Tjena!
Jag ska ha lönesamtal snart och jag tänkte försöka få en löneökning. Detta är på en bank som jag har arbetat på i ca ett år. När jag började hade jag en annan chef än den jag har nu och jag försökte redan då förhandla så att jag skulle få samma lön åtminstone som jag fick på min förra arbetsplats men det fick jag inte. Jag gick istället ner i lön men det tyckte jag det var värt för jag ville verkligen ha jobbet.
Jag har under året gjort mitt yttersta för att visa framfötterna och även tagit på mig extra (ganska omfattande) arbetsuppgifter som inte ingick i min arbetsbeskrivning. Nu har jag under 3-4 månaders tid även lärt upp två nya kollegor (snart en tredje) som kom in på samma premiss som mig alltså, utan erfarenhet i branschen. De kan alltså inte ännu arbeta utan mig, i princip.
Jag har frågat va de får i lön och det är mellan 4 och 6 tusen kronor mer än mig. Båda två hävdar att de inte har försökt att förhandla lönen utan bara fick den. Jag tänkte att det kan vara pga inflation de fick en högre lön men andra kollegor som redan haft sina lönesamtal har inte fått ökningar på sin lön som ens i närheten gör upp för någon inflation.
Är det någon som sitter på något bra tips om hur man förhandlar sin lön eller ett tips till mig i min situation. Försöker få så mycket argument med mig som möjligt när jag ska gå in och be om en ökning på 6-7 tusen
Har stått i en liknande situation som dig inom samma bransch. Dock var det inte många som tjänade speciellt mkt mer än mig, trots att de jobbat många år. Kan dock nämna att jag började på en mycket låg lön och argumenterade mig till högre lön av att visa framfötterna, ta ansvar (ofta ett informellt), men det var inte så att det var någon raketökning direkt.
Om dessa tre personer har liknande erfarenhet, har samma arbetsuppgifter som dig och är i samma yrkesroll så är det precis det du ska yrka på. Vad är anledningen till att de tjänar mer än dig?
Det jag gjorde i en liknande situation var att just förbereda mig innan med många argument till varför jag bör ha lön XX (men egentligen kan nöja mig med lön YY efter förhandling). Lista vad du gjort senaste året. Både för nya kollegor, sammanhållning, informellt och formellt ledarskap, ansvarsområden, måluppfyllelse, sälj, och så vidare.
Men om du är i en situation att din kunskap är värdefull så kanske du också ska fundera på att söka dig till en annan arbetsgivare inom bank och på så vis få upp din lön. När/om du får ett erbjudande står du i läget att du faktiskt kan välja mellan två arbetsgivare och ge din gamla arbetsgivare möjlighet att matcha lönen eller kanske möta dig på vägen.
ett exempel från min tid som kundtjänstmedarbetare på bank.
2015: Blev anställd med en ingångslön på otroliga 18.000 kr innan skatt.
2018: Förhandlat upp lönen till 23.000 kr.
2018: Fick ett jobberbjudande från en annan bank där jag sa att jag ville ha 30.000 kr, blev erbjuden 29.500 kr. Berättade för min arbetsgivare om erbjudandet och att jag blivit erbjuden 29.500 kr. De kunde erbjuda mig 25.000 kr. Bytte jobb! Sen lyckades jag hamna hos en chef som faktiskt jobbade för att de anställda skulle få så mycket löneökning som möjligt, så under 1,5 år gick jag från 29.500 kr till 34.000 kr utan att egentligen behöva argumentera speciellt mkt själv - jag gjorde mitt jobb och ett bra jobb och fick uppskattning av min chef!
Tack så mycket för tipsen! Hade en kollega jag pratade med nyss som har mer erfarenhet och kunskap än mig och hon har också lägre lön än de nya tjejerna som jag lär upp. Hon hade bett om att få samma som de nya tjejerna men då var tydligen svaret att potten inte räcker till. Så nästa år kanske det kunde bli bättre
Bara för att förtydliga jag tjänar 26500, min mer erfarna kollega 27500.
De två nya tjejerna utan erfarenhet överhuvud taget. 30000 respektive 32000. Och tydligen räcker inte potten till oss då.
Då tycker jag inte det finns några förklaringar till att de tjänar så pass mycket mer. Och detta kan man ju hävda är utanför den vanliga löneförhandlingen. Det tycker jag iaf det borde va.
Du kan kännas som en viktig kugge, det gjorde jag. Att man gav mycket värde till verksamheten. Men i slutändan spelar det ingen roll, de klarade sig finfint utan mig när jag slutade. Så, sök annat jobb och ta de därifrån är mitt tips.
Den tråkiga sanningen i min erfarenhet är att du måste se dig själv som en handelsvara. Vad är du värd för din nuvarande arbetsgivare? Vad förlorar de på att du försvinner? Kan din arbetskraft “säljas” till en annan bank och finns det är en reell risk att det sker, så går ditt värde upp.
Jag menar inte att man ska gå och hota i tid och otid. Men förklara att du trivs mycket bra på ditt nuvarande jobb (om det nu är sant) men att det finns andra arbetsgivare som är intresserade och som vill betala mer (om det nu är sant).
För min del så innebär det extra påfrestning att byta jobb, så det är inte något jag gör lättvindigt, men det finns ändå en underton om att det kan ske om man inte blir behandlad rättvist.
Det här angreppssättet har gjort att jag varit rak mot min chef, kunnat göra ett bra jobb, varit en uppskattad medarbetare, men även legat i toppskiktet lönemässigt hos mina arbetsgivare.
Jag gick precis som dig in på en väldigt låg ingångslön en gång i tiden. Både de som blev anställda innan och efter mig fick en högre lön. Det tog flera år innan jag kom ikapp ordentligt. Men jag inbillar mig även att det var den tiden det tog för mig att verkligen bevisa, både för mig själv och för min arbetsgivare, mitt verkliga värde.
Idag så har jag långt högre lön än många i branchen. Så vad vill jag säga med det? Det kan hända att det inte är en sprint du har framför dig, utan ett maraton.