Hur ska jag tänka kring att förhandla upp min grundlön som IT-konsult

Hej alla! :blush: Jag är 36 år och har jobbat som IT-konsult inom test i 5 år, varav snart 3 år på mitt nuvarande konsultbolag. Jag trivs superbra med jobbet och företaget, men börjar fundera på min lön. Just nu har jag 34k i grundlön + rörlig ersättning, vilket brukar landa på 40–42k/mån när jag har uppdrag.

Det som gnager lite är att jag inte har fått någon löneökning sedan jag började här för tre år sedan, trots att jag har utvecklats mycket i min roll och tagit mer ansvar. Dessutom upplever jag att den låga grundlönen är en nackdel när jag t.ex. söker lägenhet eller ska uppge årsinkomst för lån, eftersom det ofta är just grundlönen (multiplicerat med 12) som efterfrågas.

Hur har ni andra gjort för att förhandla upp grundlönen? Är det rimligt att be om en höjning trots att jag trivs? Och vad är en vettig grundlön att sikta på med min erfarenhet? Tacksam för alla tips och erfarenheter! :pray: #Privatekonomi #Löneförhandling #ITkonsult

1 gillning

Byt jobb. Tyvärr enda sättet att få upp en så dålig grundlön som din. Rent allmänt är det en stor varningsflagga på att din grundlön inte rört sig på tre år.

Fattar att din arbetsgivare tycker det funkar med att du har rörlig lön men som du säger så ställer det till det om du ska låna. Och inte för att vara taskig men är din rörliga lön pensionsgrundande? Om inte har du dubbel anledning att byta jobb.

Det finns gott om andra konsultbolag, och du kommer trivas ännu bättre där när du får vettiga villkor.

9 gillningar

Hej! Tack för input! uppskattar verkligen. :blush: jag funderar definitivt på hur jag kan förbättra läget. Min rörliga lön är faktiskt pensionsgrundande, så det är lite skönt, Just nu trivs jag rätt bra, men är nyfiken: har du själv testat att förhandla med en arbetsgivare innan du bytt, eller gick du direkt på byte? Vad funkade bäst för dig? :raised_hands:

Vart bor du och vad har du i timarvode?

Borde vara rätt lätt att räkna ut vad du drar in baserat på beläggningsgrad, timpeng etc.

Som referens tjänar du 70/m cirkus med en 100% beläggning på 1000kr/h där jag jobbar nu.

Hmm.
Byta jobb låter som vettigt efter 3 år och det du beskriver.

• Kolla gärna upp vad lönerna ligger för befattningen och individerna som har dom på det företag du söker. Förra årets löner är offentlig handling i Sverige.
  • Ta i tillräckligt med dina lönekrav.
  • Säg absolut inget om obra löneutveckling där du är nu. Snarare tvärsom och peka istället på önskan om att utvecklas vidare etc. Vita lögner är helt ok.

Hur räknar du nu? Jag ligger på 1000 kr timmen, 30 semesterdagar och då är lönen runt 90k/månad.

Det är på tok för lågt. Jag hade den lönen efter 2 år och det var nästan 10 år sen.

Säg till dem att de får skärpa sig och höja iaf 10k på grundlönen annars sök nytt jobb.

2 gillningar

Räknade inte alls. Det är det firman jag jobbar med hade erbjudit på 1000kr/h. Det är det bästa erbjudandet jag fått eller för den delen hört om på den debiteringen.

Får du 90 av ett bolag för att fakturera 160ish så är det väl lite för bra för att vara sant känner jag.

Nä, det är den inte

Har bytt jobb för att höja min lön, är tyvärr det enda som sånär som garanterar en bra löneökning. Förstår ditt problem där du gärna vill vara kvar hos din arbetsgivare men försök förstå det hela ur deras perspektiv

Din arbetsgivare lever på mellanskillnaden mellan din lön och priset som den kan fakturera kunden. Det finns med största sannolikhet en stor press inom ditt företag att hålla nere de anställdas löner i och med att det starkt påverkar företagets vinst. Ett erbjudande om en meningsfull lönehöjning kommer din arbetsgivare förmodligen inte kunna ge om de absolut inte måste. En sådan situation är om du står med ena benet utanför dörren och är påväg att sluta.

Det du kan göra är att söka ett nytt jobb, ta ett emot jobberbjudande som du sen visar för din nuvarande arbetsgivare och ber om ett motbud. Då ska det vara ett jobb som du rimligtvis kan tänka dig ta om din arbetsgivare inte kommer med ett tillräckligt starkt moterbjudande.

Förstår att du lägger stor vikt vid att trivas på din arbetsplats. men det finns många företag som har bra arbetsmiljö för de anställda, trevliga kollegor, förmåner etc.

Utan att veta alla detaljer så verkar det som din lön är ovanligt låg räknat utifrån antalet år du har inom industrin. Inte orimligt att du skulle kunna gå upp till ~50 000 kr/månad (fast lön) om du söker dig vidare. Rekommenderar dig att söka dig till ett produktbolag istället för it-konsult. De brukar ha bättre möjligheter att betala rimliga löner.

Det här forumet består främst av arbetstagare (inkl. frilans) och då brukar reaktionen vara att din arbetsgivare säkerligen tjänar grova pengar på mellanskillnaden mellan timdebitering och lön.

Jag skulle dock inte anställa en konsult på 90 K/mån även om personen kom med ett uppdrag färdigt för signering, på 1000-1200 kr/h. Affärsrisken är för stor - det räcker med några sjukdagar för att gå back på TB2 en månad. Lite semester och VAB på det innan uppdraget avslutas och personen får en längre skarv… det kan snabbt äta upp marginalerna för 5 andra konsulter det halvåret.

Om du trivs för att arbetsgivaren driver en hållbar verksamhet och lägger mycket resurser på att ni ska trivas (lokaler, förmåner, admin, HR, events, sälj osv.) så kan det absolut vara värt att ta en dialog istället för att börja jaga pengarna. Anledningen till att grundlönen har stått stilla kan bero på att du inte går att sälja dyrare nu än för tre år sedan. Det i sin tur kan bero bolagets på bransch, position, nisch, säljförmåga eller annat.

Sätt ett mål (en månadslön som du hade velat ha) och fråga om din arbetsgivare är öppen för att ni hjälper varandra att åstadkomma detta.

2 gillningar

Jobbar inom it också, pluggat 5 år och jobbat 5. De som har bra lön som jag pluggade med ligger runt 65+. Du är grovt underbetald. Byt jobb. De på storbolagen tjänar typ 60 med bra worklife balance. Typ Volvo cars och liknande, pratar om Stockholm nu.

Jag var i en liknande situation. Försökte med flera olika saker för att få upp lönen, men det var bara att byta jobb som gav något resultat.

Sorry missförstod, trodde du menade att om man var egen och fakturerade 1000kr/h vilket jag gör.

Jag trodde vi pratade om vad lönen är om man fakturerar som egen och behöll alla pengar själv för att få en jämförelse.

1 gillning

Jag tror en rimlig begäran är 45-50 fast (beroende på vart du bor) och kanske 60-70 provisionsbaserad med 35-45 bas.

Det är siffror jag helt drar ur baken, men det är en schysst ersättningsmodell i min erfarenhet.

Har du lumera i bagaget är det en stor del aktörer inom finans som håller på med det så då har du rätt lätt att få uppdrag.

Självklart kan du få mer om du har noll frånvaro förutom semester och startar eget on du vågar/vill ta riskerna kopplat till det. Tänk dock att du ligger ute med en del pengar, att det krävs ansvarsförsäkringar, ekonomi och med stor sannolikhet lite andra kostnader. Om du är smart kring balans runt utdelning/lön, ersättningar, firmabil och fan och hans moster är det till och med ännu mer lukrativt.

Finns inga bästa sätt att förhandla upp sin lön på.

Du kan fråga om de kan göra något med din lön. Antingen så finns det möjlighet eller inte. Finns det så behöver du veta vad du ska göra för att påverka lönen.

Trivs du på jobbet och de vill ha kvar dig är att du söker nytt jobb, får erbjudande, går tillbaka till din arbetsgivare och ställer ultimatum annars slutar du.

Hur är konjunkturen för ert bolag i stort?

Vissa branscher har det tufft just nu och är du i en sådan bransch kan det förklara varför arbetsgivaren håller igen på lönen.

Ser marknaden bra ut för det du jobbar med är det läge att byta jobb tycker jag.

Men sedan undrar jag om din lön verkligen är låg? Låter som medianen men vet inte i detalj, vad säger lönestatistik att du borde ha baserat på erfarenhet?

Hittade detta från unionen:

”Lönen för testare (IT) och liknande yrken bland Unionens medlemmar låg 2024 mellan 34 300 och 58 100 kronor i månaden enligt Unionens lönestatistik.”

1 gillning

Bättre kan du nog förhandla :slight_smile: Jag får 47 fast och 15% rörligt med 30 dagars semester. Timkostnaden för kunden är 830 så inte så jättemycket hos denna men det är helt klart görbart av konsultbolaget om de väljer att fokusera på dig än att bygga upp sitt värdelösa kontor och 2 “affärsresor” till länder där man tvingas med.

Okej sistnämnda var lite bittert men tyvärr så finns det konsultbolag som tar väldigt stor del av kakan.

1 gillning

Sant. En annan orsak som jag har upplevt själv, är att bolaget jag jobbat på säljs till ett riskkapitalbolag. Köpen finansieras ibland med banklån där riskkapitalbolaget belånar köpet med en stor hävstång, faktor 5.0 eller så.
I kalkylen så tar de höjd för en femdubbling av försäljningen men aldrig en ökning av drift- och utvecklingskostnader. Trots att alla nya användare och funktioner som de har planerat för, i praktiken skapar en mer komplicerad och prestandakritisk produkt.

Ökade kostnader påverkas också av hävstången och förstör lönsamhetskalkylen med en faktor 5.0. Så att försöka förhandla sig till en löneökning blir stört omöjligt. De flyttar hellre alla ingenjörsjobben till Asien än ger dig en 6% löneökning i samband med en befordran.