Tjänstepension AKAP-KL - Amf eller Swedbank?

Hej,

Skall flytta min tjänstepension från traditionell försäkring till en fondförsäkring. Har sett i flera trådar att man rekommenderar AMF, men många av de trådarna har några år på nacken. Vad är rekommendationen nu? AMF har en avgift på 0,20 % och Swedbank på 0,30%.
Så vad rekommenderar ni:
AMF Generationsportfölj vs Swedbank Generation KAP-KL?

Båda är billiga och någorlunda breda. Förmodligen kommer de funka ganska bra. Efter 50-55 års ålder kommer de automatiskt vikta över mot mer och mer räntor.

De innehåller båda en aktivt förvaltad globalfond med ca 100 bolag samt en Sverigefond.

Jag personligen har skippat generationsfonden och kör på Nordea Global Passiv (0,30% avg) finns även Länsförsäkringar Global Index (0,20% avg.) eller Swedbank Robur Access Global 0,20%)

Samtliga mycket bredare fonder 1000-1500 bolag och passivt förvaltade.

Skulle valt AMF alla dagar i veckan, inte bara pga avgiften.

Som @anon10155543 är inne på, så finns det möjlighet i fondförsäkringen att välja egna fonder om man så vill. Har för mig att det finns andra trådar på ämnet här i forumet om man söker, eller så får du följa upp efter valet är gjort så kanske andra kan hjälpa dig vidare. Eget val av fonder kan ju vara bättre av många anledningar, även om det kräver mer aktiv insats från en själv.

Jag tycker LF är bäst, AMF har massa konstiga aktivt förvaltade fonder med ganska smala innehav.

1 gillning
1 gillning