Vilken champagne skulle blow-my-mind? đŸŸ

För en icke van champagnedrickare, vilken skulle blow my mind?

6 gillningar

Jag Ă€r inte den mest champagne-nördige men skulle generellt sĂ€ga att skillnaden mellan riktig champagne och ”annat bubbel” Ă€r tydlig. Det krĂ€vs inte nĂ„gon sofistikerad smak för att mĂ€rka skillnaden. DĂ€remot Ă€r den en intressant frĂ„ga vilken av de iallafall nĂ„got billigare champagnesorterna som Ă€r mest prisvĂ€rd.

1 gillning

För mig som Ă€r alldeles för snĂ„l för att slanta upp för en riktigt bra champagne, och dessutom uppskattar torra bubbel, finns det mycket guldkorn utanför just Champagne. T ex Cremant eller varför inte en bĂ€ttre Cava. Om det nu inte Ă€r viktigt att det stĂ„r just ”champagne” pĂ„ buteljen.

3 gillningar

TyvÀrr Àr det svÄrt att ge ett bra tips pÄ en dyr Champagne till en nybörjare. Det Àr inte alls sÀkert att en nybörjare uppskattar det dyrare.

Det Àr ocksÄ svÄrt att rekommendera lite dyrare Champagner eftersom de ofta kan vara svÄra att fÄ tag pÄ eftersom det inte görs sÄ mÄnga och efterfrÄgan Àr stor.

Om jag mÄste ge ett tips, och det mÄste jag förstÄs, sÄ har jag ÀndÄ en jag kan sÀga. Mitt favorithus Àr Gosset och kan man hitta en Gosset Celebris 1995 sÄ skulle jag nog slÄ till! Det finns en pÄ Systembolaget för 5000 men det Àr inte den jag menar. Det kan kanske vara samma Champagne men buteljerad senare Àn de jag har druckit. (Bara en gissning.)

3 gillningar

PÄ Systembolaget kan man bestÀlla Gosset frÄn 429 kronor och det Àr absolut prisvÀrt. Vill man ha en billigare som man inte behöver bestÀlla sÄ tycker jag att André Clouet för 299 kronor Àr helt okej.

6 gillningar

Det Àr viktigt att det stÄr Champagne pÄ buteljen eftersom det smakar bÀst dÄ! Nej, inte riktigt sant!

Om alternativet Àr en av de billigaste Champagnerna, runt 200 kronor, sÄ vÀljer jag hellre en Cava i samma prisklass. Oftast mera vÀrt pengarna.

4 gillningar

En prisvĂ€rd “vardagschampagne” som jag och @carolinebolmeson ofta har hemma Ă€r:

Den kostar 299 SEK pÄ systemet och Àr vÀldigt bra i den prisklassen. NÀsta nivÄ ovanför det skulle jag sÀga Àr typ Bollinger:

De kostar runt 500 SEK. Om man sedan vill gÄ en nivÄ till ovanför det sÄ tÀnker jag:

DÄ pratar vi ca 2 000 SEK och det Àr skillnad mot de föregÄende. Sedan nÀsta nivÄ dÄ blir det special-champagne. Vi drack t.ex. Dom Perignon P2 till nyÄr med ett par vÀnner (ca 6 000 SEK/flaska) och den var bra, men inte tre gÄnger bÀttre Àn de som ligger runt 1 500 - 2 000 SEK. HÀr kan man Àven börja prata om mÀrken som Salon m.fl. men de har jag inte provat.

Lite lördagsnörderi.

15 gillningar

Nice! Är den torra smaken pĂ„ champagne en acquired taste? Eller finns det sötare varianter med bra kvalitet?

1 gillning

Jag tror man fÄr testa sig fram, det hÄller vi pÄ med i alla fall. :blush:

Vill man nörda i champagne sÄ rekommenderas t.ex. dessa artiklar:

DÄ fÄr man bÄde ett champagne OCH investeringsperspektiv. :joy: (#nörd-i-110)

4 gillningar

Även jag icke-champagne-drickare, men förstĂ„r vĂ€l grejen efter att ha aquirat mĂ„nga tastes.

Vad kÀnnetecknar en bra champagne?

Jag antar att svaret Ă€r balans, men man kan ju vĂ€nda pĂ„ det. Exempelvis, “en billig champagne har ofta en underton av bitterhet”. SĂ„ vad har i sĂ„ fall INTE en dyr champagne?

Jag skulle Ă€ven gĂ€rna höra lite jĂ€mförelser. Är champagne som öl, som whiskey, som rödvin eller som ost att aquira?

Jag menar, jag antar att det inte Àr som öl och ost dÀr dyr för mig ofta betyder mer smak, utan snarare som whiskey dÀr dyr betyder balans och komplexitet.

NÄgra bÀttre jÀmförelser?

1 gillning

Skulle sÀga att de dyrare champagnerna Àr som whisky mer komplexa och balanserade.

I absolut dyraste laget, men otroligt bra:
Bollinger Vieilles Vignes Francaises
GÀller dock att fÄ tag i en bra ÄrgÄng ocksÄ, 2004, 2007, 2009 att rekommendera. Kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ genom Systembolaget, tips Àr danska:

https://philipsonwine.com/se/produkter?Search=Bollinger&SortBy=SpBottleSizePriority%2CSpCalculatedPrice&SortOrder=ASC%2CDESC

1 gillning

Jag har nÄgra champagne-flaskor i den prisklassen i min portfölj. Investeringsstrategin Àr:

Behöver jag pengarna sÄ sÀljer jag dem i framtiden. Om jag inte behöver pengarna sÄ dricker jag dem.

Har Ă€ven ett mĂ„l om att nĂ„gon gĂ„ng i livet smaka pĂ„ en “Domaine de La RomanĂ©e-Conti”-flaska. Fick ett erbjudande frĂ„n en kontakt hĂ€romveckan. Det kostade bara 16 000 EUR per flaska och kom i lĂ„da med sex flaskor. :joy:

3 gillningar

Kan vara en bÀttre vÀrdebevarare Àn guld att ha i portföljen :joy:

1 gillning

Haha
 ja, vi fÄr se.

Jag har följande champagne i vinportföljen:

• 1 flaska - Salon Mesnil 2002
  • 24 flaskor - Taittinger Comtes Champagne Rose 2007
  • 6 flaskor - Moet & Chandon Dom Perignon 2008
  • 1 flaska - Krug Clos Ambonnay 2002
  • 6 flaskor - Krug Vintage Brut 1996
  • 30 flaskor - Louis Roederer Cristal 2012

De totalt ovetenskapliga besluten tas frÀmst pÄ följande frÄga: :joy:

Skulle jag tycka det Àr roligt att dricka dessa i framtiden?

Inser att jag sannolikt gör bort mig hÀr nu med mina totalt begrÀnsade kunskaper. :grin:

4 gillningar

Grymt! Du fÄr bjuda ner forumet till champagnefest i trÀdgÄrden snart dÄ :yum::laughing:

Ps. Har en kompis kompis som heter Richard Juhlin, kanske kan vara en potentiell podgÀst

4 gillningar

AngÄende din kompis kommer hÀr ett boktips som vÀger tungt :
En doft av Champagne

1 gillning

Vad roligt! Ja kanske. Du fÄr hÀlsa att han har fans i oss. Guldkula Àr ju hans champagne och vi har hans glas ocksÄ. :slightly_smiling_face:

Vi tycker verkligen om Guldkula hĂ€r hemma. Vill man ha nĂ„got Ă€nnu billigare att skölja ned ostkrokarna med kan jag rekommendera ”Richard Juhlin Blanc de Blancs”. :slight_smile:

1 gillning

Roligt Àmne! :slight_smile:
Som nybörjare mĂ„ste man ju börja prova sig runt för att veta vad man gillar. Jag tycker (ungefĂ€r som med ljud) att man inte ska bortförklara sig med att “jag Ă€r en nybörjare, jag kĂ€nner sĂ€kert ingen skillnad”. Jo det kommer du visst göra! De flesta som inte gillar champagne dricker för dĂ„lig champagne och i en stil de inte gillar. Iaf kan jag konstatera det med min högst begrĂ€nsade empiriska undersökning bland vĂ€nner och bekanta. :slight_smile:

Först prova att köpa en vanlig standard Bollinger Special Cuvee. Denna Ă€r pinot noir driven och ganska “mustig” i sin smak. Bollinger har rĂ€tt egen smak, vissa Ă€lskar det, jag Ă€r inte sĂ„ extremt förtjust i det. SĂ„ Ă€ven om det Ă€r fina champagner Ă€r det ingen favorit för mig.

I andra Ànden av smak pÄ en champagne skulle jag sÀga att du samtidigt köper en Ruinart blanc de blancs. Bara gjord pÄ chardonnay, inte alls samma mustighet som bollinger utan mkt mera frisk i smaken. Vissar kallar blanc de blancs för tjejchampagner, haha, men jag kan gÀrna vara tjejig isÄ fall! :wink: Ruintart blanc de blancs Àr riktigt fin tycker jag och blanda de bÀsta upp till 800 kr enligt mig.

Sedan nÀr du vet vad du tycker om Àr det bara att botanisera vidare. :slight_smile: Ett tips Àr alltid att prova tvÄ flaskor samtidigt, annars blir det svÄrt att sÀtta det i relation till nÄgot annat.

Jan nĂ€mnde nĂ„gra riktigt fina flaskor, sĂ„ om du ska ha nĂ„got som “blow your mind” skulle jag göra nĂ„got av nedan inköp:

Dom Perignon 2008. Kan vara svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ nu, men 2008 Ă€r riktigt bra Ă„r
kan bli bĂ€ttre Ă€n 1996. Bra Ă„rgĂ„ngar i champagne Ă€r generellt 1988, 1996, 2002, 2008. Köp denna flaska och drick samtidigt med en vanlig standard Moet Chandon brut imperial. Dom perignon Ă€r prestigechampagnen frĂ„n Moet huset. Alltid intressant att dricka standard och prestige frĂ„n samma hus samtidigt och inse att det Ă€r vĂ€ldigt stor skillnad. (jag Ă€r ingen fan av vanliga moet chandon brut imperial dock
)

Favoit mĂ€rket annars Ă€r Krug
fantastisk champagne. Deras vanliga “standard” Ă€r tyvĂ€rr betydligt dyrare Ă€n andra mĂ€rkens och kostar runt 1800 kr, men vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra. Faller iaf mig i smaken oerhört. Krug champagne Ă€r ocksĂ„ för mig lite som typ Lange & Söhne eller Jaeger Lecoultre Ă€r pĂ„ klockor. Fantasterna vet vad det Ă€r, absolut toppskick inom sina omrĂ„den, men inte lika sönderkommersialiserat som Rolex, cristal, dom perignon etc.

UrsÀkta lÄngt inlÀgg
men detta intresserar mig. :slight_smile:

5 gillningar