Pensionsvalet - vilket är bäst

KAP-KL och AKAP-KR - vilken ska man välja av dem om man kan välja?
Och hur ska man sedan placera?
https://pensionsvalet.se/privatperson/avtal/akap-kr/valbara-forsakringsbolag/
Vilket av bolagen ska man välja? Och sen då?

Kan helt ärligt säga att jag börjar hata allt som har med pension att göra. Varför har det gjorts så himla krångligt? :frowning:

Hej!

I följande trådar diskuteras i KAP-KL och AKAP-KR:

Kanske kan diskussionerna i dessa hjälpa något med beslutet.

Lycka till!

1 gillning

Stort tack! Sökfunktionen misslyckades med att leta upp dessa trådar.

Om någon har råd kring vilket bolag som är bäst (hittar endast gamla inlägg både här och småspararguiden) så får ni gärna svara på det med :slight_smile:

På konsumenternas.se kan du lägga in dina egna siffror och jämföra olika aspekter vad gäller traditionella försäkringar och fondförsäkringar i bolagen. Genom att jämföra där kanske valet blir lättare. :slightly_smiling_face:

För mig är det viktigt att ha hög andel aktier när jag har långt kvar till pension så valet blev fondförvaltning. Viktigt var också låga avgifter vilket gjorde att det blev Amf. Jag har deras Amf Generationsportfölj som automatiskt börjar växla över från aktier till räntefonder vid 55 års ålder. Du kanske har läst om det på Småspararguiden: Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden

Valet känns rätt för mig. Även om det är snårigt med alla valmöjligheter är ett tips att du botaniserar runt och läser på så att ditt val känns så rätt och tryggt som möjligt för dig.

1 gillning

Jag har försökt läsa på för att själv kunna ta ett bra beslut om det här och så här har jag förstått det:

Det första är ju om du är född mellan 1958 och 1985 och har lön över cirka 45 000 kr/mån.
Då får du välja välja mellan KAP-KL och AKAP-KR.

KAP-KL först

Här har du redan sedan tidigare 4,5% av din lön som du har möjlighet att placera själv.

Utöver det har du ”förmånspension” vilken du inte placerar! Det hamnar som en ”skuld” till dig hos din arbetsgivare.
Den räknas ut lite komplicerat.
(I korthet ska du jobbat 30 år för full förmånspension. Sen räknas den ut med din snittlön under dina 5 bästa av 7 sista arbetsår FÖRE de allra två sista åren vilka plockas bort. Från den summan drar man av 7,5 inkomstbasbelopp (i dagsläget ca 557 000kr).
Därefter multipliceras det med 0,55 (i alla fall om du är regionanställd och född efter 1967)
Summan du då får ut får du sen utbetald livslångt med start vid 65 års ålder)

Arbetsgivarna vill gärna bli av med KAP-KL. Så pass att de sockrar erbjudandet ganska bra nu när man erbjuds byte till AKAP-KR.

Sen då AKAP-KR.

Här får man istället 6% avsatt upp till brytpunkten (ca 45 000kr) och på din lön över det avsätts 31,5% (+ ev ytterligare procent beroende på avtal för just ditt fackförbund/arbetsgivare).
De pengarna får du själv placera.

Men då har du ingen förmånspension så som i KAP-KL alls utan måste placera allt själv, det är du själv som är ansvarig vare sig du lyckas väl eller ej.

Du måste själv läsa på om hur du vill göra med de delar som du får placera inom de båda alternativen.
För att förenkla kan du välja trygg försäkring med garanti men som inte växer så mycket eller så väljer du den mer riskabla men potentiellt över tid mycket mer givande varianten med fonder.

I slutändanså finns det en massa andra parametrar att ta med i beräkningen också. Hur gammal du är nu, hur länge du tror du vill jobba, om du ska vara kvar inom samma avtalsområde eller byta till jobb utanför det, om du tror du kommer få upp lönen mycket i slutet av din karriär, osv

Jag personligen kommer välja att vara kvar i KAP-KL.
Jag ser det bland annat som en trygghet att inte lägga alla ägg i samma korg.
Dessutom har jag lite åsikter om min arbetsgivares ”glädjekalkyl” som säger att det jag skulle placera i AKAP -KR bara skulle behövs ha en genomsnittlig avkastning på 4% per år.
Aktieexponeringen är stor ändå med eget sparande + löneväxling + att de
4,5% som jag får placera från KAP-KL också sitter på börsen (jag har valt länsförsäkringars globala indexfond till dem pengarna)

2 gillningar