Tjänstepension, ska jag välja något?

Hej,

Jag fyllde 45 för några dagar sedan. Idag har jag börjat kolla på min pension. Jag har AMF Avtalpension och KPA Kap-Kl/ AKAP - KL.
Jag valde ingen fond så jag tror det handlar om en traditionell förvaltad försäkring. Frågan är ska jag byta dessa två fonder mot en fondförsäkring? Vilken rekommenderas?

Jag kollade också min premiepension och jag har AP7 Såfa. Ska jag byta denna fonden?

Alla tips är välkomna!

1 gillning

Jag tycker du först borde logga in på Minpensipn.se för att se vad du har. Under dina tjänstepensioner, står det traditionell (inga fonder, försäkringsbolaget ”sköter” investeringarna) eller fondförsäkring och o det senare fallet hur är den placerad (i vilka fonder)

Sen kan du också gå in på din Valcentral för KAP-KL dvs den organisation som hanterar byten mellan de alternativ man har. Är det något du inte förstår så ska de berätta för dig. Det är deras jobb. Jag har pratat med min Valcentral flera gånger och fått bra svar. Länken till din Valcentral är nedan.

För PPM är AP7 Sofa ett mycket bra val. Jag hade inte rört den. Grattis till den !

Lycka till :slight_smile:

https://www.valcentralen.se/Portal.aspx

Jag tog 50% såfa och 50% Handelsbanken hållbar energi i PPM i början på året efter den gått så jädra bra ett tag! DET sämsta jag någonsin kunnat göra! Köpte på toppen å de flesta vet väl vad som hänt sen… gör väl det näst sämsta nu och ankrar 10% nu för att det förhoppningsvis ska vända.

Så för allt i världen håll kvar vid 100% såfa :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tack för ett snabb svar.

Jag loggade in på minpension och kollade min tjänstepension.
Jag har de fonder som finns på bilden. Är det någon fond som man rekommenderar att ha som tjänstepension?
Kan man välja AP7 Såfa här också?
Eller vad säger ni om SPP Global?

.

Jag har redan AP7 Såfa som premiepension. Kan man välja den som tjänstepension också?

Nej tyvärr. Det går bara i PPM :confused:

1 gillning

Tyvärr finns bara AP7 Sofa i PPM. Det är nog många som önskat att den fanns på fler ställen.

Man kan inte se fonderna i din bild eller om det ens är fonder eller traditionell förvaltning… du får klicka på den blå pilen på respektive så vecklar mer information ut sig … det är där de viktiga detaljerna är :slight_smile:

Ja, SPP Aaktiefond global A är en bra global indexfond att ha som bad i sitt sparande. En annan är Länsförsäkringar Global Indexnära.

1 gillning

Jag har kollat detta nu både fonder är traditionella.

Jag har själv SAF-LO och vet inte hur det funkar med KPA kap-Kl/AKAP-KL tyvärr

I din tjänstepension bör du ändra från traditionell försäkring till fondförsäkring, på så sätt kan du investera hela tjänstepensionen i just aktiefonder och på så sätt ha större chans till en bra avkastning än vad du har med en traditionell försäkring.

Det kan tyvärr vara så att i KAP-KL så går endast 50% att flytta till en fondförsäkring, men då bör den flyttas iaf.
Däremot så går hela SAF-LO hos AMF att flytta till en fondförsäkring.

Du har fortfarande en bra bit kvar till pensionen så focus på tillväxt i din pension bör fortfarande vara i focus.

När du väl har bytt till en fondförsäkring så bör du fokusera på indexfonder med låga avgifter, AMF har ett väldigt bra utbud av dessa iaf! :slight_smile: