Nytt jobberbjudande

Hej,
Jag jobbar i ett stort stabilt bolag. Utbildad Civilingenjör. Idagsläget har jag 46 900kr i lön. Det nya jobberbjudandet är på 58 000kr. Blir anlitad för att leda ett projekt likt det jag idag gör. Dock är det nya företaget mycket mindre och teamet jag ska leda är inte så erfarna i det som ska göras, jag har dock accepterat utmaningen då jag är säker på att jag kommer lösa det.

Mitt företag har velat få mig att stanna med flera upplägg. Jag har exempelvis fått välja vad jag vill göra, bli chef etc. Men jag har varit bestämd att jag vill flytta i 3 dagar nu. Oavsett vad cheferna sagt och velat erbjuda. Jag har sagt upp mig nu. Detta då jag förlitade mig på magkänslan samt att det är otroligt kul att kunna hjälpa ett företag som är i behov av min kompetens.

Men jag har nu fått kalla fötter nästan varannan timme efter jag sagt upp mig. Så jag sökte upp min chef igen och sa att jag vill höra mer om vad de kan erbjuda då jag tidigare var något hastig och inte var öppen för vad de konkret erbjöd.

Så först ut var lönen att ska matchas. Men min chef tycker att 58 000 är för stor höjning från min närvarande lön. Och att det är svårt att matcha.

De ska dock återkoppla igen på måndag efter de funderat och diskuterat med flera chefer. Jag är väldigt omtyckt i detta företaget. Men samtidgt har jag varit sugen på mindre bolag och jag fick så bra magkänsla då jag klev in på intervju i det nya företaget.

Vad har ni för tankar? Har jag gjort fel att jag varit för snabb i mitt beslut? Ska jag stanna för mindre än 58 000kr bara för det är större och tryggare företag?

Stort tack på förhand!

Du kommer aldrig veta om du inte provar. Men är du lycklig där du är och kan få upp lönen varför vill du lämna? Lycka till med allt!

1 gillning

Det låter som att du är sugen på nya jobbet och det är naturligt att känna tvekan och osäkerhet. Stora företag är bra på att hålla nere lönerna och tryggheten är lite av en illusion. Det kan hända saker i storbolag som helt ändrar spelplanen. Du har kommit långt i processen och kan de inte matcha lönen så är det tveksamt om du ska vara kvar. Prova olika saker nu när du har chansen, det är utvecklande. Om ett par år kan du söka dig tillbaka till chefsbefattningar om du vill göra karriär i storbolaget.

4 gillningar

Du har sagt upp dig så jag gissar på att du accepterat och skrivit på nya jobbet? Kan du fortfarande dra dig ur utan att riskera skadestånd etc.

Angående beslutet. Hur skulle det kännas att vara kvar på samma ställe om 10 år?

2 gillningar

Att drabbas av separationsångest i samband med byte av jobb är nog väldigt vanligt. Försök stanna kvar i känslan du hade när du valde att tacka ja till det nya jobbet.
Min erfarenhet är att det ofta(st) inte blir så lyckat att bli ”återköpt”.
Lycka till!

9 gillningar

Ut och flyg. Du är kompetent och testa det lilla bolaget. Du kommer få nya perspektiv och utvecklas. Kalla fötter kommer du få, men håll i och håll ut.

4 gillningar

Det enda sättet att höja sin lön är att flytta.

2 gillningar

Jag har bytt och kommit tillbaka efter ett år. När jag kom tillbaka fick jag lönehöjningen och tjänsten (på annan avdelning) de inte ville erbjuda innan jag slutade. Jag är väldigt glad att jag testade men oerhört tacksam att vara tillbaka där jag egentligen vill vara.

2 gillningar

Ta det nya jobbet och prova. Du kan ofta gå tillbaka om du vill framöver och har bättre förhandlingsläge då. Win win.

2 gillningar

Det är inte samma för alla men jag stannade kvar och ångrar det. Att byta jobb är oftast den bästa vägen framåt enligt mig.

3 gillningar

Som många andra skriver faller jag in i kören som säger Testa istället för tro. Du kan tro du kommer ångra dig och att det vore bättre stanna kvar, men det är på många vis bättre att testa, inte minst som du verkligen verkade/verkar taggad på det nya.

Flyg min vän!
Testa vingarna dina - det är det som de är till för!

4 gillningar

Gräset behöver inte vara grönare på andra sidan. Utan att testa är det omöjligt att veta. Stannar du kvar på nuvarande jobb kommer du troligen grubbla och tänka varför tog jag inte chansen när jag fick den…

2 gillningar

Som alltid många faktorer som spelar in.

11K/mån är till att börja med 2,3MSEK netto mer i lön under en 35-årsperiod, lägg därtill på minst 2 % i ränta på ränta under samma period på summan samt avkastning på ökat sparande. Blir en hel del, så den komponenten är inte oviktig.

Men om det ligger andra godbitar i storbolaget där du är nu kan det ju vara värt att stanna kvar.

Men kanske går det att komma tillbaka senare i så fall?

Viktigt att avsluta snyggt och professionellt oavsett hur du gör.

1 gillning

Åh, stort tack för era reflektioner!! Underbart att vakna till att läsa vad ni tycker i detta efter jag tagit en välbehövlig låång sovmorgon, så sliten av all tänkande.

Ska tillägga att jag bytte från mitt nuvarande stort bolag till annat stort bolag för ca 2år sedan. Jag blev “återköpt” efter ca 3 månader. Ska tillägga att det inte var så att jag inte trivdes utan jag bytte bostad i samband med jobbbytet och plötslig var jag nära min tidigare jobb. Så när de ringde tbx för “återköp” och erbjöd en bra roll som gjorde att klev upp flera steg så nappade jag och gick tbx!

Jag är rätt spontan och vet att det löser sig för mig oavsett var jag går. Klar att det finns risk. Men det jag menar att jag har inga speciella behov för att trivas. Jag får det att fungera, oftast!

Jag fick inte liknande kalla fötter vid förra flytten. Samtidgt när jag tidigare själv sökte till det företaget. Så jag började där utan att de hade något specifik roll för mig i något projekt. Medan nu har jag blivit rekryterad för att leda ett projekt i ca 1,5 - 2 år framåt.

Jag tänker att det som gjort mig så nojig är att chefen har kommit åt mig ordentligt när hon pratade så dåligt om företaget jag ska till, under förhandlingen att få mig att stanna. Hon gjorde det emellanåt under samtalen…

Jag måste bli starkare som person känner jag.

1 gillning

Exakt så jag tänkte när jag tackade ja. Jag vill testa nytt. Jag utvecklas mer och får större perspektiv i jämförelse mot att stanna kvar på där man har varit ett tag.

Det där känns oerhört oprofessionellt av din chef! Knappast något som skulle stärkt hennes argument i mitt tycke.

3 gillningar

Oprofessionellt av henne.

Du bör fortfarande agera på ett sätt så inga broar riskerar att brännas, men ovanstående hade fått åtminstone mig att bli än mer säker på att röra på mig. Att tala illa om konkurrenter, sannolikt i syftet att just skrämma inför eventuell flytt är inte särskilt snyggt och snarare en röd flagga i min bok.

EDIT: sen på bollen, men då är vi åtminstone två som reagerar på samma sak :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Absolut inte, gammal skröna.

Hade personligen aldrig stannat kvar på ett företag om jag redan “bestämt” mig för att byta och även gått ut med det. Tror relationerna kommer vara knepiga på det befintliga stället, främst ifall det enbart är lönen som gör att “man stannar”.

Det är alltid nervöst och tryggt att veta vad man har - men inte vad man får. Men hellre byta och ifall du är uppskattad kan du garanterat byta tillbaka om ett år ifall det inte skulle fungera på den nya arbetsplatsen, med nya erfarenheter och kompetens.

Har man en marknad och varumärke som gynnar dig kan du alltid förhandla genom att byta arbete! Så är det ett väldigt effektivt sätt att höja sin lön.
Tyvärr är verkligheten ofta så krass att det ibland inte spelar någon roll hur bra arbete du gör hos din nuvarande ag, din lojalitet kommer ändå inte skapa lön för mödan.
Förutom att du får högre lön, kan du även byta upp din arbetsmiljö.

Precis så, har man tänkt tanken så är man redan där.