Nytt ev. jobb med annat kollektivavtal

Hej! Jag har varit i ett par intervjuer nu för en tjänst som eventuellt är av intresse. Tjänsten kommer innebära ett litet lönelyft.

Men kruxet är att jag nu jobbar inom Handels, och det nya kollektivavtalet erbjuder inte alls samma typ av OB. Detta resulterar i att om jag inte tar i ganska rejält med mitt anspråk riskerar man ju att hamna på samma inkomst.

Ska tilläggas att nya tjänsten är snäppet högre rang, med personalansvar. Det har jag inte på min nuvarande.

Hur skall man tänka? Bara räkna ihop sin nuvarande lön+OB, och lägga på några tusenlappar och ange det som sitt anspråk som fast lön?

Nuvarande lön 34000
OB ca 3000

Lägga mig på 40000 i löneanspråk, låter det rimligt? Kommer ju dock bara resultera i ca 1000kr mer i plånboken om de går ner lite till ex. 38000.

Hur skulle ni tänka?

Är det värt personalansvar för så litet lönelyft? Är jobbet en del i nästa steg så förstår jag skiftet men inte annars.

Annars kan väl att slippa helg och kvällsjobb men med lite högre lön vara värt det. Bortser du från OB så är det ju ett ok lönelyft.

1 gillning

Ja alltså det som talar för är utvecklingsmöjligheterna på det nya stället. Det saknas på mitt nuvarande. Så på sikt så kommer det nog hända grejer med lönen. Men kanske inte förrän om 2 år.

Ok ja då är jag med, men vill du ha 40 så begär 42. Dom prutar ju allt som oftast lite.

1 gillning

Det är lite svårt att svara på eftersom det framgår inte direkt vilket avtal du byter till. Handels är ganska så bra vad gäller arbete på obekväma tider, dvs ej under dagtid. Byter du till Hotell så är den betydligt sämre, ja.

Jag skulle försöka hitta statistik för den rollen du söker och se inom vilket spann den ligger på. Utifrån din post så utgår du från din nuvarande situation och inte den marknadsmässiga. Du tycker att 40 000 är mycket, men det kanske är väldigt låg för den roll du söker? En hovmästare ligger högre än 40 000 exempelvis.

Fackklubbarna har ofta statistik tillgängligt. SACO har en gedigen lönestatistikbank om du kanske känner någon som är ansluten till den. Vet du namet på någon person som har den rollen som du söker, kan du betala några tior till Ratsit och få ut den personens årslön. Du kan också prova med chatGPT eller liknande.

Sen kan det även vara klokt att gå ner lite i lön för att få personalerfarenheten. Den kan på sikt öppna dörrarna till flera chefsroller inom en annan branch som ligger högre.

Det är lite av mina tips utifrån det jag kan utläsa ur din post. Hoppas det blev lite tips på vägen iallafall. Lycka till <3

1 gillning

Jag förstår att det var lite vag information, det nya avtalet går inom Fordon & Transport. Vilket innebär ganska mycket sämre OB.

I min värld borde man kunna få min nuvarande lön + OB-tillägg, och sedan några tusenlappar till pga utökat ansvar. Eller kan man inte resonera så?

Enligt den lilla statistik jag har fått fram ligger den övre nivån vid min grundlön. Och stämmer det så kanske jag inte har så jättemycket att förhandla upp.

Men bra tips att kolla Ratsit m.m.

Nja byter man bransch har ”nuvarande lön” ingen specifik koppling skulle jag säga. Olika branscher har ofta helt olika förutsättningar av olika anledningar. Är det dessutom lite större skillnad mellsn ansvar/arbetsuppgifter blir det ännu svårare jämföra.

Utifrån viss insyn i Transport, Hotell och Handels på senare år så skulle jag säga Handels har betydligt bättre avtal. Där det framför allt är OB = 2xlön efter kl 12 lördagar som gör stor skillnad om schemat innehåller en del helgjobb.

Okej, då får jag helt enkelt vara tydlig med att “den här summan är det som krävs för att jag ska byta jobb” helt enkelt. Och nånstans “veta sitt värde”.

1 gillning

De vill ha dig så billigt som möjligt, men att du är hyffsat nöjd och stannar ett tag. Du hjälper dem inte genom att ta en lön som gör dig missnöjd. Så att veta i förväg vilken summa som är brytpunkten och sen lägga på 5k.

Ja man ska ju aldrig avslöja sin nuvarande lön det gör jag aldrig.

Fråga vad de erbjuder.

Resonera.