Hur ska jag tänka kring min försäkring hos AMF som är KAP-KL?

Hej,

Nu har jag strukturerat upp det mesta i min ekonomi och nu kommit till mina pensioner.

Jag har flyttat ppm till AP7 SÅFA, bättre sent än aldrig.

Men hur gör jag med AMF tjänstepension?

(den enda av mina tjänstepensioner som är flyttbar/går byta fonder i).

Jag har KAPKL fondförsäkring, sist sattes det in pengar 2006.

• Ska man ha kvar dessa på AMF eller flytta pengarna?
  • Ska man ha efterlevandeskydd? Vissa av mina barn har ej ordnad ekonomi eller är minderårig.
  • Ska man ha dessa i en fondförsäkring eller i en traditionell försäkring?
  • Vilka fonder ska man ha för att få rätt risk för min ålder?

Jag är 52 år och ensamstående, vill jobba till 65 minst. De fonderna jag har är:
Jag har följande idag:

• Amf Aktiefond världen 87%
  • Amf Balansfond 13%

Hej Kristina,

Det är många frågor som är väldigt specifika till din situation. AMF Aktiefond Världen är en bra fond, så det är inget du behöver oroa dig för. Jag skulle dock rekommendera en översyn hos en professionell pensionsrådgivare.

Jag kan rekommendera en om du önskar. Det kostar någon tusenlapp men då får du en helhet och en plan anpassad till dig. Återkom om det är relevant till mig på jan@rikatillsammans.se så kan jag göra en rekommendation.

Hej,
Småspararguiden har ett bra inlägg med rekommendationer för KAP-KL som svarar på en hel del av dina frågor

Vänliga hälsningar

1 gillning

Tack för svar på mitt inlägg.

Jag ska fundra på rådgivning och hör av mig isåfall.

Infon jag fick av dig Marcus var riktigt bra tack!

Jag har även fått återkoppling från AMF. Försäkringen är flyttbar och har en flyttavgift på 300 kr för flytt inom AMF och 500 kr för flytt ut.
Efterlevandeskydd rekomenderas om man har nån som behöver ta del av pengarna men ger förstås mindre pension.
Om man inte aktivt placerar sin pension så rekommenderar dom att ha en traditionell försäkring.

Antingen flyttar jag ut pengarna eller så kanske jag lägger en portfölj med AMF fonder och räntor. Traditionell försäkring verkar mer obegriplig (är rätt ny i att tänka runt min pension.)