Jag befinner mig i en rekryteringsprocess. Jag är i slutskedet och står inför ett eventuellt erbjudande.
Jag angav ett lönespann under andra intervjun och sista intervjun som jag sedan dess insett är lågt. Mitt lönespann ligger cirka 10.000 under vad de andra på avdelningen tjänar. Jag angav 51-54k.
De hintade om att erbjuda lägre än mitt lägsta på lönespannet, dvs mer i banorna av 50k. Så förutom att det är under mitt lönespann, så är det dessutom långt lägre än vad de andra på avdelningen tjänar. Det känns inte bra i magen. Jag är dock yngst, men jag ser att man på avdelningen tjänar allt från 55-60k, orelaterat till ålder.
Jag vill ändra mitt lönespann. Jag vill deala mig till iaf 55k. Kan jag göra detta? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
Hur har du fått reda på övrigas löner? Är det så att du kollat upp löner via tex ratsit så tänk på att de siffrorna är inkl semesterersättning och övertid samt ev extraknäck.
Det är inte säkert att du ligger så fel iaf.
Själv deklarerar jag för ca 14k/månad högre inkomst än min fasta månadslön.
Jag hade varit tydlig mot arbetsgivaren och på ett trevligt sätt berättat hur jag fått tag på uppgifterna och bett de redogöra för hur de motiverar skillnaden.
Nej, jag känner att jag var dålig förberedd med mitt lönespann to begin with. Jag har aldrig rört mig i dessa summor innan, så att ens yttra något över 50k kändes så onaturligt för mig att det resulterade att lönespannet blev både lågt och väldigt smalt. Hade jag känt mig mer bekväm hade jag nog sagt något helt annat och skapat lite andra förutsättningar för mig.
Och gällande deras intervall så sa det inget annat än “vi tänker mer kring 50”. Efter det har vi inte diskuterat mer lön, utan de har kollat mina referenser och ska återkomma imorgon eller på tisdag.
Hm, ja, jag har funderat om jag lite diplomatiskt ska säga att jag vet mina potentiella kollegors löner. Lite orolig över att hela denna situation slutar med att de drar tillbaka sitt erbjudande. Dvs att jag vill inte kan mötas pengamässigt. Men så är väl livet antar jag.
En kompromiss kan vara att även om du kommer in lite lägre att ni kommer överens (skriftligt) om en större ökning än normalt nästa år. Vet inte om det är relevant inom ditt yrke men om du är yngst så kan det vara naturligt att du ligger lite lägre.
Jag fick alltid lära mig att man aldrig ska vara först med att ge en siffra, låt arbetsgivaren uppge hur mycket de vill betala först. Gäller inte det rådet i Sverige?
Även om så vore fallet så kan kanske olika saker göra att man inte låter den nya arbetsgivaren tala först, om det så är av oerfarenhet eller annat. Jag nämner detta längre upp, att för egen del så är denna typ av löner något som gör mig ganska obekväm och jag har varit ovanligt nervös från början, så nu blev det som det blev. Frågan framåt är om jag kan justera mitt eget löneanspråk.
Du ska ta i från tårna när du lägger fram till löneanspråk. Gå INTE på det folk säger att man ska komma in lägre. Kommer man in lågt, så förblir det lågt. Jag har nyanställda kollegor som tjänar 4-5K mer än mig, men då har jag varit anställd i 20 år. Så du ska inte gå i fällan att jämföra dig med andra kollegor. Tänk på att det är dyrt som tusan om du hoppar av rekryteringen. Då får de många gånger börja om igen.
Så 5K extra är försumbart för AG. Så säg bara att du har flera processer igång och att du vill justera ditt löneanspråk till 55K. Du kan inte få mer än ett nej. Man drar väldigt sällan tillbaka ett erbjudande, utan HR säger bara att tjänsten X så erbjuds du 50K. Sen kan du tacka nej om du vill.
Svaret är att du självklart kan det samt att det är bra att ha en pedagogisk förklaring på varför.
Sanningen är ofta bra, och de vet att de flesta begär ut lönerna. Så att säga som det är, du har begärt ut lönerna och sett att mrllanskillnaden till andra var betydligt mer än vad du vore bekväm med? Var då beredd på att det ökar risken för att de tackar nej. Är du ok med det?
Så får de annars redovisa för varför de anser du ska ligga lägre. De kanske har rätt.
I min erfarenhet finns dumsnåla chefer som ska trycka ner varje lön så mkt de bara kan, oavsett vilka problem det skapar frammåt. men på statlig myndighet borde det vara mer sällsynt iom lönetransparensen.
Fram tills ett avtal är underskrivet kan vardera parten göra vad de vill. Det värsta som kan hända är att de drar tillbaka erbjudandet, men som @slipbit säger finner jag det högst osannolikt att de skulle göra det. Det hjälper naturligtvis om du kan motivera varför du ändrar dig, men i slutänden är det ju alltid en förhandlingsfråga.