Nytt jobberbjudande utan kollektivavtal, vad ska jag tänka på?

Har länge (snart 15 år :scream:) jobbat på stort svenskt industriföretag med kollektivavtal och har inte riktigt funderat över hur tryggt och bra jag haft det hittills! Nu har jag dock på grund av förändrad situation på jobbet och en allmän tanke om att det är bra att byta arbetsgivare åtminstone en gång i livet :innocent: fått erbjudande om att byta till en högre tjänst på ett utländskt företag inom samma bransch med placering i Sverige. Här har man dock inga kollektivavtal så jag har hamnat i beslutsvånda deluxe!

Grundförutsättningarna är goda, lönen blir ca 2,5 gånger högre med möjlighet till bonus på 1-2-3 månadslöner beroende på prestation. Pension betalas in motsvarande nivån i ITP1 fast som en separat tjänstepension hos Skandia. Semester får jag med 35 dagar per år.

Här slutar min kompetens om vad jag bör tänka på! Är det någon som gjort liknande byte och kan tipsa om vad jag behöver tänka på? Finns det andra saker jag bör begära som förmåner? Tips och trix för bästa förutsättningarna mottages tacksamt!

/Chrs

1 gillning

Det tråkiga svaret: bläddra igenom ditt kollektivavtal och kolla vad som är och kan bli viktigt för dig.

Jag gjorde liknande byte från stor arbetsgivare med avtal till litet företag utan. Kollade då igenom t.ex. föräldralön och pensionsavsättningar. Även arbetstidsförkortning borde man ta hänsyn till.

Vi följer “i princip” kollektivavtalet och är bättre på vissa punkter. Dock är det viktiga med ett kollektivavtal att det är ett avtal. Det vill säga att arbetsgivaren är bunden till att erbjuda t.ex. föräldralön enligt avtalet. Har man inget kollektivavtal så kan ju föräldralönen tas bort när som helst, precis som alla andra förmåner. Undantaget är det som är explicit avtalat mellan dig och arbetsgivaren förstås, men det är nog rätt ovanligt att avtala t.ex. föräldralön på det sättet. Rent anekdotiskt så är föräldralön något som erbjuds hos oss, men det är inte avtalat någonstans. Man får alltså lite grann lita på den goda viljan om man ska räkna med den.

6 gillningar

Hur ser det ut med övertid?

Kan vara vettigt att prata med facket kanske?

2 gillningar

Bra tips, ska kolla arbetstidsförkortning, gissar att det inte finns. Är ju värt 9 arbetsdagar nu ser jag enligt nya avtalet. (Kanske var samma innan, noll koll som sagt :blush:) Föräldralön kan jag nog bortse ifrån i min situation. Tre barn hemma och ingen plan på fler.

Stort tack för input! :pray:

1 gillning

Övertid är bortförhandlat så det är inräknat i lönen.

Toppen! Kollade nu och såg att facket erbjuder avtalsgranskning så skickade det precis! Tack för tipset!

3 gillningar

Pensionen är ju den stora och där ser du ju ut att vara väl täckt. Den andra stora pucken om du har mindre barn är föräldralön. Den sistnämnda är det många som saknar, har jag märkt.

En tredje grej är vilket försäkringspaket som finns. Om du blir sjuk kan det göra skillnad.

Friskvård och hantering av traktamente skulle jag också kolla.

4 gillningar

Ja, pensionen är ju helt ok och föräldralön är som jag skrev ovan ett avslutat kapitel för min del.

Försäkringar, friskvård och traktamente ska jag absolut kolla upp! Tack!

Detta. Jag har själv varit anställd utan kollektivavtal och haft samma upplägg, extra semester istället. Problemet är ju om man typ tvingas att arbeta extra på en helg eller kväll, utan ersättning?
Min arbetsgivare var världens bästa och dom få gånger under min tid där jag blev tillfrågad att arbeta en röd dag eller kväll osv, så var det i stort sätt bara säga “fuck off” och gå hem :sweat_smile: Men man kan ju ha en helt annan arbetsgivare också som utnyttjar detta. Osäker på hur det fungerar exakt. Skulle dom kunna tvinga dig att jobba till 22.00 och sen begära att du jobbar som vanligt 8-17 dagen efter? Utan någon ersättning också eller rätt att “kompa”?

1 gillning

2,5 ggr nuvarande lön, då kanske man får ta höjd för att allt inte är likadant som förut. Säger inte att det blir som i exemplet, bara att men en sådan löneökning kanske det är värt ett par långa dagar.

Sedan är TS inte ett träd, dvs det går att flytta på sig om det börjar skava för mycket.

Jobbar själv på företag utan kollektivavtal och har inget att anmärka på.

6 gillningar

Missade den ökningen. Det hade jag tagit alla dagar i veckan också i så fall, sen är det ju trist om det blir så när man t ex precis börjat få barn osv men då är det ju bara byta i värsta fall. Antagligen kommer det knappast ske, jag resonerade mer kring om en arbetsgivare skulle kunna missbruka detta :crazy_face:

Ang att inte ha kollektivavtal är jag enig.
Tvärtom blev min tidigare arbetsplats sämre med kollektivavtal. Mest en massa trams. Vi införde det till slut…

2 gillningar

Sjuklön och vad som sker vid långvarig sjukdom är viktigt. Jag gjorde motsvarande övning för 1,5 år sedan och det är en del att se över.

Jag skrev ut en lista med vad kollektivavtalet innehöll och gjorde en direkt jämförelse.

4 gillningar

Som @Exekys säger, med en extremt kraftig löneökning, pension i linje med ITP1 och 10 extra semesterdagar kan man kanske skita i sammanhanget små skillnader i försäkringar och nån timma kortare arbetstid

5 gillningar

Jag är ju redan van vid att arbeta med bortförhandlad övertid och med eget ansvar för att slutföra arbete i tid så långa dagar kan jag ta till och från. Men som du säger vill man ju inte hamna hos en arbetsgivare som utnyttjar detta konstant så det ska jag absolut ta en dialog kring! :+1:

1 gillning

Detta är en av sakerna jag känner mig minst kunnig och trygg i och hänger inte med på vad som täcks av kollektivavtalen och vad som är lagstadgat och går genom FK. Hoppas få lite input här genom facket men är det någon som vet så lyssnar jag gärna!

Haha! :joy: Älskar trädliknelsen som Jan också brukar köra!

Och ja, jag är verkligen inte arbetsskygg så en högre arbetsbelastning är absolut ok. Vill mest känna att det finns ett rimligt ”skydd”. Och här i tråden har jag fått massa tips för det :partying_face:

Även om villkoren skulle vara lite sämre (vet inte om de kommer vara det) så kommer en 2.5 gånger högre lön vara mycket mer än nackdelarna.

Men läs igenom deras avtal, kolla detaljerna. Finns ju jobb som inte har just kollektivavtal men som fortfarande har väldigt bra avtal och är nästan identiska till ett kollektivavtal.

1 gillning

Med en sån lön är uppgiften av en art att du inte hinner plocka all semester? KAn du spara den till slutet av anställningen? Det kan vara intressant.

Kollektivavtal brukar begränsa det till 5 år. Hur är det med förskotsemester? I utlandet ofta obefintlig.

2 gillningar

Ännu ett bra tips! Ska kolla detta! :+1:

Överlag inga konstigheter att jobba på företag utan kollektivavtal förutsatt att det är ett seriöst bolag. Du verkar ha kollat upp de viktigaste bitarna redan, resten lär den stora löneökningen väga upp oavsett.

2 gillningar

Har du kollat med facket? De har webbplatser.

1 gillning