Jag har blivit erbjuden en ny tjänst, inget ökat ansvar men ändå en ny tjänst och därmed chans att förhandla lön. Har idag 49.700 kr/mån. Skulle vara nöjd med 51-52.000 kr/mån.
Vad ska jag gå ut med för löneanspråk? 54.000 tror jag är uteslutet och det känns pinsamt högt, men säger jag 53.000 finns kanske risken att jag inte får min “nöjd”-lön ens (51-52K)?
En annan fråga: är det praxis att alltid gå ut med ett löneanspråk som är ett “heltal”, t.ex. 53.000 eller 54.000? Eller skulle jag kunna begära 53.500?
Du kan ju vända på det, och be din arbetsgivare komma med ett bud först.
Jag antar att det är frivilligt att hoppa på den nya tjänsten, och du skriver att den inte ändrar något mer än att du får ny titel? Så kanske det inte finns något utrymme för högre ersättning ändå. Så jag hade lagt över det på arbetsgivaren först, och sen tagit det där ifrån.
Oavsett vad du ger för förslag så be arbetsgivaren ge en helhetsbild först. Dvs vad har de andra i liknande tjänst för lön. Hur ser lönebilden ut i gruppen som du ska tillhöra mm. Hur påverkar ditt CV/erfarenhet lönens som arbetsgivaren vill ge? Lyssna in allt detta. Gå hem och fundera.
Är man klok som chef så tjänar man på att va öppen kring löneläget. Det brukar innebära att bägge parter är nöjda med den lön som ni kommer överens om. Chefer förstår ju också läget gällande att byta tjänst så du behöver inte vara rädd för att föreslå en högre siffra än vad du tror är rimligt
Du har blivit ERBJUDEN en ny tjänst =De vill ha just DIG till det jobbet.
Generellt anser jag att 10% lönelyft för byte till en ny tjänst inte är något konstigt. (Ansvar är inte allt, finns många andra sätt man kan se kopplingar/logik till en viss lönenivå)
Med det resonemanget borde du ju kunna begära 55000kr/mån utan att det verkar konstigt tänker jag.
Har du någon indikator på vad arbetsgivaren anser att jobbet vore värt?
Andra kollegor, nationell statistik, deklarerad inkomst på någon med liknande tjänst?
I min erfarenhet kan variationen i ersättning vara större än man tror, så ta i. Chansen till större höjning kan dock vara sämre vid byte av tjänst inom ett företag jämfört med byte till nytt företag.
Det är en förhandling där det blir en deal om ni båda blir nöjda. Även om du kan ange “därför” som motivation till ditt bud har du nog större chans med lite underlag.
“Inget ökat ansvar” kan ibland vara en papperskonstruktion som i praktiken sen visar sig inte stämma. Har du någon kollega med insyn i tjänsten som kan ge dig fotfolkets bild? Vore chefen densamma?
Du säger, som du förstår är jag väldigt mån om att hamna rätt i lön nu när jag betyder anställning och jag förstår även att du måste se till helheten som grupp.
För att jag ska ge ett rimligt löneanspråk, kan inte du berätta hur lönebilden ser ut? vad har den bäst betalda och hur ser den personens cv/erfarenhet ut. Var ligger medianen? Var ligger de lägsta.
chefen får svara:
Du säger: som du vet har jag ett starkt cv jämfört med övriga i gruppen. jag har även presenterat väl över tid. Jag ser det därför rimligt att jag ska ligga i den övre delen av gruppen.
vilket bör bli XXXXX kr.
Om chefen tänker annat så fråga hur hen motiverar sitt erbjudande
Du har en kompetens som DE efterfrågar/det är brist på i nya tjänsten jämfört med din gamla tjänst =du behövs bättre/gör mer nytta för företaget på den nya tjänsten. Lättare fyll hålet som uppstår på din nuvarande tjänst.
Den ”nya tjänsten” har ett högre löneläge generellt än din nuvarande.
Du har bredare/dubbelkompetens både nya + gamla vilket ökar ditt värde.
Du ställer alltid upp, är lojal, noggrann, snabb osv.
Du tillför andra mjuka värden på jobbet som.
Finns massor av saker som värdesätts utöver begreppet ”ansvar” eller hur stor budget/antal människor man är chef över.