Rädda upp en kass löneförhandling

Hej!
Jag började jobba på en statlig myndighet för ett år sen. Jag har tidigare erfarenheter från den myndigheten och hade tänkt använda mig av dem och min utbildning i löneförhandlingen inför en anställning.
Tyvärr var jag vid det tillfället arbetslös och ville gärna komma igång och jobba. Chefen presenterade en lön. Jag hade såklart kollat upp löneläget och uppfattade lönen som alldeles för låg. När jag öppnade munnen för att säga något så sa han något i stil med: Jag kommer inte förhandla lön med dig vad du än säger och det är det här som gäller eller ingen anställning.
Jag har aldrig varit med om något liknande beteende så jag blev helt ställd.Jag tog jobbet iom de rådande tiderna och nu är jag fast anställd och min chef (inte han som anställde mig) är jättenöjd med mig.
Nu knyter det sig i magen inför kommande lönesamtal Jag vet att hon inte kommer bete sig på samma sätt som han som anställde mig, men ändå…
Jag ligger tyvärr under 10:e percentilen enligt lönestatistiken Jag vill rädda upp det, men vet att det inte brukar vara helt lätt att få upp lönen på den här myndigheten om man kommit in för lågt.
Tar tacksamt emot tips :blush:

Jag har jobbat på två olika statligt myndigheter. Fick bara bra lön ökning när jag hade byt.
Annars max vara typ 5 procent som man kunde få

1 gillning

Finns det en lokal fackförening?

Har för mig att de bland annat har till uppgift att se till att ingen får för låg lön. Men kan det ju vara problematiskt om du inte får en “dålig lön”, utan en “ok lön”, fast du skulle haft en “bra lön”.

Kanske värt att prata med dem iaf.

1 gillning

Förutom den ordinarie potten (alltså det som överenskommits melkan fack och arbetsgivare) så finns det vanligtvis alltid en pott för löneglidning. Ska du vara kvar i samma roll och på samma myndighet så rekommenderar jag att sikta på just löneglidningsdelen. Den ordinarie kommer inte räcka om du ligger snett, utan du kommer slå i taket. Så ta upp det med nya chefen och be henne titta på hur mycket de kan göra gällande just löneglidningen.

1 gillning

Har själv jobbat statligt.

Flera myndigheter där genomströmning av personal är stor likt FK, Arbetsförmedlingen och dylika myndigheter. Där är löneförhandlingar enbart en pappersprodukt och ‘individuell’ som inte utmynnar till någon märkbar skillnad i lön. Du ska vara glad om det är över 200kr per år!

Ligger man bland 10% lägst betalda får man något mer (ha inte höga förhoppningar på den extra summan) Men det tar bort incitament för att jobba på bra för alla andra. Men det bryr inte cheferna om alls. “Inte deras fel eller ansvar” brukas det sägas.

Bästa man kan göra är att byta jobb och komma tillbaka, annars tar det dig i värsta fall 5 års arbete att öka med en ynka tusenlapp.

Den person som anställde dig lönedumpade dig totalt då hen antagligen enbart tänkte på sina egna siffror (du måste ha tur med den som ringer upp för att erbjuda jobbet). Så länge du är kvar kommer du alltid att släpa efter dem som tjänar något mer brevid dig och gör samma jobb. Har haft kollegor
med flera års erfarenhet som tjänar betydligt mindre än nyanställda.

Nej, du kan inte omförhandla när det gäller statlig jobb i början och dem kommer alltid ställa ultimatum vid telefonsamtalet “Ta jobbet med denna ynka lönen eller dra åt helvete; (mina siffror att rapportera som chef/ansvarig är viktigare än dig!” )

Löneförhandlingarna som statlig anställd är endast “performance management” folk vet att det inte mynnar ut i något positivt löneutveckling i närmast någon form av ekonomi som existerat men teatern måste fortgå.

Generella potten mellan facket och arbetsgivaren är närmast meningslös.

Men som nämns Don, löneglidningsdelen är främst att satsa på.

6 gillningar

Din enda reella chans att få upp lönen är att byta jobb. Så funkar det i Sverige. Du måste byta till nytt företag eller myndighet eller bli chef där du är nu.

5 gillningar

Precis så är det hos oss. Vi har kollegor som började nyligen och tjänar flera tusen mer än kollegor som jobbat länge.
Jag har en kollega som verkligen stod på sig och förhandlade inför en anställning och hon fick inte upp lönen en krona mer än det erbjudna.
Jag kollar löneglidningsdelen, men lägger mer krut på att söka mig bort från den myndigheten.

1 gillning

Det finns en pott i lönerevisionen för att justera personer som hamnat snett i lönestrukturen. Det bästa du kan göra är att prata med din lokala fackliga företrädare i det fack du själv är medlem i. Så kan facket driva mot arbetsgivaren att du tillhör en grupp som måste få en större löneökning än snittet.

3 gillningar

Nu jobbar jag kommunalt så vet inte om det är någon skillnad. Men lönesamtal hos oss är inte någon förhandling, nya lönen baseras på en hel del faktorer men främst vad man presterat senaste året. Man bör ha pratat med chefen innan, under lönesamtalet presenteras bara siffror. Aldrig hört någon som kunnat få ut mer under ett sådant.

Yes. Välkommen till staten!

Exakt så här är det, särskilt på de större myndigheterna (FK, AF, Miggan, SKV mfl). Jag fick själv när jag började en OK ingångslön men sen blev jag nollad första året, tillsammans med alla andra, nästan nollad andra året och sen tredje året fick jag 550 kr. Trots bra prestationer.

De nyanställda som kom in när jag jobbat fyra år låg ca 80000 kr över mig. Och så låg jag över dem som jobbat där i tio år…

Jag jobbar nu kommunalt. Räknar inte med enorma lönekliv men större karriärvägar och i grunden bättre lön. Min bild är att man har väldigt liten möjlighet att påverka sin lön i offentliga Sverige i allmänhet, och på statlig myndighet i synnerhet.

Var vi i staten inte nöjda med lönen kunde vi begära ett till samtal och sen ett s.k fyrpartssamtal mellan chef, högsta chef, fack och en själv. De ledde dock i sig aldrig till någon högre lön, utan till mer snack. Enstaka gånger blev det smärre justeringar.

2 gillningar

Jag förstår absolut att du vill ha upp din lön men om du bara har varit anställd i ett år är det väl rimligt att du ligger under 10:e percentilen. Några måste ligga där och det borde väl vara de nyanställda, tycker jag.

1 gillning

I sak har du rätt.

Problemet i offentlig sektor att enda/största möjligheten att få upp sin lön är genom att byta jobb. Ligger man då lågt från början är förutsättningarna för att klättra uppåt i lön väldigt små, även om arbetsgivaren ger ett litet extra påslag tar det många, många år.

1 gillning

Man kan få bättre om man är chef men annars ingen annars sätt att få bättre

Jag vet att det är så. Jag jobbar kommunalt och det är lika där. Helt omöjligt att genom erfarenhet och dokumenterat bra jobb få upp lönen mer än marginellt. Byta arbetsgivare är det enda sättet och eftersom det här inte finns någon alternativ arbetsgivare måste man pendla till en annan kommun om man vill få upp lönen.

Jag tycker ändå att det är en bra sak om nyanställda är de med lägst lön fast jag förstår problematiken eftersom det senare blir svårt att få upp lönen.

Systemet behöver ändras!

Jag är lärare och det är förstås helt orimligt att den nyanställda utan erfarenhet får kanske 5000 mer i lön än den som har varit anställd i tio år och dessutom ska hjälpa den nyanställda.

Efter 20 år i IT-branschen på produktbolag, konsultbolag, webbyrå och i linjeverksamhet så kan jag meddela att det exakt samma överallt. Vill man ha mer än i bästa fall inflation + 0.5% så byter man jobb.

Välkommen till den fria marknaden, vi är en enda stor familj (så länge siffrorna är svarta) :person_shrugging:

3 gillningar

Det tråkiga svaret är tyvärr att du behöver byta jobb för att få till en ny löneförhandling (på det nya jobbet).

Känns som ett problem för lönsamheten om nyanställda som behöver mycket stöttning av de med erfarenhet får mycket högre lön än de som har jobbat länge. Om jag hade ett it-företag skulle jag ge högst lön till de som bidrar mest till lönsamheten.

Om du lyckas uppfinna ett sätt att mäta det som inte är trivialt att kringgå kommer du förmodligen få minst Nobelpriset.

2 gillningar

Går man in som ung utan större erfarenhet får man räkna med lägre lön.
Det enda sättet att pröva marknaden är att söka andra tjänster.

Tvärtom, jättebra för lönsamheten om man betalar för lite till de som varit anställda länge. Problemet är att man lagt makten hos en HR-avdelning som endast har ansvar för att hålla nere lönerna, men inte är ansvariga för kvalitén på verksamheten eller att den ens ska fungera. Så man bryr sig inte om de med erfarenhet slutar.

2 gillningar