Va är de viktigaste sakerna att veta om tjänstepensionen om man är nybörjare? Hur ska man välja för att få bra avkastning i längden?
Har inte gjort några tidigare val om vart tjänstepensionen ska placeras. På minPension.se såg jag att jag fått lite tjänstepension från ett tidigare arbete. Den kom in på KPA pension & placerades i en traditionell försäkring (KAP-KL/ AKAP-KR). Går den att flytta till nått annat bolag som t.ex Nordnet eller avanza?
Nordnet eller Avanza tror jag inte har avtal med KAP-KL/ AKAP-KR.
Alternativ A) AMF Pension om du är OK med 25% Sverige Generationsportföljen - enkelt sparande i fondförsäkring | amf.se och 75% globalt. Du hamnar automatiskt i generationsportföljen.
Alternativ B) Det alternativet som jag valde, Länsförsäkringar och LF Global Index till 100% (marknadsviktat så kanske 1% Sverige).
Tänk på att du först hamnar i en “entrefond” på LF som är lite dyrare, den skulle jag ej rekommendera utan kör LF Global Index. Det kan du byta själv.
Har du ingen som ärver dig så kan du välja bort återbetalningsskydd för att få marginellt högre pension då du inte har den försäkringen. Tror du får kontakta försäkringsbolaget om du vill ta bort det.
Finns fler alternativ men dessa är nog bästa om man inte vill stanna och fortsätta ha KPA traditionell.
1 gillning