riskbenägen man är. Ändrar du några svar får du ett annat utfall. Jag vet inte men jag tror att det fungerar så. Det kan vara en chimär att man får en bättre portfölj.

Det där slipper man om man bara väljer en global indexfond. Jag tror att det är lika bra egentligen. Vill man ha en summa helt utan risk sätter man pengar på ett vanligt konto, helst med ränta. Vid behov kan man plocka ut pengar därifrån. När saldot börjar bli litet säljer man lite av sin globala indexfond och toppar upp kontot igen.

Det är ju väldigt lite jobb. Att hantera sin ekonomi lite då och då manuellt gör att man får full koll på flödena och kan anpassa sig tidigt om det börjar se sämre ut… Det är väldigt nyttigt. Om man automatiserar allt fjärmar man sig också från sin ekonomi och då har man förlorat kontrollen.

Avgifterna är kraftigt rabatterade inom ppm:

Men i vilket fall så hade jag valt 7apsåfa. Men frågan är hur din mamma bör göra… Fondavgifterna är som sagt kraftigt rabatterade.

AP7 Såfa förstår jag. Men det finns ju mkt bättre alternativ än Lysa.
På Fondkollen.se ligger Lysa i bottenskiktet, gott om bra alternativ som ger bättre resultat.

Bara låta det vara!
Robur technology har trots allt gått bra
Om man kollar historiskt :ok_hand:
Den kommer att gå bättre i år tror jag!

1 gillning

Tänk vad rätt jag fick :muscle:
51% plus !!! 2023 :dollar: