Höja låg ingångslön (helst utan att byta jobb)

Hej alla!

Jag påbörjade ett nytt jobb på statlig myndighet för drygt ett halvår sedan. Jag har nu begärt ut lönelista för avdelningen och inser att jag tyvärr ligger en bra bit lägre än resterade kollegor. Lönerna på enheten ligger mellan ca 45 000 - 70 000 kr och jag skulle säga att snittet ligger på drygt 55 000 kr. Det började en annan person samtidigt som mig och hen har mellan 5 000 - 10 000 mer än mig. Det grämer mig att jag inte begärde ut lönelistan i samband med anställningsintervjun för då hade jag givetvis framställt ett högre löneanspråk. Jag ville gärna ha jobbet och la mig i nedre spannet vilket jag givetvis ångrar idag. Jag har förvisso inte lika många års arbetslivserfarenhet som resterande kollegor men jag har annan slags erfarenhet som bidrar till gruppens utveckling. Det som stör mig extra mycket är att jag uppenbarligen kan mer än flera av kollegorna på enheten.

Min fråga är om jag kan rädda upp min låga ingångslön utan att byta jobb? Kan jag begära en lönejustering och vad krävs för att det ska kunna ske på en statlig myndighet? Jag funderade på att vänta till lönerevisionen i höst men inser att jag troligtvis inte kommer höja min lön tillräckligt inom den ramen, varför jag tänker att löneglidningsdelen kan vara min bästa chans. Jag är medveten om att det är individuell lönesättning.

Om jag inte kan höja min lön på nuvarande arbetsplats kommer jag troligtvis att söka mig vidare om något år. Om jag då skulle få ett nytt jobberbjudande/löneerbjudande från annan AG, kan jag fråga om nuvarande AG kan matcha lönen? Jag vet inte ens om det är möjligt när det gäller en statlig myndighet?

Jag ska vända mig till mitt fackförbund för att få råd. Var inte medlem där när jag påbörjade anställningen. Därefter ska jag prata med min chef.

Tacksam för vägledning från er experter här i gruppen också.

Har du pratat med din chef?

3 gillningar

Min erfarenhet från statlig myndighet är att det är mycket svårt. Arbetsgivaren brukar hänvisa till den årliga lönerevisionen. Om du har presterat mycket bra kan du då få högre löneförhöjning än dina kollegor, men skillnaden brukar bara vara någon eller ett par hundralappar. Du kommer aldrig ifatt.

Det är svårt att få mer, eftersom varje enhetschef får ett visst löneutrymme att fördela. Om du får mer, får kollegorna på enheten mindre vid lönerevisionen.

Ibland kan facket förhandla fram en särskild pott för lönejustering. Om du omfattas skulle det då innebära att du får en större löneförhöjning ur denna särskilda pott, istället för ur enhetens pott. Min erfarenhet är att det sällan är aktuellt, och om det ändå sker så potten för liten för att justera hela vägen.

Jag har sett mycket skickliga kollegor ha 5-10 tusen kr för lite år efter år. De kom in för lågt, som du.

Lösningen är att byta jobb, antingen internt eller utanför myndigheten. Då kan lönen förhandlas om. Satsa på det! Men kolla att den nya tjänsten faktiskt berättigar till ny löneförhandling.

Så är det på de myndigheter jag har jobbat på.

8 gillningar

Ja, du kan få gå utanför den vanliga lönerevisionen om du är statligt anställd och det finns särskilda skäl, t.ex. fel ingångslön etc. Det hör inte till det vanliga, men är inte heller helt ovanligt.

Några bekanta fick upp sin lön med ungefär 10.000 kronor var utanför den ordinarie revisionen och det enbart för att marknaden var glödhet och myndigheten ville ha kvar deras kompetens.

När det gäller statliga arbeten bör man alltid begära ut lönelistor på de som arbetar där samt ansökningshandlingar på alla som sökt samma tjänst som en själv.

2 gillningar

Lägg motsvarande tid på att kolla andra jobb som den tid du tog dig för att skriva inlägget till att börja med. Verkligheten finns därute på den öppna arbetsmarknaden, inte här i forumet.

Jag hejar på dig, du kommer säkert att hitta något som du blir nöjd med!

Edit: Jag känner ingen i min bekantskapskrets som tjänar mer än mig med liknande tjänst inom offentliga sektorn. Däremot ställs ofta högre krav på prestation inom det privata.

1 gillning

Fördomsfullt eller ej, höga löner får du inom den privata sektorn men ett kanske bekvämare jobb inom den offentliga. När vi talar om förhållandevis små summor över gränsen för statlig skatt så tänker jag att det mer handlar om motivation/uppskattning än reda pengar eftersom marginalskatterna äter upp lejonparten av en löneökning.

Börja med ett samtal med din chef och berätta att du nu har fått en tydlig bild över lönenivån inom enheten och framför allt de som arbetar med samma saker som du.

Ta upp din oro att du “aldrig” kommer ifatt dina kollegor då du kom in på låg ingångslön och fråga om chefens syn på saken. Säkerställ om det är möjligt att kunna göra en större lönejustering för att närma dig dina kollegor, givet att du presterar bra.

Beroende på chefens svar så får du fundera hur du ska agera framöver.

1 gillning

Även inom privat näringsliv kan man få reda på lönerna för ev blivande kollegor på samma nivå i företaget hyfsat enkelt.
Deklarationerna är offentlig handling.
Lämpligen är det bra att veta lite om personerna. Arbetat där flera år?. Små barn hemma, arbetar deltid etc?. Kolla fler år bakåt kan vara smart. Händer att några får en mycket varierande bonus.
Jag har en gång hjälpt en vän (Decennier sedan nu) med sådan information.
(Tog mig ett dygn att rota rätt på personnumren och få till ett besök hos skattemyndigheten vid en av deras “terminal för allmänheten” men numera går det nog snabbt med tjänster som RATSIT ).
Hen fick mod och begärde ca 25% högre lön än hen själv bedömt var “lagom”. Hen fick den rejäla lönen och jobbet. BINGO…
Privat sektor. Medelstort företag.

Ärligt talat, att den sökande har så dålig koll på löneläget skulle i sig vara lite avtändande om jag satt på andra sidan förhandlingsbordet.

Du kommer inte kunna “komma ikapp” via vanlig årlig löne ökning utan du behöver visa framfötterna och be om en separat lönekoregering .

Men rätt material och argument borde det funka om chefen är välvillig.

Lycka till

1 gillning

Man kan göra både och parallellt tänker jag. Det skadar aldrig att ha flera alternativ.

Nu jämför TS sig med lönen hos samma arbetsgivare, om man breddar perspektivet till att omfatta flera har man större manöverutrymme/kunskap och ess i ärmen när man väl tar upp frågan med chefen.

Allt beror förstås på hur snabbt man vill vidare och vad vilka möjligheter man har. Det skaffar man sig bara genom att ha koll på omvärlden.

1 gillning

Rals 9 paragrafen. Google it. Löneprövning.

Sen brukar staten aldrig vilja att folk kommer in för lågt om det inte finns skäl. För då äter de upp övrigas lönepott. Har hört folk som fått mer än de begärt.

Annars tänker jag att visst finns det möjlighet att komma ikapp. Men det tar några år.