Hur mycket mer (i procent eller i kr) “bör” man tänka att man vill begära inför en ny tjänst?
Det är samma roll och ansvar som på nuvarande jobb, jag börjar bli senior i erfarenhet. Jag ligger ca 3-4000 under medellön enligt lönestatistik. Är usel på förhandling och att “ta för mig”.
Jag vill verkligen ha det här jobbet för trivs inte på nuvarande arbete. Så egentligen är lönen sekundär, men vill ju förstås få så hög som möjligt.
Det handlar om privat sektor, modebranschen. Hög konkurrens och många som ser det som creddigt = ej så bra löner.
Vet att det är dumt tänkt men hur fel är det att ljuga om nuvarande lön och lägga på några tusen, för att iaf antagligen få den lönen på ett nytt jobb?
Jag brukar hamna i den fällan nämligen, att nya arbetsgivaren frågar om nuvarande lön och sen när hen vet erbjuder ett spottstyvel över det…
Vet att jag istället borde jobba på min självbild för att få mer lön…Men ja, vill slänga ut frågan och hur ni tänker.
Tveksamt om man skall ange löneanspråk i ansökan om man inte i detalj har gått igenom arbetsuppgifterna innan, så man vet vad det är man sätter sitt pris på.
Men som du säger - den tidigare lönen har ingen som helst relevans för det nya jobbet.
Du behöver inte svara på frågan vad du tjänar idag. Du kan vända tillbaka och fråga vad det har med saken att göra. Du är väl där för att du är aktuell för en annan tjänst?
Medhåll. Eller så “ljuger” du och säger det du vill ha i lön på den nya tjänsten är den lön du har idag. Är du ämnad för jobbet får du ju då sannolikt ett erbjudande med minst det du sa att du “har” idag…?
Väldigt individuellt, beror på vilken bransch du jobbar på, samt om du är värd en större lönejusteringen eller ej…
Vilket fall är det en “buyers market” och bra tillfälle att förhandla högre lön. Ofta kan det bli svårt, men gillar de dig och du hittar ett nytt jobb lär de erbjuda det du vill ha. I värsta fall får du det från din nya arbetsgivare.
Jag har de senaste åren inte bytt jobb för mindre än 30 % ökning. På arbetsplatserna där jag jobbat har jag lyckligtvis ändå också fått motsvarande justeringar. Emellertid var den på några få % under mina yngre dagar.
Vid nästa revisiton kommer jag be om och förvänta mig 10%.
Ljuga gjorde jag också under mina yngre dagar. Är du tillräckligt attraktiv säger du bara vad du vill ha oavsett din nuvarande lön. Hade jag följt statistik på löner hade jag idag tjänat mindre än hälften av min nuvarande lön.
Säg den lön du vill ha och du tror är inte helt orimlig. Förhandla tills det blir oacceptabelt för dig. Tacka nej om ni inte kan komma överens. Kan du inte tacka nej har du ingen förhandlingsposition… så lär dig att säga nej och tacka för dig och lämna förhandlingen.
Det finn fler likadana jobb framöver.
Fenomenet kallas “anchoring”, dvs du ska ange ett högt löneanspråk för att sätta utgångspunkten för vidare diskussion. Frågan om vad man tjänar idag är arbetsgivarens sätt att sätta utgångspunkten för fortsatt diskussion.
Tack så jättemycket för era råd och pepp och erfarenheter. Det här är ett onrode jag verkligen behöver bli bättre på!! Inget av det ni tipsat om är ju helt nytt för mig men det tål att “bankas in” så kanske det kommer mer naturligt för mig en dag…
Får se hur det går med denna tjänst
Vidare på denna så kan man alltid argumentera att den låga nuvarande lönen är en viktig orsak till att man överhuvud taget befinner sig i den här förhandlingen, och nuvarande lön därför är irrelevant som utgångspunkt. Om de inte har något att locka med har du ingen anledning att fortsätta med förhandlingen