Ser att jag för två dagar sedan fick meddelande om ändrade villkor för uttag av tjänstepension. Gäller KAP-KL/AKAP-KL.
Från den 1 januari 2023 gäller nya regler för utbetalning av din pension.
Förändringar
Den tidigaste åldern för utbetalning höjs från 55 till 60 år.
Den kortaste utbetalningstiden ändras från 5 till 10 år.
Nuvarande regler gäller till årsskiftet Under 2022 gäller nuvarande regler. Utbetalningen kan påbörjas när du fyller 55 och den kortaste utbetalningstiden är 5 år.
Har inte löneväxlat något än så länge men detta besannade mina farhågor kring att löneväxling kan vara riskabelt om man har tankar kring att ha möjlighet att pensionera sig tidigare än genomsnittlig pensionsålder.
Känns inte osannolikt att det kommer hinna ändras till 65-70 års ålder innan jag når dit, i och med att de bestämt sig för att faktiskt använda möjligheten att ändra. Sen kanske det beror på om privata sektorns tjänstepensioner också ändras. Offentliga sektorn bör ha större incitament att driva att folk ska arbeta längre pga högre skatteintäkter.
Blev dumförklarad för ett år sen när jag sa detta var på gång av @JFB och det var en anledning till att jag inte vill ha kollektivavtal. Det skulle aldrig hända.
Ser ut som att man kommit överens om att öka avsättningarna från 4,5% till 6% under 7,5 inkomstbasbelopp (ca 44000 år 2022) och från 30% till 31,5% över 7,5 inkomstbasbelopp. (Intressant bieffekt nu när prisbasbeloppet stiger medan inkomstbasbeloppet står still att det kommer bli några tusenlappar av lönen där man får aktier i sin pension istället för statliga pensionsrätter utan att dras statlig skatt då den justeras med prisbasbeloppet istället).
Är nog en bra förändring på samhällsnivå. Högre avsättningar till tjänstepensionen innebär högre procent i pension av slutlön och att arbete leder till högre pension. I praktiken ett tvångssparande/investerande för de som inte har förmåga/disciplin att spara själva.
Oj vad i hela helvetet? Ursäkta språket men det var inte en liten försämring. Helt sjukt hur ingångna avtal kan ändras retroaktivt som jag förstår ändringen. Snart kommer det att man måste göra slut på egna sparade pengar innan tjänstepension får tas ut, och statlig pension bara när tjänstepension är slut.
Typ som CSN, där de helt plötsligt säger “skämta bara om hur räntan beräknas, vi lägger på en avgift för dom som sköter sig och betalar, för att bekosta dom som inte betalar.”
Tydligen skillnad på folk och folk, om man tittar på riksdagens pension och inkomstgaranti. Inte dåligt med 15 års (pensionsgrundande?) lön från 50 till 65 om man slutar vid 50.
De kan inte ändra hur som helst, krävs ju att arbetsgivaren och facket kommer överens om ändringarna. Den statliga pensionen kan politiker nog ändra ensidigt däremot på ett sätt som du beskriver, frågan bara om det är politiskt möjligt så länge merparten av befolkningen har tjänstepension. Kanske taket för statlig pension som kan sänkas i så fall, men det är redan ganska lågt.
Det jag samnolikt kan har skrivit är att befintliga TP är ursvåra att ändra på eftersom dessa legalt är försäkringar och det skulle krävas omfattande lagändringar för att ändra på ingångna avtal.
Som jag läser förändringen så erbjuds man gå över till den nya AKAP-KR om man har en befintligt pågående inbetalning - alltså inget tvång. Man kan behålla 55 år och 5 års utbetalning men då inte få fördelarna med det nya avtalet. Upp till en själv att välja alltså.
Pågående TP i utbetalning påverkas ej. Alla nya som kommer in i avtalet påverkas.
Så jag tycker att mitt ”case” håller med att pågående avtal inte ändras. Rätta mig om jag har fel
Vill man gå utanför kollektivavtal så ska man såklart göra det men då måste man vara oerhört påläst för att inte bli uppskörtad på förmåner utöver avsättningen, tex olika försäkringsmoment som ingår i TP.
I länken nedan står
Anställda som har ett pågående intjänande av förmånsbestämd pension kvarstår i KAP-KL och erbjuds att gå över till AKAP-KR.
Det gäller vad jag förstår endast vissa som har KAP-KL (födda före 1985). Har man exempelvis har AKAP-KL (födda 1986 eller senare) kan jag inte se att man får välja att få ha kvar möjligheten att ta ut tjänstepensionen från 55 år ålder.
Du som är född 1958 – 1985 fortsätter att omfattas av KAP-KL och förmånsbestämt intjänande även efter årsskiftet 2022/23 genom övergångsbestämmelser. Det gäller under förutsättning att du uppfyller någon av nedanstående kriterier:
Om du har en livränta beräknad för förmånsbestämd ålderspension per den 2022-12-31. Du har därmed ett pensionsunderlag, dvs en genomsnittlig årsinkomst över 532 500 kr i beräkningsperioden hos din arbetsgivare, eller
Om du har en livränta beräknad för förmånsbestämd ålderspension från anställning i avtalsområdet någon gång under perioden 2022-10-01 till 2022-12-31 samt påbörjar ny anställning inom avtalsområdet någon gång inom perioden 2023-01-01 till 2023-03-31.
Om du inte uppfyller någon av ovanstående punkter kan du omfattas av KAP-KL om du istället uppfyller nedanstående punkt:
Om din fasta lön överstiger 44 375 kr den 2022-12-31. Lönen multipliceras i så fall med 12 för att nå över 7,5 inkomstbasbelopp. Fasta lönetillägg räknas in i löneunderlaget, men inte rörliga tillägg. Detta gäller oavsett om du har kort eller lång anställningstid. OBS! Förutsättningarna i denna punkt gäller endast om du är anställd i avtalsområdet den 2022-12-31 och den 2023-01-01.
Kompletterande information kommer för dig som är timanställd.
De som anges ovan fortsätter att omfattas av KAP-KL och ges möjlighet att byta till AKAP-KR. Mer info om byte till AKAP-KR och extra premier i samband med bytet kommer senare.
Men det är ju sant att inget hänt på 25-30 år men uppenbart har nu då fack/arbetsgivaren gått ihop för att förändra TP inom detta avtalsområdet radikalt.
När kan jag tidigast ta ut min avgiftsbestämda pension?
Fram till och med den 31 december 2022 kan du tidigast ta ut den avgiftsbestämda tjänstepensionen från 55 år. Denna ålder höjs till 60 år för uttag som påbörjas efter denna tidpunkt. Det gäller alla tjänstepensionsavtal inom kommun och region med avgiftsbestämd del, dvs AKAP-KR (AKAP-KL), KAP-KL, PFA 98 och PFA 01.
Det gäller även kapital som inbetalats till tjänstepensionsförsäkringar före den 1 januari 2023.
Jag har också blivit dumförklarad (dock kanske inte av samma användare) när jag påpekade hur staten ändå kan komma åt de privata pensionsförsäkringarna. Om hur vi i framtiden kan komma att få se hur den privata tjänstepensionen sänker den allmänna pensionen. Likt bostadstillägg och garantipension med mera (som man bara kvalificerar sig att få om man tjänar tillräckligt lite). Jag är rätt säker på att vi kommer få se “Jaha, du har hög tjänstepension? Då drar vi av den mängden från den allmänna pensionen så att du inte få mer än någon annan - för det är ju orättvist! Alla ska få lika mycket!”
Vi är inte där än. Men jag tror vi kommer gå mot det hållet. Ni vet var ni hörde det först
Av ovanstående skäl löneväxlar jag inte. Jag vill inte ha pengarna inlåsta i system som redan nu eller skulle kunna i framtiden, påverkas av klåfingriga politiker
Det har varit mitt mantra också med ett undantag, tjänstepensionen, men det får jag tydligen omvärdera.
Nu har jag en stor del icke-kollektivavtalat och har därför varit skeptisk till detta eftersom jag blev duktigt uppskörtad.ä både mht avsättning och avgifter.
Man får helt tydligt vara beredd på att omvärdera gamla sanningar i denna nya världen
I de gamla avtalen har du kunna ta ut din pension från året du fyller 55 år (undantaget den förmånsbestämda pensionen som du tidigast kan ta ut från 61). Från och med 1 januari 2023 så kan du tidigast ta ut tjänstepensionen när du har fyllt 60 år. För majoriteten är detta inget problem, men för de som har tänkt att gå ner i arbetstid och komplettera med tjänstepension eller de som har tänkt att pensionsera sig tidigt sätter det käppar i hjulet. År 2026 kommer åldern att höjas till 62 år för att därefter anpassa sig till riktålder. Åldern kommer då att bli två år lägre än riktåldern.
Lätt för våra politiker att ändra då de bara behöver ändra åldern i lagen nedan till valfritt år för att drastiskt ändra uttagsålder i våra försäkringar.
Sen är frågan om de är modiga nog .
10 § Ålderspension får inte börja betalas ut innan den försäkrade fyller 55 år.
Utbetalning får dock göras tidigare om den försäkrade enligt socialförsäkringsbalken har fått rätt till sjukersättning. Om det i annat fall finns särskilda skäl, får Skatteverket medge att pensionen får börja betalas ut innan den försäkrade fyller 55 år.
Förmånstagare får inte sättas in till annan ålderspensionsförsäkring än tjänstepensionsförsäkring.
Förmånstagare till sådan försäkring ska vara den som var anställd när avtalet ingicks. Lag (2010:1277) .
11 § Ålderspension får inte betalas ut under kortare tid än fem år. Om utbetalningarna ska upphöra när den försäkrade fyller 65 år, får pensionen dock inte betalas ut under kortare tid än tre år. Pensionen ska under de första fem åren betalas ut med samma belopp vid varje utbetalningstillfälle eller med stigande belopp. Pensionen ska upphöra när den försäkrade dör, även om den bestämda utbetalningstiden inte har löpt ut.
För sådan ålderspension enligt allmän pensionsplan som ska upphöra under den försäkrades livstid gäller, i stället för vad som sägs i första stycket, det som anges i planen. Vad som avses med allmän pensionsplan framgår av 20 §. Lag (2007:1419) .
Tyvärr kommer dina fonder inte att vara säkra heller. Din statliga pension kommer att minskas om du har varit ansvarsfull och levt under dina tillgångar och byggt upp ett kapital. Statlig pension kommer i framtiden avräknas likvida tillgångar, ungefär typ som bostadsbidrag grundar sig på inkomst.