Hjälp! Tips inför Löneanspråk och förhandling med mindre erfarenhet

Hej allihopa!

Jag har precis fått veta att min arbetsgivare vill gå vidare med mig för en tjänst jag sökt internt.
Det är på samma avdelning som nu fast i en roll med större ansvar (ej personalansvar, däremot leda människor i projektform). Min fundering är hur jag ska attackera frågan att jag vill ligga på samma lön som mina kollegor i rollen när dom är äldre och mer erfarna.

Förutsättningarna:
Jag, 32 år, 4 års erfarenhet och just nu 41 000:- i månadslön

Nuvarande kollegor i rollen jag fått:
55 år, 20 års erfarenhet och 51-52 000 i lön.
40 år, 10 års erfarenhet och vet inte lön exakt men bör ligga kring 50 000 också.

Jag försöker kolla på det objektivt så gott det går och värderar nog mig själv som ganska likvärdig mina kollegor, kanske t.om lite över den yngre av dom på grund av specialkompetenser.
Hur pass mycket ska jag bry mig om ålder och erfarenhet ifall min arbetsgivare kommer med det argumentet i en förhandling? Tips på hur jag kan tänka uppskattas.
I tillägg är jag ovan löneförhandlare, har haft en ganska brant utveckling senaste 2 åren utan att egentligen behöva förhandla. Gått från 27 till 41 genom främst inhyrd → fast anställd → korrigering baserat på en benchmark av rollen.

Kanske är för lite kontext men får fylla på ifall det behövs. Tacksam för tips!

Att motivera att du ska ha samma lön som någon som har 5x din erfarenhet är ganska svårt, så jag skulle inte ta detta in i diskussionen.

I stället kolla på marknads lönestatistik och lyfta ditt löneanspråk baserat på marksnadslöner samt hur mycket du tycker rollen bidrar till resultatet. Eftersom det är en ny roll kan du fritt nämna en ny siffra och behöver inte beakta din nuvarande ersättning heller.

3 gillningar

Tack för detta, jag inser när jag läser det du skriver att jag kanske själv lägger för mycket vikt vid det och det i sig kan ligga i fatet för mig.

1 gillning
  • kul att jag är aktuell för tjänsten. som jag tolkar det är det ett utvidgat ansvar med X, X, X,. Hur ser du att lön och förmåner kommer justeras med mtp det?

• Svar från chefen.

• förhandling

5 gillningar

Hej,
Min rekommendation bry dig inte om din ålder. Hade jag brytt mig om min ålder eller vad andra tjänar, hade jag inte tjänat det jag gör idag.

Fokusera på statistiken (marknadslöner), och lägg dig i närheten eller över. Om du kan ta med och visa på vad du har gjort och bidrar med till organisationen. Finns ju en anledning att de vill gå vidare med dig. Kommer du utbilda dig vidare, etc.

3 gillningar

Jag var inne på att låta dom lägga fram första förslaget men tror det skulle vara bra för min personliga utveckling att lägga fram ett högt bud och våga stå för det. Har tendenser att förminska mig själv annars.

1 gillning

Tack för tips och egna erfarenheter. Är helt inne på det spåret också, blir att lägga sig lite över. Får se hur det går…

Jag rekommenderar dig att ändå låta chefen tala först. Du behöver veta mer om hens utgångspunkt för att kunna vara relevant i dialogen.

Förbered dig istället på hur du ska svara i olika scenarion:

1. Chefen ger ett högt bud.

2. Chefen ger ett lågt bud.

3. Chefen säger ‘det är ingen förändring i lön alls’.

har du bra svar på dessa tre kommer du antaligen känna dig tryggare och lyckas bättre.