Lite positiva nyheter för oss som jobbar inom kommun/region, från och med den 1 Jan 2023 flyttas nästintill alla till det nya tjänstepensionsavtalet. Tidigare värden inom parentes för det gamla AKAP-KL.
Lön upp till 44 375 avsätts 6 procent (4,5)
Lön över 44 375 avsätts 31,5 procent (30)
SKR exemplifierar med att för en undersköterska med en månadslön på 27k innebär höjningen, försiktigt räknat, 800 kronor mer i pension varje månad jämfört med tidigare.
Då ska man beakta att man oftast räknar med traditionell förvaltning! Med en fondförsäkring som är rimligt investerad borde detta ge ännu mycket bättre siffror.
Kommer andra fackförbund att hänga på, och om ja, blir det läge att för eller senare kräva samma procentsatser för tjänstepensionen från privata arbetsgivare utan kollektivavtal?
Men lägsta uttagsålder höjdes kraftigt tyckte jag mig läsa någonstans, 62-63 år?
Inte det avtalet jag själv går på men intressant om resten kommer följa efter.
“För anställda med förmånsbestämt pensionsintjänande som väljer
att gå över till AKAP-KR så fastställs vid övergången en livränta,
CIRKULÄR 22:04 3 (4)
2022-02-08
denna livränta uppräknas därefter med förändringen av inkomst-
basbelopp fram till 65 år.
• Inträde till KAP-KL med delvis förmånsbestämda pensioner stängs.
• Tidigaste utbetalningsålder höjs från 55 år till 60 år och från år
2026 är inriktningen att tidigaste utbetalningsålder höjs ytterligare
till 62 år.
• Utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension ska ske livsvarigt men
kan efter särskild överenskommelse betalas ut som lägst i 10 år.”
Unionen har haft Flexpension i sina avtal sedan 2017. Det är en generellt högre avsättning till pensionen. Nivån är just nu 0,7% (procentenheter) extra i tjänstemannaavtalen men målet är vad jag förstår att fortsätta förhandla upp den till 2%.
Jag tror att andra företag behöver se över sina avsättningar också, ja. Folk kommer lära sig att de får högre pension med kollektivavtal.
Där jag jobbar nu har vi en premietrappa där man får 6% upp till 7,5 IBB och 10% därutöver, ifall detta är mer förmånligt än den klassiska 4,5+30.
Det stämmer oftast, men inte alltid. Jag var tidigare anställd på en liten firma, först utan kollektivavtal men vi gick med senare. Innan kollektivavtal hade vi 7% på lönedelar innan brytpunkten och 34% efter brytpunkten. Detta tyckte facken var orättvist mot andra inom kollektivavtalet och vi var tvingades att sänka pensionsavsättningarna till de nivåer som kollektivavtalet hade…