Tjänstepension KAP-KL behöver hjälp

Hej
Upptäckt detta fantastiska forum och intresserat mig för mer planerat sparande och pension. Skulle vilja få råd ang tjänstepension.
Ålder: 40
Inkomst 67000kr brutto/ mån som anställd
Jag är född innan -86 och har en förmånsbestämd ålderspension hos KPA och en traditionell pensionsförsäkring hos KPA där det finns kring 500 000kr fn. Det är dessa jag har tänkt flytta till ett bättre ställe.

Kan då ha min fondförsäkring i: AMF fond, Folksam, Futur, Handelsbanken, KPA pension, Länsförsäkringar, Lärarfonder, Nordea, SEB, Swedbank enligt pensionsvalet.se.

1. Vilken ska jag välja?
    -Länsförsäkringar, Verkar hamna i en entrelösning först, sedan valbart ex LF Global indexnära för 0.20% rörligavgift plus 65kr/år.

-AMF, entrelösning, sedan valbart ex AMF Aktiefond Global 0.20% rörlig avgift + 65kr/ år

-Annan?

1. Bör jag flytta hela beloppet och köpa denna fond direkt eller lägga upp det över tid?

2. Betalar jag några skalavgifter för detta? Ex måste jag betala entrelösningens 0.30% rörlig avgift + den aktuella fondens avgift eller bara den senare.

3. Är mina pengar därefter flyttade från KPA eller förmedlas de från arbetsgivaren via KPA till ex LF och vill isf KPA också ha avgift för detta eller tas KPA bort från denna ekvation

Tacksam för hjälp

Du kan flytta den traditionella delen men tveksam om den förmånsbestämda kan flyttas. Jag tillhör ITP och har inte den möjligheten. Den förmånstbestämda är ju inte reda pengar utan en försäkring för att du ska få ut en viss andel av din slutlön i pension.

Bäst är nog att du kontakter den valcentralen som hanterar KAP-KL … fråga dem, det är deras jobba att guida dig :slight_smile: Länk nedan.

För den traditionellt förvaltade delen så ska du ju kunna flytta den vilket du verkar ha tagit reda på alternativen. Du kan läsa mer om alla valen, avgifter och flyttavgifter på Konsumenternas - se länk nedan.

Du får nog räkna med att det tar 2-3 månader att flytta den traditionella eftersom pengarna är låsta i långsiktiga investeringar så det kan ta tid att få ut pengarna för att flytta. Så låter nog deras förklaring.

LF tycker jag ser ut att vara ett bra val, de har bra indexfonder så du kan göra en bra portfölj. AMF är också rätt populärt vad jag förstår här på forumet. Så det är nog närmast dem som jag hade utvärderat först. Lycka till :slight_smile:

https://www.valcentralen.se/Valcentralen/Page.aspx?page=108

1. AMF är bäst enl Småspararguidens gedigna genomgång. Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden
  2. AMFs entrelösning ger dig i praktiken 75% AMF globalfond och 25% AMF Sverigefond (om du är under 55 år). Finlira vidare på den med tex AMFs EM-fond och småbolagsfond om du vill men det är ingen panik.
  3. Det finns inga procentuella skalavgifter i KAP/KL eller de andra stora kollektivavtalade lösningarna. Du betalar bara de enskilda fondernas avgift.
  4. Samtidigt med flytten väljer du att även nya pensionspengar går till AMF. Det styr valcentralen om som är mellanhand för det hela.

Tack så mkt för hjälp.
Kommer välja AMF eller LF
MVH