Utebliven lönerevision

Går det verkligen så dåligt att eom inte har råd att rucka en enda promille på lönen är de antingen påväg mot konkurs eller bara snåla, oavsett hade jag bytt i din situation.

1 gillning

Meningslöst att försöka med något skulle jag säga. Vi fick lönerevision men en lägre samtidigt som en hel del har sagts upp. Jag har haft en befordran runt hörnet som nu såklart är helt omöjlig att få igenom pga lönekostnaden. Har tittat mig om efter andra arbetsgivare men ingen kan erbjuda mig det jag har idag. Det är alltid en nyttig insikt när det känns trist. Dessutom har min arbetsgivare nyligen lämnat rapport och överträffat förväntningarna och höjt utdelningen… det blir mitt argument till nästa lönerevision.

1 gillning

Nej, det de säger är “vi har inte råd med dina tjänster”. Same same but different. :slight_smile:

1 gillning

Många skriver söka sig till nytt jobb, jag kanske tycker att man kan se det från andra hållet, om det du säger stämmer, att företaget har vart sjysta med löner osv när det gått bra för dom så kan jag tycka att det är lite ge och ta. Min tumregel handlar mycket mer om: Går företaget dåligt på riktigt? Får VD:n inte heller någon löneökning osv, då har jag inget emot att inte få en höjning, hellre det än att massa människor sägs upp.

Om företaget däremot ger stora aktiebonusar osv samtidigt som dom säger att det inte finns mer pengar - sök nytt jobb.

Om du dessutom trivs och trots att du inte får en löneökning känner att du egentligen har helt ok betalt så skulle inte jag söka nytt jobb.

6 gillningar

Hade själv en arbetsgivare som för ca 15 år sedan, definierade i lönerevisionsgrad, vilka som inte hade skött sig och andra ansågs gjort ett bättre jobb och fick ett större påslag.

Många som inte ansågs göra detta enligt ag, slutade ganska kort därefter.
De som vart kvar med sämre lönepåslag då, har idag fortsatt sämre löneutveckling.

Kan känna att det finns en glasklar logik i det där, i teorin. Dessutom en win win eftersom de som presterar blir kvar och de som inte presterar antingen tjurar ihop och lämnara, eller får nöja sig med lägre lön.

Generellt sett så ska man regelbundet byta jobb för bästa löneutveckling. Man måste förstås göra det på ett vettigt sätt, byter du jobb för ofta, dvs du jobbar för kort tid på arbetsplatserna kan det se dåligt ut för presumptiva arbetsgivare. Men det beror på vilken bransch du jobbar i.
Ibland kan det hända att man får ett “moterbjudande” när man säger upp sig, dvs man erbjuds högre lön etc. I de fall jag känner till så ångrar sig de som accepterat det. Grundorsaken till att man säger upp sig har i regel inte ändrat sig.
Nu är vi alla olika, jag har sett väldigt duktiga människor som stannat hos sin arbetsgivare hela karriären trots alla möjligheter hos andra. De har helt enkelt trivts, blivit mycket uppskattade och fått bra löneutveckling. Även om jag skulle tro att de hade fått betydligt högre inkomst på annat håll.

1 gillning

Nej, de kanske inte har provat själva? Gör man det finns det goda chanser att få något, ta upp det på rätt sätt, var konkret: “Jag har under 2023 ställt upp med att jobba på semestern, det gav företaget en affär värd 2 msek i bruttovinst, jag effektiviserade process y,det sparade 200 timmar och har höjt kvaliten i x. Jag gillar mitt jobb här, men det är ju orimligt att det här ska leda till lönesänkning.”

Om chefen svarar att det är omöjligt, be honom kolla med sin chef igen. Om det fortfarande inte går, fråga vilka andra alternativ som finns(extra tjp, extra semesterdagar, etc)

Sista utväg, byt jobb. Argumentet att det går dåligt för företaget(om inte just din avdelning/region/sektion/whatever bidrar till det kassa) är ju typ som att en anställd vill ha löneförhöjning för att han/hon precis fått barn. Eller köpt ny bil. Irrelevant.

Helt sant såklart. Det värsta som kan hända är väl att jag får byta tillbaka efter en tid med mycket högre lön :roll_eyes: fortfarande läskigt och energikrävande men värt att tänka vidare på.

Intressant att höra från någon som varit i en snarlik situation och det känns mer och mer aktuellt att börja se sig omkring lite, om inte annat för att få bekräftat att det inte finns något mer intressant där ute.

Tack för ditt perspektiv! Är verkligen delad mellan det här sättet att se på saken och att undra om jag är naiv som ens funderar på att acceptera det. Det som är sagt är att ingen på hela företaget får en lönerevision men det beskedet utelämnar ju information om utdelningar, bonusar m.m, så det är svårt att veta hela sanningen.

Och tack igen för alla svar, ovärderligt att få all denna input!

Utdelningar och bonusar finns tillgängligt ifall du kollar deras årsrapport sen. Får de stora utdelningar och bonusar ska det självklart spridas i hela organisationen.
Sen börjar du kolla på andra möjligheter framgent.

Men ifall de inte gett några utdelningar eller bonusar till sig själva så finns det ju en chans att det är fina och bra människor som du jobbar för och då kanske du ska överväga att stanna.

2 gillningar

Du har mycket att göra, men företaget vill hålla nere kostnaderna och därmed blir det ingen lönerevision?

Är det fler varsel i vadande, och har företaget dragit in på fruktkorg & julbord?

Helt oavsett, tycker du ska börja putsa på CV’t :smiley:

1 gillning

Du säger själv att du vill helst inte behöva byta. Det är balansen mellan vad man tycker är viktig. Lön är en grej men arbetsuppgifter, utveckling och den sociala är viktigt också.
Min erfarenhet är att det är bra att byta då och då för att ha den erfarenhet. Det tar tid och energi innan och efter. På de platser jag har jobbat är oftast de som gnäller mest om lönen de som aldrig ha bytt och vill inte byta. De förstår inte heller varför nån som har bytt jobb och kommer tillbaka få ett högre lön.

Men du kan ta diskussionen med din chef

• du förstår att det finns ingen lönerevision
  • du vill diskutera lönjustering pga ändrade uppgifter (om det stämmer).
  • du förstår att det kanske inte kan göra just nu under den period där man hade haft lönerevision men du skulle vilja att det är klart innan sommarn.
    Du måste ge honom nyckel och argument för att kunna bypassa beslutet.

Jag skulle inte ta att du har varit lojal och valt att tacka nej till tjänster om du inte ha något på g som du kan tacka ja till. Det skulle mest visa att du tidigare har prioriterat bekvämlighet att vara kvar framför lönehöjning.

1 gillning

Det är stor skillnad mellan anställda och delägare. Som delägare tar man risken när det går dåligt, men också fördelen när det går bra. Som anställd är din ersättning betydligt lägre än vad man skulle betala en konsult för att göra samma jobb, eller vad en delägare som arbetar i företaget kan ta ut. Med det kommer också garantin för de dåliga tiderna och det är ju det som är dealen.
Om de anställda, som får lägre betalt just för att de är “fast anställda” också ska ta smällen när det går dåligt är det ju en lose-lose sits! Då finns det ingen orsak att avstå ersättning när det går bra heller.
Jag har också drabbats av skamlösa lönerevisioner när företaget dubblade sin vinst och sett mig aktivt om efter andra uppdrag. Det har verkligen lönat sig…

1 gillning

Man behöver ju inte ta sitt pick och pack och gå på dagen. Man lägger det i bakhuvudet för framtiden och när väl erbjudandet som är bättre dyker upp tvekar man inte, utan tar det där och då.
Om ett bättre erbjudande aldrig dyker upp, ja då visar det sig att din nuvarande arbetsgivare redan prisat in marknaden och hade rätt ändå. Då släpper man det och tänker om.

Lön är inte allt, men om en god löneutveckling är en del av dina karriärmål kan jag nästan garantera att byte av jobb vid rätt tillfällen under arbetslivet är mycket fördelaktigt för din löneutveckling.

Har upplevt detta flera gånger, både som den som själv byter och när personer som jag själv varit ansvarig för gått till andra tjänster.

Keep in mind:

1 Ingen, verkligen ingen, kommer tacka dig för att du anstränger dig extra - om det inte reflekteras ekonomiskt.

2 Du kommer aldrig ha ett så bra förhandlingsläge som när du diskuterar en anställning med en ny arbetsgivare samtidigt som du sitter stabilt hos din befintliga arbetsgivare.

Det är när du byter tjänst och/eller arbetsgivare som de väsentliga lönelyften kommer.

3 gillningar

Tillägg till mitt förra inlägg. Att sitta och ”förhandla” på ett årligt lönesamtal om det skall vara 2 eller 2,5 procents löneökning är inte det som kommer ge någon större skillnad i praktiken.

En halv procent…

Bättre att lägga den energin på annat.

Om det nu handlar om en inställd lönerevision för att det går lite dåligt ett enskilt år är företaget sannolikt inte rätt för dig om stabil och kontinuerlig löneutveckling ligger högt på din priolista.

Eller som @janbolmeson sa i något avsnitt när det pratades om jobb - om företaget inte prioriterar dig (här ekonomiskt) så finns det ingen anledning att du prioriterar (stannar kvar hos) dem :grinning:

För återigen, ingen kommer tacka dig för att du jobbar kvar med en lön som är lägre än vad du kunnat få någon annanstans. Den enda som förlorar på det är du själv.

2 gillningar

Perfekt tillfälle att försöka få till en extra semestervecka per år istället för höjd lön.

2 gillningar

Instämmer helt; när det är dags för årliga lönerevisionen har du inget förhandlingsläge. Se till att skaffa dig ett förhandlingsläge på annat sätt.

Din lönesättande chef har inget stort utrymme att förändra lönerevisionen. Däremot finns säkerligen utrymme att omförhandla lönen i andra sammanhang. Om det inte finns, skulle jag lämna när möjligheten uppenbarar sig.

2 gillningar

Japp, jag har mycket att göra samtidigt som det finns andra som sitter sysslolösa. Antagligen tror de verkligen på att det kommer gå bättre snart för annars hade väl fler uppsägningar varit det logiska. Julbordet var i alla fall inställt och fruktkorgen har sett bättre dagar :smiley:

Tack, väldigt insiktsfullt!

Ja det är nog sant som du säger. Lönen är verkligen inte allt, jag värderar mycket annat med mitt nuvarande jobb också, men jag utvecklas fortfarande i min karriär och det blir ju märkligt om det inte reflekteras i lönen.

Jag har i alla fall putsat på CV:t i helgen och landat i att jag är öppen för att byta jobb om det dyker upp något som känns rätt och erbjuder signifikant högre lön, men annars får det vara. Ska också snacka med min chef i veckan för att förklara att jag såklart inte är nöjd med beskedet och se om det finns någon möjlighet att i alla fall förhandla om extra semester.

1 gillning

Bra initiativ! Önskar dig lycka till.

Tänk på att söka jobb när man redan har jobb är bra för självförtroendet :slightly_smiling_face: När man för det mesta upptäcker att det även utanför den aktuella arbetsplatsen finns ställen som är redo att betala tvåsiffriga procenttal för att du skall ta steget.

Även om du inte tackar ja till första erbjudandet kommer det ge dig en mental fördel att våga ställa mer krav på din nuvarande arbetsgivare.

:metal::muscle:

1 gillning