Håller det kort och gott
Har precis fått nytt arbete, för er som hjälpte mig på min tidigare tråd så kan jag meddela att jag tog jobbet och ska börja med min swedsec utbildning i april! Wooh
Hur som haver, Har för tillfället ett jobb på Ica och tjänar circa 30500kr tack vare att jag jobbar varannan helg och lite sådant. Den nya arbetsplatsen kunde inte matcha min lön sa de och ville ge mig 26500 med tanke på alla bra förmåner jag kommer få. Typ 0% ränta på bolån men jag har inget bolån. Glasögon betalar de och även typ en matpeng typ 1000kr i månaden. Sen har de även en bonus som de hade snittat på typ 3000kr i månaden under två år som sätts in på någon fond eller något. Man kunde tydligen ta ut de när man ville men gör man inte de så ligger de tydligen och ackumulerar där automatiskt.
Sa att jag skulle återkomma om förslaget när jag räknat lite. Är inte så bra på dehär med å förhandla och kan ofta bara acceptera när jag får ett erbjudande. Men nu är det min lön och potentiella pengar jag kommer behöva till spar. Finns det någon som är expert på löneförhandling som kan ge mig lite tips?
Hon frågade om jag ville ha jobbet och så sa jag ja. Sen sa hon efteråt att vi skulle förhandla lön. Det var nog mer att jag var den sista som blev uttagen var tydligen många som sökt
“Har räknat lite och jag tjänar ju mer idag så hade iaf hoppats ni kan erbjuda 28000”
Eller vad du nu tänker.
Antingen förhandlar dom och ni möts någonstans längs vägen eller så är dom fast i sitt bud.
Du verkar nöjd med att ha fått jobbet så är väl bara att ta det för erbjudandet annars ett roligt och givande jobb räknas inte bara i lönekuvertet men försöka förhandla bör man alltid tänker jag.
Hur ser karriärtrappan ut på nya jobbet? Antar att det är en bank? Låter som att med mat och fondsparande landar du på typ samma peng, men det kan ju finnas andra värden. Kanske har de sjukvårdsförsäkring och friskvårdsbidrag? Bättre tjänstepension kanske? Antar att detta dessutom är en mer tryggad grundlön så att du slipper OB/övertid elelr åtminstone tjänar ännu mer om du tvingas jobba över?