Jag började på ett större konsultbolag i stockholm nyligen. Har 10+ års erfarenhet och 5-årig universitetsutbildning. I början var konsultbolaget osäkra på min profil och visste inte vilka uppdrag de kunde få ut mig på. Därför fick jag 52tkr i månadslön när jag började, sen kunde vi diskutera mer när jag kommit ut på mitt första uppdrag. Jag var i en sits att jag verkligen behövde jobb, så för mig var det toppen då!
Nu har jag kommit ut på första uppdrag och de tar 1300kr/h för mig.
Vad är ett rimligt spann på lön som jag borde ha när vi omdiskuterar?
1300kr/h? Skämt åsido men fast konsult brukar vara lite sämre löner. Men runt 70k hade nog varit rimligt. Du kan kolla lite lönestatistik via t ex SCB och fack. Jag har 65 och har både mindre erfarenhet och mindre ort än Stockholm. Men vill inte ta mer pga skatten så lägger mer på pensionen.
Kolla kollegors lön med ratsit så har du en fingervisning där också.
Det är en ny satsning inom ett större bolag, så kan inte plocka någon kollegas lön. Men ja gissar på 65-70, dels av vad jag läser på nätet i linjeroller för detta och känslan jag får för branschen, samt min profil. Är lite ensamvarg inom min kompiskrets inom denna bransch, så har inte så många att bolla med
Dock känner jag mig lte dum att begära 15+tkr mer än vad jag har idag, vet att jag inte ska göra det. Men även fast jag är rätt framåt känns det alltid lite jobbigt att snacka lön
Yes, 70 tkr hade varit magiskt. Ska man låta chefen säga en siffra först eller? Chefen har sagt att vi absolut ska diskutera om lönen nu (efter att jag tog upp det igen), samtidigt alltid lite jobbigt att diskutera sånt hehe
Att du kan fakturera de beloppen i det uppdrag du har just nu säger mycket om din potential till intäkter. Men det hänger ju helt på att uppdraget fortsätter så. Upphör uppdraget och det blir uppdragstorka så blir det ett annat läge.
Därför är det vanligt med bonus i konsultbranchen, och kanske något du kan fundera på om inte chefen vill erbjuda en fast lön på den nivån du vill. 65k + 30k bonus varje månad som du fakturerar > 90% av din arbetstid t ex.
De är inte intresserade av att ha bonus-system. Har pratat om det tidigare i en del möten, så är ganska säker på att de inte är öppna för det. Annars är det ett bra förslag från dig! Tack för tips! Vad tror du skulle vara ett rimligt spann gälland timpriset jag tar nu, sen kan det absolut variera lite framgent. Men tror jag kommer ligga runt där i krokarna!
Din lön avgörs inte bara av priset de kan ta för dig per timme.
Det beror ju till att börja med på hur uthållig din beläggning är. Stor skillnad på att fakturera 2300 timmar/år och kanske bara 1400 timmar.
Om det nu är fast lön.
Många andra faktorer beror som spelar in är ju vilket ansvar du har i leveransen. Du kan ju vara en del av en helhet och då är det inte vad just du drar in utan snarare hur viktig du är i förhållande till andra som styr din lön.
Liksom hur bra du är på att vara självgående, förmåga att sälja in andra etcetera. Timpriset på just dig är bara en del.
Jag lutar mot att vara rätt mjuk. Säga att jag gjort mina marknadsundersökningar, pratat med branschkollegor, rekryterare inom branschen, intervjuer jag gått på och dylikt. Att utifrån min bakgrund är en rimlig siffra rutn 70 tkr, sen fråga hur chefen tänker om det?
Att du tar 1300/h säger ingenting. Förmodligen kan man debitera mer per timme som jultomte, ett fåtal timmar per år
Sedan handlar det ju mycket om hur avtalet ser ut i övrigt, vad händer när du inte är på uppdrag? Exempelvis kan man ligga och slappa hemma med lön och bara vänta på att bolaget hittar en plats åt dig eller måste man sitta och häcka på något kontor?
Alltså det kan bero på bolag, vissa konsultbolag lägger mer på sig själva, tex högre andel för att betala av sitt lyxiga kontor som de säljer in konsulter på. Fler resor och utbildningar tex.
Har varit på en del konsultbolag och hittade tillslut ett där majoriteten går till den anställde. Vilket resulterar i att jag får 70k med timfakturering på 800kr, väldigt få som får högre fakturering hos kunden jag är hos.
Det är otroligt skönt för det innebär att man inte har “två” jobb utan bara det man har hos kunden. Konsultbolaget blir verkligen bara en mellanhand.
Räknar man på fingrarna så går det knappt runt men bolaget blir bara större för varje år.
Ett annat sätt att räkna är 1300x160h = 208kkr vid full beläggning (krävs dock långvarig beläggning eller som ngn ovan föreslog 95kkr i månaden då du är fullbelagd).
Anta att ditt företag vill ha ett påslag på 30% i vinst på deras kostnader för dig, 208/1,3=160kkr/mån i kostnad för dig.
Låt oss säga att Du kostar 10kkr i månaden för tfn, dator mm exkl kontorsplats. Då är vi nere på 150kkr/mån.
De lagstadgade avgifterna plus pension o annat enl likvärdigt kollektivavtal, brukar ligga på ca 1,8ggr grundlön → 150kkr/1,8=83.333kr i lön per månad.
Jag rekryterades en gång till en tjänst där jag helt saknade möjlighet att jämföra lön / ta reda på vad jag kunde begära i lön.
Då valde jag att bemöta frågan om löneanspråk med att säga ”ni vet mer om mig genom mitt CV, intervjuer & referenser och vilka ni valt bort i rekryteringsprocessen, så jag vill att ni tar första steget i löneförhandling och visar med det hur högt ni värderar mig” eller nåt i den stilen.
På andra sidan blev det tyst.
Sen kom ett förslag på en lön som var långt över det jag hade tänkt begära om de synade min bluff.
Så vad gjorde jag då? Förhandlade upp den lite till förstås.
”Ok det kan jag acceptera men då vill jag få en vecka till med semester per år”
Dom svarade ”nej, vi höjer din månadslön lite till istället”.
Tack sa jag.
Det här var alltså inte en rekrytering till statligt, kommunalt eller region
Det hade underlättat om du nämner bransch med, då det kan skilja brutalt vad företag debiterar per bransch. Har vänner inom infrastruktursbranschen, där de debiterar betydligt lägre än IT-konsult branschen - där jag är aktiv.
1300kr per timme i min bransch skulle vi debitera en junior/medelnivå utvecklare för, beroende av deras expertis, men generellt under 8-10 års relevant erfarenhet. Deras lön ligger under 50k, mer mellan 35-48k.
Våra seniora debiterar vi 1500-2000 per timme och har en lön mellan 48-70k. Vi har inget bonus system för våra konsulter.
Har svårt att se ett sådant stort lönelyft, ifall du inte byter till en betydlig mer komplex roll, som bland annat involverar personalansvar.
Fick lära mig den hårda vägen, att enda gångerna man “på riktigt” förhandlar om sin lön, är vid nyanställning och vid jobb/roll byte. Annars får man nöja sig med index varje år. Detta gäller framförallt stora bolag, där många följer kollektivavtal.
Sen får man räkna med utebliven inkomst på 6 veckor semester och några veckor sjukskrivning/VAB, och ta höjd för att beläggningen inte är 100%.
Sen är verkligheten inte sådan att man får lön baserat på hur mycket man tjänar in till företaget, utan det sätter bara en maxgräns. Frågan är ju också hur mycket konkurrens det finns bland andra arbetare.
35-48k när de fakturerar 220k ( 1300 * 168 )? Det är en totalkostnad på typ 65k att ge ut 45k till den anställda utan avseende för pension och sjukdom.
Det innebär att bolaget tjänar 3x mer på konsulten.