Som rubriken säger har jag fått ett jobberbjudande på ett företag utan kollektivavtal. Det är ett amerikanskt bolag som är noterat på Nasdaq och jag har blivit erbjuden en roll som fältsäljare i Sverige. Det är ett bra grunderbjudande samt en bonus utan maxtak vilket gör att jag kan tjäna hästlängder mycket mer än på mitt nuvarande jobb. De hävdar även att de har en “no layoff-policy” och att de genom 08-krisen samt Corona inte avskedade någon av sina medarbetare och detta globalt över alla länder de verkar. Att vara sist än är annars såklart en risk jag övervägt i tider som dessa då jag har snart 6 år på bolaget jag är anställd på nu.
Tacksam om ni har feedback på vad jag bör tänka på/säkerställa innan jag tackar ja.
Det finns formler att använda för att utvärdera vad ett jobb med resp. utan kollektivavtal är värt. Skillnaden handlar främst om tjänstepension. Det kan förstås finnas tjänstepensionslösningar av annat slag och i så fall behöver du räkna på skillnaden mellan den lösningen och den som skulle följa av kollektivavtal. Generellt är tjänstepensionslösningarna via kollektivavtalen väldigt förmånliga avgiftsmässigt och det är ofta inte fallet med andra lösningar, även om det förstås varierar stort.
Semestertillägg, är ofta 0,8% av månadslönen per semesterdag.
Antal semesterdagar. Om du ej har rätt till betald övertid tycker jag 28 är för få, 30 mer ok.
Om du har rätt till betald övertid, hur den beräknas.
Arbetsskadeförsäkring och livförsäkring. Det första att det finns, det andra att det ej understiger 6 prisbasbelopp åtminstone fram till 55 års ålder.
Tjänstepension, även på bonus. I vanligt förekommande tjänstepensionen ITP1 är det lägst 4,5% på lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp. 30% på lön 7,5 IBB-30 IBB. Även bonus är tjänstepensionsgrundande i ITP1.
Sjuklön dag 15-90, brukar i kollektivavtal vara så att ersättning ihop med försäkringskassan blir 90%.
Sjukpension vid långstidssjukdom mer än 90 dagar.
Hög lön och speciellt prestationsbaserad lön är mindre kul att ha om skyddsnät saknas vid sjukdom eller olycka.
Det är många företag som säger de aldrig avskedat medarbetare. Vad de inte säger är att de tvingar anställda att säga upp sig, eller att de går med på att säga upp sig mot en längre period med lön samtidigt som den anställde är arbetsbefriad. Har personligen sett det på nära håll hos flera arbetsgivare.
Som säljare har du personligen mer inflytande över din framgång på jobbet. Se till att du är nöjd med villkoren och hur du mäts, sen signa på. Det är en bra chans att tjäna gott om pengar under en period .
Det är en bra samling som finns i ett kollektivavtal typiskt.
@ClUn om det är den sortens aspekter du är intresserad av kan du enklast kolla in vad som beskrivs på avtalat.se. Den sajten beskriver vad privatanställda tjänstemän har för villkor hos arbetsgivare med kollektivavtal.