Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp en eventuell löneförhandling nästa år som kanske blir aktuell då jag söker en tjänst inom samma företag. Jobbet är projektledare.
Jag vet ungefär vilket spann jag kan vänta mig att hamna lönemässigt. Detta då jag vet vad några andra personer med samma roll tjänar idag.
Kan jag/bör jag/ska jag använda min vetskap av vad tjänsten generellt har för lön? Eller ska jag endast använda min vetskap i tystnad och lägga ett löneanspråk på en rimlig nivå utifrån detta och motivera det baserat på kompetens, prestation m.m.?
Om jag inte använder vetskapen kring lönerna verbalt, och de kontrar med en lön som jag tycker är för låg jämfört med vad de andra tjänar, bör jag då nämna att jag vill ligga i samma spann som mina kollegor som utför exakt samma tjänst?
Alltså: Bör jag vid löneförhandling, utöver att prata om min kompetens och på vilket sätt jag är värdefull m.m. även motivera löneanspråket med att jag vill ha en marknadsmässig lön och likvärdig lön mina kollegor?
Nej, det tycker jag inte. Du vet troligen inte exakt vad de har för erfarenheter eller kompetenser som har motiverat just deras löner. Motivera istället ditt löneanspråk med att du vill ha en marknadsmässig lön för tjänsten. Och kolla vad marknadslöneläget är även utanför ditt jobb.
Börja med att bara prata om din egen erfarenhet och kompetens och ge ett rimligt löneanspråk baserat på all information du har. Om det inte funkar så skulle jag absolut gå vidare till “plan B” och argumentera utifrån lönespannet för rollen på det specifika företaget.
Inte att du skulle säga “person X tjänar Y, jag är mycket bättre än person X därför ska jag ha mer”, utan som du är inne på ungefär “Jag har sett att lönespannet för rollen som projektledare ligger på X-Y här, kan du (chefen) motivera varför jag bör ligga så lågt eller t.o.m. under spannet”?
Men i så fall så är det bäst om du gjort en ordentlig undersökning, kollat upp lönen på alla med rollen projektledare du kan hitta på företaget, inte bara gjort stickprov på några kollegor du känner till.
Om dom skulle fråga mig så skulle jag inte säga vad jag vill ha utan fråga vad dom har för undre och övre spann sen begära det jag tyckte jag är värd. Jag skulle aldrig ta upp vad någon annan tjänar eller för den delen vara den som visade mina kort först i en förhandling.
Vill du ha en marknadsmässig lön? Sök ett motsvarande jobb någon annan stans och få ett löneerbjudande. Det är ditt marknadsvärde som du kan använda för löneförhandling. Kan de inte matcha eller bjuda över, så överväg att ta det andra jobbet i stället.
De andra har haft sina jobb längre än du och kan alltså utföra det bättre än du. Du kommer aldrig kunna använda andras lön som ett vettigt argument för din lön
Jobbar själv som chef och har som kämpar för att alla medarbetare skall ha rätt lön. Tyvärr tänker inte jättemånga chefer på det sättet enligt min erfarenhet. Delar gärna lite generella insikter.
Precis som flera andra tagit upp bör man aldrig använda sig av specifika exempel på vad andra tjänar, speciellt inte på den avdelning som det gäller. Det man skall fokusera på är vad för erfarenheter och kunskaper som man tar med sig till jobbet i fråga och basera sitt löneanspråk på detta.
Ytterligare bör man kolla med det lokala facket vad den yrkesgruppen (i detta fall projektledare. Det man dock skall komma ihåg är att facket enbart har tillgång till lönen på de personer som är medlemmar vilket kan vara missvisande, både uppåt och nedåt, men bör ge en fingervisning på var spannet ungefär ligger på företaget. Har många jobbat länge på avdelningen så kan hela avdelningens löner ligga helt off och då kan det vara svårt att få en “marknadsmässig” lön oavsett vad man gör. Det måste tyvärr till en tillräckligt stor rörlighet på de flesta arbetsplatser för att inte lönerna skall halka efter.
Sen bör man såklart också försöka få en uppskattning på var motsvarande tjänst på liknande företag ligger, exempelvis via saco lönesök. Se till att du begränsar din sökning så tight du bara kan. Denna statistik kan du med gott samvete ha med dig och visa om det finns behov av detta.
När du gjort din hemläxa kring vad du vill lyfta fram om dig själv samt plockat fram statistik så är det dags att fundera på två lönenivåer. Först vad som skulle vara den absolut lägsta nivån som du kan tänka dig ta jobbet för. Sen lägger du på några tusenlappar ovanpå den nivån, vilket blir ditt löneanspråk. Troligtvis kommer chefen/HR inte acceptera detta utan kontrar med ett lägre bud. Är det över din lägsta-nivå så är det bara att vara glad och nöjd. Är det inte det så kan du antingen kontra med ett nytt bud som (helst) bör ligga strax över din lägsta-nivå. Gå inte med på en lön under det du innan satt som lägsta-nivå (om det inte typ är 100 spänn eller nått sånt).
Var inte rädd att förhandla eller till och med tacka nej till ett jobb. Det är kostsamt att ha fel lön.
Du kan även be HR/den tillsättande chefen om motsvarande statistik från arbetsgivarhåll (de har sådan statistik normalt sätt men det är inte säkert att de vill dela med sig av den, olika arbetsplatser har olika policys gällande det).
Jag ser inte att någon annan svarat om stad, så jag får väl göra det.
Det är skillnad om man arbetar i Stockholm, som jag tror alla andra svarare antagit, eller om man arbetar i en annan stad. Därför kan det vara skevt att kolla på löner rent generellt, bara så att du vet.
I övrigt, så håller jag med om att man inte ska ta upp vad andra har i lön, utan istället prata om sig själv och vad man kan erbjuda. Och den verkliga marknadslönen är givetvis vad någon annan erbjuder att betala för att man ska vara löneslav.
Jag tycker inte att du ska ta upp kollegornas lön specifikt. Däremot bör de vara ett riktmärke för dig. Ofta kan man också räkna med att man som ny i en roll kommer in på en högre lön än de som jobbat länge i den rollen.
Tänk också på att räkna upp lönerna till relevant löneår. Detta är särskilt viktigt nu när löneökningstakten är relativt hög. Detta kommer aldrig synas i lönestatistiken som i regel ligger 2-3 år efter det löneår du kommer in på. Med en löneökningstakt på minst 4,1%, som märket ligger på just nu, innebär ett år över 2 000 kr skillnad på en lön på 50 000 och förstås ännu mer i kronor räknat på högre löner. Utgår du rakt av från statistiken lägger du dig lätt 5 000 för lågt.
Stad och även typ av företag kan spela rejäl roll. Min erfarenhet är att Stockholm eller mindre stad kan betyda häraden 10% skillnad som tumregel och stort välkänt företag som anses var bra 3-4 år under karriären kan betyda -10% eller värre det också.
Mindre företag med bra insikter i att människor varierar kraftigt i produktivitet har jag haft mest “tur med”
Man hör om enstaka bekanta som fått +50% när dom bytt från stora företaget i mindre staden till mindre företaget i stora staden. Ofta har dom då nån kontakt på plats som kan rekommendera dom med utropstecken.
Så här svarade OpenAI:s ”The Negotiator” i ChatGPT 4:
Att närma sig en löneförhandling kräver både strategiskt tänkande och en förståelse för din position inom företaget. Här är några punkter att överväga:
Marknadsvärde och intern lönestruktur: Det är viktigt att ha en god förståelse för både den generella marknadslönen för din position och företagets interna lönestruktur. Det är helt rimligt att använda denna information som en del av din förhandlingsstrategi.
Använda kunskap om löner: Att ha kännedom om vad andra i samma roll tjänar kan vara värdefullt. Men, var försiktig med hur du presenterar denna information. Det kan vara mer effektivt att referera till “marknadsmässiga löner” eller “branschstandarder” snarare än att specifikt nämna dina kollegors löner.
Fokusera på ditt värde: Innan du hänvisar till andra kollegors löner, börja med att framhäva dina egna meriter, kompetenser, och hur du kan bidra till företagets mål och framgång. Detta stärker din position och visar varför du förtjänar den lönenivå du eftersträvar.
Var beredd på motargument: Om arbetsgivaren erbjuder en lägre lön än förväntat, kan du använda din vetskap om marknadslöner och interna löneskillnader som en del av din argumentation. Det är dock viktigt att göra detta på ett icke-konfronterande sätt.
Förhandla etiskt och professionellt: Var alltid professionell och respektfull i din kommunikation. Att hålla en god ton och visa förståelse för arbetsgivarens perspektiv kan vara avgörande.
Var redo att kompromissa: Ha en klar bild av vad som är din lägsta acceptabla lön och var redo att diskutera andra förmåner om löneutrymmet är begränsat.
Sammanfattningsvis, ja, du bör använda din vetskap om marknadsmässiga löner och interna lönestrukturer, men på ett sätt som framhäver ditt personliga värde och bidrag till företaget. Balansera detta med professionell etik och flexibilitet för att uppnå det bästa möjliga resultatet.
Det är bra, för det behöver du verkligen veta. Om du bara vet ungefär, på grundval av att du råkar veta vad 2-3 andra personer som har den här rollen på ditt företag tjänar, så är mitt råd att du försöker ta reda på exakt vad spannet är. Facket, det lokala, bör kunna hjälpa dig hyfsat bra med det (även om du kanske inte är med i facket själv.) Det här gäller speciellt om du vet att din arbetsgivares HR avdelning har en väl utvecklad byråkrati och har systematiserat/mekaniserat hela lönesättningen med jobbroller, formella rollbeskrivningar och nivåer (“job levels”). Kort sagt: du som söker internt en bättre betald jobbroll, är mkt väl benyttad av att fullt ut förstå lönestrukturen för den rollen, i så stor detalj det bara är möjligt. Alltså lönespannet som gäller.
Det här är ofta väldigt svårt för en utomstående som söker jobb på företaget att få reda på, enda ingången är väl att prata med facket på arbetsplatsen – om det finns en lokal klubb så är enda bra ingången egentligen att prata med dem innan din löneförhandling. Om det inte finns nån sån ingång är det “marknaden” d.v.s. mer generell lönestatisk som gäller för att ha koll på siffrorna. Och där har jag inte mycket att tillägga till de bra råd som @Nolerion redan gett i sitt inlägg (exemplariskt får jag säga). SACO Lönesök är utmärkt så om du kan använda den, har tillgång till den, kan jag bara säga +1 på det rådet.
Vad gäller det här har jag dock motsatt åsikt:
Om de hinner före dig s.a.s., och du får den direkta frågan från dem t.ex. från en HR rep som är med på intervjun, är det inte en så bra ide att besvara den med den motfrågan. Det lär de uppfatta som bra irriterande. Du måste helst redan veta lönespannet för rollen ifråga som HR byråkraterna har definierat, och helst också på vilken grund de har kommit fram till detta spann. Hur modifieras spannet varje år? Finns det lönestatistik som företaget använder sig av? Var kommer det underlaget ifrån? Så du kan bedöma hur pass marknadsmässigt det är egentligen, jfrt den statistik du har tagit fram enligt @Nolerion 's råd. Då har du “on par” med den kunskap som HR personen har i de här frågorna, något som annars är mkt svårt… Speciellt om HR avdelningen är stor och genombyråkratiserad sen länge (stort företag, stor organisation). Det HR folk är svaga på är att förstå sig på vad du egentligen kan och har att bidra med i detalj, d.v.s. vad som står i din CV (om du har filat på den väl). Det gäller speciellt om du är senior och har gjort en massa komplicerade saker, vilket högutbildade ingenjörer ofta har. Så rådet att främst fokusera på det är också bra, speciellt om en HR person är närvarande i en intervju där den som vill anställa dig också är och ställer frågor.
Rent generellt skulle jag säga att i större företag med stora HR avdelningar, är de inte på din sida. Nästan aldrig faktiskt, det är min erfarenhet ända sedan första halvan av 1990-talet. Alldeles speciellt inte när det gäller lönesättning. Det är inte ovanligt i stora företag att “lönesättande chef” egentligen inte har mycket att säga till om alls. Allting är redan förutbestämt av HR byråkrater och det är ett maskineri som är fördefinierat. Om det är så på just din arbetsgivare vet jag ju inte, men ifall ja så är det en mkt god ide att du förstår systemet i detalj. Det hjälper, inte minst i situationer där du annars bara slösar bort din tid på lönesamtal och “skenförhandlingar”.
Precis så här är det i större företag, som linjechef får man ge förslag på vad man tycker att ens medarbetare bör få i lön. Detta gäller både vid anställning och vid lönerevision/lönejustering. Sen “godkänner” eventuellt HR och chefens chef förslaget. Om de inte godkänner förslaget så får man helt enkelt rätta in sig i ledet.
Om linjechefen är påläst kring löner och statistik samt är villig att argumentera/bråka kan man ibland lyckas få igenom vad man tycker att man skall ge i lön men oftast är det tyvärr som att prata för döva öron.
Tack för alla fina ord @var3gen , din egen text var inte illa alls heller
Jag tror att du @Futurevision har en hel del matnyttig information som kan användas vid en löneförhandling nu. Hoppas det går bra för dig i förhandlingen om det kommer till en sådan.
Om vi bortser kanske och eventuellt… såvida du inte har tidigare erfarenheter som gör att du anses kunna driva samma typ av projekt som dina kollegor, är det då rimligt att du ska få samma lön?
Mitt förslag är att du väntar ut ett eventuellt erbjudande, och tar det därifrån. Det erbjudandet kommer ha valsat genom HR etc. och från din arbetsgivares perspektiv vara skäligt.