Hej!
Detta är mitt första inlägg här i forumet - så känns superroligt att äntligen ta klivet ur skuggan.
26 år gammal och lever lyckligt tillsammans med min sambo.
Har en examen från universitet och ca 3 års erfarenhet inom yrkesområdet.
Jo, det är så att jag i dagsläget befinner mig i rekryteringsprocess som helt plötsligt börjar närma sig målgång. Jag har i dagsläget tillsvidareanställning och trivs i regel bra, men fann en annons på samma typ av yrke, fast i en annan bransch i statlig sektor som verkade väldigt spännande, vilket resulterade i att jag svarade på annonsen.
Vid första intervjutillfälle frågade dem om mitt löneanspråk, och jag måste säga att jag var oförberedd på frågan i så tidigt skede. Jag har nämligen inte fått den frågan vid en första träff, men nu i efterhand låter det rimligt att chefer/rekryterare ställer frågan vid ett första möte för att få en direkt indikation om vi är en match, ur ett löneperspektiv.
Jag har idag en lön på 40k och angav 43k som mitt löneanspråk, de gav ingen reaktion på det och bekräftade vid nästa intervju att de accepterar löneanspråket utan några som helst konstigheter. Det är lite här som jag börjar vela för mig själv genom tänka “åh gud, nu la jag mig för lågt, hade iallafall kunnat säga 45k och med stor säkerhet fått det också”. Lite orutinerad kanske?
Jag kan säga att genomsnittet för mitt yrke alla åldrar och kön ligger på ca 50k, och är eftertraktat inom alla sektorer.
Jag ska inte göra mitt inlägg utdraget och flummigt och går direkt på mina flummiga frågor:
Har ni genom era karriärer också vid tillfälle angett ett för “lågt” löneanspråk vid rekrytering, och hur mentalt processar ni det? Tänker ni kanske, “Äsch, detta blir en drivkraft att jobba upp dem extra tusenlapparna och visa vad jag går för!” eller har ni agerat annorlunda på något sätt?
Jag vill egentligen bara ventilera och skriva av mig hur jag känner
Ni är många kunniga här som sitter på lång erfarenhet på båda sidorna i en rekryteringsprocess, så att få höra era tankar är spännande för mig.
Jag har ännu inte skrivit på något avtal eller fått jobbet, så att jag faktiskt ska byta jobb är inte bekräftat. Men ska jag vara ärlig är det inte långt borta, baserat på den kommunikation vi haft.
OBS! Ett sista tillägg. Jag är tacksam för den lön jag har idag för att vara så ung i både ålder och karriär. Jag värdesätter lärande, utvecklande och framförallt trivsel på mina arbetsplatser, MEN, jag anser mig självklart vilja sikta mot högre löner för framtida positioneringar och förhandlingslägen.
Jag passar samtidigt på att önska er alla en God Jul och Gott Nytt År! ![]()