Höja en för låg ingångslön

Hej,

Är det någon här som lyckats höja en för låg ingångslön utan att byta jobb? Har ni några tips?

Jag har arbetat på min nya arbetsplats ca 7månader och även om lönen jag begärde var inom löneintervallet som mitt fack hänvisar till så har jag i efterhand förstått att jag ligger långt under mina kollegor.

Jag har erfarenhet men inte lika mycket som mina kollegor som varit länge i branschen, men i slutändan utför vi samma jobb och löneskillnaden mellan dem och mig är ca 20.000 kr. Är jag körd?

Jag uppfattar frågan som för ospecifik för att kunna besvaras rakt av. Det brukar inte vara några större problem att höja sin lön när man är ny inom ett område. Ofta är det i början av karriären som man kan höja sin lönenivå lite mer. Samtidigt är det skillnad mellan att höja sin lön och att göra en “totalkorrigering” av vad man nu anser sig ligga fel. Det första är rimligt, det andra betydligt svårare. Ska du uppnå det behöver du förmodligen byta arbetsgivare eller iallafall byta roll.

Du borde reda ut vad som är normalt att tjäna med din utbildning och erfarenhet. Att kollegorna tjänar “mycket mer” är relativt ointressant om de har annorlunda nivå. Att det finns sådana skillnader är normalt och det behöver inte alltid ha samband med någon “markant högre prestationsnivå”.

Kort och kallhamrat svar: Färskingar ska ha lägre lön och först belönas när de visat framfötterna och fått erfarenhet etc.

Vill du vara kvar så går det att få bra löneökningar vid förhandling, men då ska du vara svår att ersätta. Dessvärre är byte av arbetsplats vanligare.

3 gillningar

Ja, men vi har graderingar på rollerna. När jag gick upp en graf fick jag igenom en större justering än “normalt” eftersom jag låg lågt på den gamla graden och hade hamnat lågt på den nya, men nu ligger jag ungefär medel istället.

Var i ett liknande läge när jag började jobba. Tog väldigt lång tid att komma ikapp trots höga procentuella löneökningar. Samtidigt har jag trivts och lärt mig mycket

Längre erfarenhet brukar allt som ofta och helt rimligt innebära mer lön. Jämför en mjukvaruutvecklare. En har 2 års erfarenhet och den andra 22. Båda jobbar som mjukvarutvecklare och det är även det jobb de utför. Då skulle jag inte säga att 20k i löneskillnad är något konstigt. Om den skillnaden är rätt för dig och din branch kan vi inte svara på, men att lönen är olika beroende på erfarenhet även om man har “samma jobb” är inte konstigt.

Exempelvis mitt första jobb. Jag gick in med ganska låg ingångslön. Jag var obeprövad. Jag gick med på det, men sa till chefen som anställde mig att jag förväntar mig att jag inte hindras av procentsatser hit eller dit sedan, när jag väl bevisat mig, och det är dags att ge mig den lönen som är rimligt givet min arbetsinsats.
1.5 år senare vid lönerevisionen upplyste/påminde jag chefen om detta, i kombination med att jag påvisade vad jag faktiskt utförde i förhållande till andra på arbetsplatsen och vad de hade för lön. Det resulterade i ca 20% höjning utan att vare sig byta jobb eller roll.

4 gillningar

Du måste jämföra med kollegor med lika lång erfarenhet som dig. Även om ni har samma arbetsuppgifter har erfarenhet ofta ett värde för en arbetsgivare.

Stressa inte sönder dig över lönen. Fokusera på att göra ett bra jobb.

Du kan också jämföra din lön mot t.ex. kursare som jobbar i samma bransch. Byt jobb efter 1-2 år om din lön halkar efter för mycket. Ibland ligger man före ibland ligger man efter :slight_smile:

1 gillning

Jag är helt med på att jag inte kan kräva samma lön som de gamla rävarna på mitt företag, men känner ändå att lönerna på detta företaget, för våra roller, inte speglar lönerna som man normalt ser runt om på andra företag. Nu är det en väldigt nischad bransch jag bytt till så det kan säkert vara därför lönerna sticker ut här, tyvärr insåg jag det för sent så det blir ett svårt förhandlingsläge.

Hur stor är skillnaden skulle du säga? Vad är det för källor du använder när du jämför din lön? Finns det förmåner du har som kan motivera en lägre lön?

På mitt första jobb fick vi t.ex. en högre tjänstepension än vad som var normen. På mitt andra jobb hade vi lägre löner än i branschen men en sammanhållning som var svårslagen.

Nej, du är inte körd. Men du bör visa lite tålamod. Efter ynka sju månader finns möjligheten att du och din arbetsgivare / chef inte är kalibrerade mot varandra gällande prestation och förmåga.

Jag skulle säga att det kan gå att öka sin lön mer i början, men inte alltid och det kräver ett stort tålamod. Ofta enklare att byta jobb.

/

Jag jobbar på en statlig myndighet, och här kan vi inte höja lönen baserat på prestation. Min ingångslön var väsentligt under de som anställdes efter mig (anställda av en annan chef än den som anställde mig). Min enhetschef var tydlig med att det enda sättet att höja lönen var att byta jobb, så då gjorde jag det :clown_face:

1 gillning

Hej XTY! Hur har det gått för dig? Jag är i samma situation och funderar på hur jag ska agera.