Flytta tjänstepension till AMF generationsfond?

Hej, jag har haft ett rådgivningsmöte med min bank SEB som vill att jag blir helhetskund och samlar bolån och tjänstepension hos dem för att få ner räntan på bolån. Jag började då läsa på lite och funderar istället på att flytta tjänstepensionen till AMF då de har lägre avgift. Jag tillhör KAP-KL, är 40 år.

Jag har lite privat pensionssparande på Avanza, men kan inte se Avanza som ett alternativ att flytta tjänstepensionen till när jag går in på pensionsvalet.

Jag är nybörjare på detta och uppskattar alla kloka tankar!

AMF entrélösning med deras generationsfond är ett bra och smidigt val. Den består av 75% AMF Aktiefond Global och 25% AMF Aktiefond Sverige fram tills du är 56 år då den successivt omfördelar till AMF Räntefond Mix. Det är ett bra beslut om du vill ta ett val nu och sedan inte behöver tänka på det.

En liten fördel med AMF jämfört med andra försäkringsbolag i KAP-KL är också att om du har återbetalningsskydd och du dör, då betalas värdet ut på 5 år jämfört med 20 år.

Nackdelen med AMF är att bägge av fonderna är aktivt förvaltade och innehåller färre bolag jämfört om du istället väljer ett annat försäkringsbolag (t.ex. Länsförsäkringar eller Swedbank) och själv väljer en passiv indexfond som Swedbank Robur access global eller Länsförsäkringar Global Index. Men då behöver du själv i framtiden gå in och omfördela till en räntefond alternativt ändra till en entrélösning när du vill att den ska börja omfördela automatiskt.

När jag tittade på det här själv i AKAP-KR där jag har min tjänstepension så kom jag fram till två slutsatser:

• Om du saknar intresse att hålla på med det här i framtiden när du blir äldre eller om du har en familjemedlem som är i behov av återbetalningsskydd så hade jag valt AMF entrélösning för det är smidigt och bra nog.
  • För att optimera avkastningen så hade jag valt ett försäkringsbolag och valt en fondförsäkring med en bred indexfond (i ditt fall så kan du välja SEB och deras indexfond SEB Global All Countries Idx C USD - Lux) fram tills att jag vill börja omfördela till räntefond och antingen göra det manuellt eller då ändra till en entrélösning som omfördelar automatiskt (t.ex. AMF).
2 gillningar

Säljmöte.

2 gillningar

Ja precis, det är ju mer korrekt benämning egentligen..!

1 gillning

Tack så jättemycket för din input! Jag är nog intresserad av någon entrélösning i första hand, har också hört att Länsförsäkringar ska va bra, bla från denna artikel Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KR? | Småspararguiden