Hej forumet! Är ny här, men uppfattat att det finns många kloka själar bland alla sparare
Jag har sökt ett jobb och efter en relativt lång process har jag blivit erbjuden tjänsten (chefsroll i en kommun i Götaland). På frågan om löneanspråk la jag mig lite medvetet högt, men ändå rimligt (63k/mån). Arbetsgivaren har nu kommit med motbud om 58k/mån. Detta motiverades med liknande tjänster i liknande kommuner. Idag har jag en liknande roll men med mindre ansvar, och lönen kommer lyftas ganska ordentligt, så rent privatekonomiskt blir det bra oavsett (det är alltså inte där skon klämmer).
Hur bör jag agera utifrån detta? Riskerar jag att ställa till med något om jag argumenterar för att mötas på halva vägen? Förstår att det inte finns så mycket rätt eller fel, så vill mest veta hur andra tänker.
Kommuner är notoriskt dåliga på löneutveckling. Du kan ju alltid motivera att du ligger lågt i spannet jämnfört med privata marknaden. Sen skall man inte vara orimlig.
Senast jag reviderade upp min lön med ett större belopp så motiverade jag det för chefen. Jag förklarade att jag låg fel mot marknaden i stort och inte vill behöva känna mig lockad av de olika erbjudanden som jag fick.
Det är dyrt att rekrytera, och ny personal/chefer har en inkörnings period.
Lägg till att löneanspråken på samma tjänst går upp över tid vilket gör det dyrare med nyanställningar för kommuner då lönerna alltid laggar efter marknaden över tid där.
Be dem justera upp lönen något och se vad de kan erbjuda. Den som jag minst att förlora vinner.
Kan du säga nej till den här lönen och tjänsten och ändå känna dig nöjd? Då kan du spela spelet hårdare.
Jag skulle vara nöjd med 58. Jobbar statligt och min chef släpper rätt folk över ett par tusenlappar. Kräver de mer än budet så blir det ingen mer diskussion utan de anställer hellre ingen alls. Så funkar din privatekonomi med 58 så skulle jag nöja mig där. Det är ju ändå en rejäl lön.
Offentliga sektorn är mer kinkiga att ligga på rätt nivå. Jag tror inte det finns något ytrymme att förhandla. Om det fanns det hade dom inte lagt sig lägre efter en utdragen process där dom hittat rätt person.
Är du inte beredd att ge upp jobbet så ska du ta erbjudandet.
Försök halvvägs. Antingen går det eller inte. DÅ får du bestämma dig om du ändå vill ha jobbet.
Min fru löneförhandlade med en tjänst inom kommunen. Hon sade 36 de sade 34.5, hennes motbud var då 35, vilket de nobbade. Hon tog jobbet ändå. Jag hade nog själv blivit galen av en arbetsgivare som inte kan klämma till med en ynka femhundring, men det är hennes val och det respekterar jag. Lön var inte allt i denna tjänst.
Vad för typ av andra förmåner skulle man kunna tänka sig? Förmånsbil är inte möjligt pga policy. I övrigt är väl förmånerna inom kommunal sektor rätt stelbenta med en ”lika för alla”-förutsättning.
Begär lönelista från kommunens alla anställda direkt så du vet att 58k ligger på den övrespannet av den tjänsten du blivit erbjuden! Ser du att du ligger på den lägre spannet så bör du ganska lätt förhandla om högre ingångslön. Ingångslön gör allt annars blir det tufft att jobba sig uppåt till “rätt” lön.
Lönelista hos myndigheter och kommuner är offentliganuppgifter, många förstår inte att man ska ta ut den och kika på det innan man ansöker så man har gjort sin hemläxa.
Skulle säga att det blir svårt att förhandla till sig förmåner. Som du säger kommuner är stelbent och det är dem förmåner du får som alla andra har.
Får man fråga vilken tjänst du ska få? Har lönelista på min kommun som jag bor i för 2023 innan lönerevsion. Kan kolla snabbt spannet om du är intresserad.
Tycker du ska kontra med åtminstone 60k och hänvisa till det utökade ansvaret, bredare roll etc eller vad det nu kan vara och motivera det kopplat till din bakgrund/profil.
Är i liknande sits och efter första samtalet med rekryteraren var jag tvungen att ge ett intervall och jag sa 80-85k, men att jag behövde veta mer om ansvarsområdena osv som jag nu fått efter fler samtal.
Har nu blivit erbjuden 80k, ska man mötas i mitten på ca 82,5-83k eller hålla fast vid 85k och hur bör man lägga upp det?
Toppen att de erbjöd 80, och att du beskriver att du är nöjd med detta. Det tycker jag att du kan vara, 18 000 i höjning är inte illa! Det rör sig lite mer mot arbetsgivarens marknad just nu jämfört med för några år sedan, men kanske inte i just din bransch. Hur hård konkurrens tror du att du har för rollen? Om det är väldigt jämnt mellan dig och flera andra kandidater, och de redan upplever att de sträcker sig vid 80, då kan de i värsta fall välja bort dig om du insisterar på 85.
Om du känner dig säker på att du är en klockren match och vassare än konkurrenterna, då kan det vara värt att pusha. Definiera vilka av ansvarsområdena du tycker motsvarar 80, och vilka områden som gör att 85 är befogat.
Du får göra en bedömning av din situation, och välja om du ska ta det säkra kortet eller satsa på några tusenlappar till.
Tack för input! Jag har fått känslan av att det inte är så hård konkurrens och att jag har en bakgrund som passar väldigt bra för rollen. Jag tänker att jag kontrar med 85 och försöker motivera det, troligtvis möts vi på mitten, annars får man gå med på 80k
Jag blev som sagt erbjuden tjänsten och uppfattade kommunen i fråga som villiga att förhandla. Parallellt med deras rekryteringsprocess hade jag såklart min egna. Jag övervägde tjänsten utifrån olika kriterier, hade en träff med KSOn, tog referenser på kommundirektören och bläddrade i revisionsrapporter kring aktuellt verksamhetsområde. Ville få en ärlig bild helt enkelt.
Jag förde också en dialog med min nuvarande arbetsgivare. Valde att spela med helt öppna kort. Efter noga övervägande ansåg jag ekonomin vara relativt sekundärt och fokuserade mer på utvecklingsmöjligheter, omgivning och utrymme att driva de frågor jag vill pyssla med. Jag la fram en ”trepunktslista” till min nuvarande arbetsgivare som valde att acceptera. Den bestod kortfattat i en större roll, högre lön samt utbildning. Så sammanfattningsvis blev min nuvarande arbetsgivare mer attraktiv för mig och jag valde att tacka nej till erbjudandet, även om jag troligtvis hade kunnat landa en högre ersättning än vad de först gav intryck av.