Du gör rätt.
Byt jobb. Är du så uppskattad kan du nog höra av dig igen till ditt gamla företag och få komma tillbaka om det nya inte blir som du tänkt dig.
Jag önskar att jag hade bytt jobb lite mer tidigare i karriären. Inte bara på grund av lönen. Men en ny arbetsplats innebär nya arbetssätt, nya utmaningar och därmed nya lärdomar. Tror det är sunt att byta då och då för att inte bli för bekväm (om det inte är bekvämlighet man främst är ute efter).
Plus, har du redan sagt upp dig kommer det bara bli konstigt stämning om du stannar nu. Ger det nuvarande företaget dig en hög löneökning bara för att du är på väg bort kommer det kännas konstigt också. Hur blir det med löneökningar framöver, kommer de hålla igen för att spara ihop den stora ökningen du fått? Varför har de inte gett dig löneökningar tidigare om du förtjänade det osv. Samt ditt nya jobb kommer du bränna broar hos om du redan accepterat och skrivit på ett nytt kontrakt. Så igen, kör på!
Jag har aldrig förstått varför större företag anses tryggare än mindre?
I ett storbolag kan din avdelning flyttas till ett annat land under en av de eviga omorganisationerna och du måste söka nytt jobb internt samtidigt som företaget har anställningsstopp. Då spelar din kompetens och track record ingen roll alls.
I det mindre bolaget kommer du se ekonomiska problem mycket tidigare och du kan vara säker på att ägarna kommer kämpa med näbbar och klor för att behålla dig om du har gjort ett bra jobb. Och får du sparken är chansen stor att det är personen som fattar beslutet som ser dig i ögonen och levererar beskedet.
Edit: du ska inte stanna ens om de matchar lönen då det betyder att de länge betalat lägre lön än de egentligen tycker du är värd.
Stämmer in i kören, byt!
Att din chef pratar dåligt om nya stället stor varningsflagga. Att de med sånna argument försäker hålla kvar dig och utan att erbjuda att ens matcha lönen visar tydligt att de inte har tillräckligt att erbjuda dig. Alldeles för taffligt av din nuvarande arbetsgivare.
De klarar uppenbarligen inte att betala marknadsmässigt för din kompetens och sen shamar dig för deras oförmåga att betala marknadspris på ditt arbete.
Absolut är det så att det oftast är lättare att få högre lön om man byter arbetsplats, men det är inte alls omöjligt att företaget man arbetar på kan premiera sina duktiga anställda med högre lön.
Inflationen har gjort att den svenska modellen med märket uråldrig och kontraproduktiv.
Vill man behålla kompetensen måste man betala marknadsmässiga löner, annars flyr humankapitalet.
Stort tack för alla återkopplingar. Jag delar samma tankar som sägs här. Det enda som jag råkat för är att bli så jävla osäker.
Håller med att det är nog dags att byta sålänge jag ens övervägde att gå på de första intervjuerna.
Chefernas “attack” på konkurrenten är inte snyggt alls. Förra gången jag bytte gjorde dåvarande chefen samma sak. Pratade illa om konkurrenten samt sa att “det är inte särskilt snyggt att byta jobb ofta, det ser inte fint på CVet”. Och då var det första flytten efter två år. Jag hatar tills idag den där chefen (hen har en annan grupp) men jag sköter det alltid snyggt och uttrycker mig politiskt med dem. Inte jag som bränner broar ![]()
Det är också därav jag inte var intresserad att bli gruppchef på det företaget. Cheferna blir snabbt inte omtyckta då de är så begränsade av högre chefer när det gäller de årliga lönesamtalen.
Företaget är så jävla snålt. Jag har idag bra lön för jag bytte och återkom. Deras strategi att trycka ner lönerna så långt som möjligt.
Då så, jag har verkligen bestämt mig. Jag går vidare och vara glad över beslutet. Får fira med tjejen det nya jobbet och lönen snart. Tidigare i veckan hade jag fullt upp i tankarna. Nu är det klart tänkt.
Grymma ni är, tack för hjälpen!
Byt!!
Gå inte tillbaka till exet för att hen visar intresse efter du träffat en ny. Det kunde hen gjort medans det var ni. Osv osv du fattar metaforen.
Ut o kötta, låt dom ångra att dom inte uppskattade och betalade för vad dom hade.
Gjorde liknande nyss. Helrätt. Hade det kännts fel kan man i det läget börja söka nytt.
De allra flesta som accepterar ett motbud och stannar hos sin nuvarande arbetsgivare lämnar ganska fort företaget. Dels för att det som skavde oftast fortsätter skava och dels för att dina chefer kommer nu se dig som någon som inte riktigt går att lita på. De vill att du ska stanna eftersom det löser problemet med att ersätta dig för stunden men du kan lita på att de kommer vilja ersätta dig i sin egen takt.
-
Har du kommit så här långt så ska du nog byta. Min erfarenhet är att när man har nått till konkreta diskussioner så har men redan bytt mentalt och då är det bättre att genomföra bytet.
-
Är du ute efter en högre lön så visar alla undersökningar jag har läst att det är bättre att byta arbetsgivare.
-
Avsluta snyggt. Det är inte ovanligt (snarare vanligt) att du kan få ett erbjudande att komma tillbaka på en bättre position (både än den du lämnade och än den du gick till)
-
Om det är något som jag skulle ha gjort annorlunda i min yrkesbana så är det att byta arbetsgivare mer frekvent. Jag har arbetat inom tre olika organisationer under min (numera avslutade) karriär. Tre till hade inte skadat.