Utebliven lönerevision

Hej! Företaget jag jobbar på har som så många andra drabbats av lågkonjunkturen och under förra året hade vi ett varsel (ingen med just min roll drabbades dock och jag har fortsatt haft mycket att göra). Och nyss fick vi även veta att vi inte kommer få någon lönerevision i år som ännu en åtgärd att hålla nere kostnaderna.

Jag vill veta vad ni har för tankar om hur jag kan agera, för det känns inte okej att behålla min lön (vilket ju i praktiken blir en löneminskning pga inflationen) och fortsätta prestera så högt som jag gör. Jag har dessutom steppat upp en del sedan min senaste löneökning. Min tanke är att be om en löneförhandling utanför den årliga revisionen, för det är ändå olika saker vad jag förstått och vi har inget kollektivavtal. Men hur hanterar jag det snyggt och hur bemöter jag argumentet att “det går dåligt för företaget” på ett bra sätt? Hur sant det än är så måste jag bli rimligt ersatt för mitt jobb. :thinking: Jag kan också tänka mig att gå ner i tjänst eller förhandla om förmåner för att min prestation fortsatt ska matcha min lön utan att den blir högre.

Lite mer bakgrund är att jag verkligen trivs på mitt jobb och min arbetsgivare har tidigare varit ganska generös med löner och förmåner när ekonomin varit bra. Men nånstans är jag ändå beredd att leta efter något annat om min insats inte värderas mer än att jag får 0 i löneökning. Eller är jag dum i huvet om jag byter bort ett jobb jag ändå trivs med på grund av det? :sweat_smile: Jag har varit i rekryteringsprocesser tidigare för att testa marknaden lite och vet att min kompetens är eftertraktad (då har det alltid varit företag som tagit kontakt med mig dessutom och inget jag aktivt sökt), men det tog också otroligt mycket energi så jag är inte så sugen att börja söka jobb om jag inte är helt seriös med det.

TL;DR: vi får ingen lönerevision i år, borde jag försöka löneförhandla ändå och vad är era tips i så fall?

Sök annan arbetsgivare.

14 gillningar

Jag tror inte på att försöka med någon egen löneförhandling. När det går dåligt skulle det se särskilt dåligt ut om någon medarbetare ändå får påökt och andra inte. Att söka nytt jobb är det mest rimliga att göra. Lönejusteringar är känslig materia och det är ofta viktigt att skicka rätt signaler.

5 gillningar

Finns det inga pengar så finns det inga pengar, så det beror lite på hur dåligt det faktiskt går. Många företag vill gärna ge sken av att det går dåligt, men krisar det på riktigt så finns det plötsligt extra pengar. I slutändan så handlar det om en prioritering för företaget, hur viktigt är det att behålla dig?

Jag skulle bemöta argumentet att det går dåligt ungefär så, att du förstår men att det egentligen bara handlar om prioriteringar. Om du mot förmodan får svaret svart på vitt att du inte är prioriterad då vet du ju hur du bör agera framåt.

Ett annat sätt är att formulera det som: ”Jag förstår att vi inte kan nå X, men hur nära kan vi komma?”. Företaget kanske inte kan strössla ut pengar i år, men noll ska man inte acceptera utan en fight.

Gör absolut ett försök, men den mest effektiva lösningen är nog tyvärr att hitta en arbetsgivare det inte går dåligt för.

1 gillning

Ja tyvärr låter det som att du behöver söka en ny arbetsgivare.

2 gillningar

Jag hade försökt få semesterdagar som kompensation.

2 gillningar

Det är ju knappast TS problem, och det behöver ju inte bli ett diskussionämne i fikahörnan om man inte vill…

2 gillningar

Ungefär så. “jag trivs här, jag presterar, jag vill inte tvingas söka mig vidare”.
Du kan ju ankra motiveringen av högre lön i vad du nu tycker passar, så länge det är kopplat till det värde du tillför företaget. Visa att du är öppen för att ta mer ansvar/utökad roll eller vad som nu är relevant. Visa att du inte är fixerad vid x % i år utan att du vill ha y lön i en nära framtid - vad krävs för att komma dit?

Du har väl i grunden tre val:

1. Ta upp lönefrågan. Det är inget konstigt. Alla jobbar för pengarna. Formulera dig tydligt men diplomatiskt. Utfall: worst case ingen lönehöjning. Best case lönehöjning.
  2. Ta inte upp lönefrågan. Utfall: 100% ingen lönehöjning.
  3. Sök nytt jobb.
10 gillningar

Nytt jobb som många skriver. Det blir win-win, du får löneökning och företaget sänker sina kostnader.

Om nu inte just du är oersättlig…

4 gillningar

Det finns aldrig några pengar när man frågar. :wink:

Det är bara att söka sig vidare tyvärr är det samhället vi lever i. Trofasthet lönar sig inte och tiden då man jobbade 50 år på ett ställe är förbi om man inte vill leva på existensminimum.

Egentligen är det ännu enklare än Denkmals förslag

1. Försök få till en löneförhandling, worst case får du inget gehör. Men om du inte agerar vet du inte.
    Utfallet av denna avgör nästa steg.

2. Är du inte nöjd, kan du bara själv svara på om det är så viktigt att få löneförhöjning att du är beredd att byta.

PS genomlys företaget på allvar. Varsel och dålig ekonomi => mer varsel, konkurs? Ibland kan det vara klokt att lämna innan det blir trångt i dörren.

3 gillningar

Istället för att låsa dig vid huruvida det blir en ökning eller inte kan du ju värdera om du har en bra lön för tjänsten och vad du tror framtiden för företaget är.

Ta absolut upp det med arbetsgivaren som flera föreslagit men om du trivs och lönen är rimlig är det väl värt att stanna ändå.

1 gillning

Tack för kloka svar! Ni låter inte allt för optimistiska till att man skulle lyckas med en förhandling i det här läget så det är väl bara att ställa in sig på det.

Intressant perspektiv som jag tar med mig.

Tänkvärt, tack!

Ja, det här behöver jag nog tänka igenom lite mer. Trivs ändå som sagt med mitt jobb och vill helst slippa byta. Jag tror det hela blir mer en principsak för mig än att jag är missnöjd med pengarna i sig och det är väldigt omotiverande att få lika lite belöning oavsett hur bra man gör sitt jobb.

1 gillning

Jag hade lagt fram det till arbetsgivaren på det konstruktiva sätt du beskriver ovan, kan jag gå ner i tid, få ngn annan förmån, ta mig an andra ansvar etc. Jobbar själv med HR och har erfarenheter av att det oftast går att hitta lösningar när det väl krävs om motparten är konstruktiv. Hade det tvärt om varit mer “ge mig x% annars drar jag” så hade det nog bemöts sämre. Lojal och kompetent personal som även är öppna med hur de ser på saken är värdefullt

2 gillningar

Jag hade sökt mig vidare, du kanske trivs ännu bättre på nästa arbetsplats, går upp 20% i lön och får mer lön varje år.

Hade ju varit mycket bättre än att vara kvar och inte få någon löneökning alls, kanske inte ens nästa år, så fort det går dåligt får ni ju inte det verkar det som.

Känns som att bolaget kommer konka om de inte ens kan ge 0,5% löneökning på ett helt år när inflationen varit 10-20% senaste åren totalt.

2 gillningar

Har du varit i rekryteringsprocesser tidigare vet du ditt marknadsvärde. Natirligtvis kan du begära att din lön justeras utanför den årliga revisionen. Företaget äger inte dig och du är på en öppen marknad. Om du trivs med ditt jobb kan dunsäkert trivas på ett annat jobb också. Dessutom är det inget som hindrar dig från att återvända i framtiden till denna arbetsgivare.
Var beredd att byta jobb och ta det där andra om du har något konkret. Kanske är din nuvarande beredda att matcha eller till och med bjuda över när de står med faktum framförnsig.
Lojalitet mot arbetsgivaren lönar sig aldrig. De vänder dig ryggen på en femöring ifall det gynnar dem, trots att det varit fagra ord fram till igår.

1 gillning

Det dom säger är att, vi behöver dig inte.
Byt ag är mitt råd, dom värderar dig inte mer än vad dom ger i lön.

1 gillning

Jag kan tycka det kan vara absolut acceptabelt att hos en arbetsgivare som tidigare varit generös avstå löneökning .
Saker och ting borde inte bara gå åt ett håll.

2 gillningar

Går verkligen bolaget så dåligt som de säger? Det KAN faktiskt vara så att det är ett svepskäl för att maximera vinsten i bolaget och sedemera generera utdelning till ägarna. Det är en skam att man drar i handbromsen för den största tillgången ett företag har, nämligen personalen. Det ger inga bra signaler, alls.

Jag hade tagit upp frågan, du får väl inget gehör misstänker jag. Nästa steg, släpp frustrationen och sök dig vidare.

1 gillning

Du har två val.

1. Om du uppskattar företaget, arbetet och deras generositet när det går bra stannar du och försöker ta igen den uteblivna löneökningen när och om det vänder.
  2. Tycker du att den eventullt uteblivna löneökningen är viktigare än tjänsten du har är det bara att söka nytt jobb någon annanstans och försöka få bättre lön där. Många företag kämpar med dålig lönsamhet nu men om du söker nytt jobb ser du hur drabbad din tjänst är av de “dåliga tiderna” vi har nu.
2 gillningar