Vilken champagne skulle blow-my-mind? 🍾

För en icke van champagnedrickare, vilken skulle blow my mind?

6 gillningar

Jag är inte den mest champagne-nördige men skulle generellt säga att skillnaden mellan riktig champagne och ”annat bubbel” är tydlig. Det krävs inte någon sofistikerad smak för att märka skillnaden. Däremot är den en intressant fråga vilken av de iallafall något billigare champagnesorterna som är mest prisvärd.

1 gillning

För mig som är alldeles för snål för att slanta upp för en riktigt bra champagne, och dessutom uppskattar torra bubbel, finns det mycket guldkorn utanför just Champagne. T ex Cremant eller varför inte en bättre Cava. Om det nu inte är viktigt att det står just ”champagne” på buteljen.

3 gillningar

Tyvärr är det svårt att ge ett bra tips på en dyr Champagne till en nybörjare. Det är inte alls säkert att en nybörjare uppskattar det dyrare.

Det är också svårt att rekommendera lite dyrare Champagner eftersom de ofta kan vara svåra att få tag på eftersom det inte görs så många och efterfrågan är stor.

Om jag måste ge ett tips, och det måste jag förstås, så har jag ändå en jag kan säga. Mitt favorithus är Gosset och kan man hitta en Gosset Celebris 1995 så skulle jag nog slå till! Det finns en på Systembolaget för 5000 men det är inte den jag menar. Det kan kanske vara samma Champagne men buteljerad senare än de jag har druckit. (Bara en gissning.)

3 gillningar

På Systembolaget kan man beställa Gosset från 429 kronor och det är absolut prisvärt. Vill man ha en billigare som man inte behöver beställa så tycker jag att André Clouet för 299 kronor är helt okej.

6 gillningar

Det är viktigt att det står Champagne på buteljen eftersom det smakar bäst då! Nej, inte riktigt sant!

Om alternativet är en av de billigaste Champagnerna, runt 200 kronor, så väljer jag hellre en Cava i samma prisklass. Oftast mera värt pengarna.

4 gillningar

En prisvärd “vardagschampagne” som jag och @carolinebolmeson ofta har hemma är:

Den kostar 299 SEK på systemet och är väldigt bra i den prisklassen. Nästa nivå ovanför det skulle jag säga är typ Bollinger:

De kostar runt 500 SEK. Om man sedan vill gå en nivå till ovanför det så tänker jag:

Då pratar vi ca 2 000 SEK och det är skillnad mot de föregående. Sedan nästa nivå då blir det special-champagne. Vi drack t.ex. Dom Perignon P2 till nyår med ett par vänner (ca 6 000 SEK/flaska) och den var bra, men inte tre gånger bättre än de som ligger runt 1 500 - 2 000 SEK. Här kan man även börja prata om märken som Salon m.fl. men de har jag inte provat.

Lite lördagsnörderi.

14 gillningar

Nice! Är den torra smaken på champagne en acquired taste? Eller finns det sötare varianter med bra kvalitet?

1 gillning

Jag tror man får testa sig fram, det håller vi på med i alla fall. :blush:

Vill man nörda i champagne så rekommenderas t.ex. dessa artiklar:

Då får man både ett champagne OCH investeringsperspektiv. :joy: (#nörd-i-110)

4 gillningar

Även jag icke-champagne-drickare, men förstår väl grejen efter att ha aquirat många tastes.

Vad kännetecknar en bra champagne?

Jag antar att svaret är balans, men man kan ju vända på det. Exempelvis, “en billig champagne har ofta en underton av bitterhet”. Så vad har i så fall INTE en dyr champagne?

Jag skulle även gärna höra lite jämförelser. Är champagne som öl, som whiskey, som rödvin eller som ost att aquira?

Jag menar, jag antar att det inte är som öl och ost där dyr för mig ofta betyder mer smak, utan snarare som whiskey där dyr betyder balans och komplexitet.

Några bättre jämförelser?

1 gillning

Skulle säga att de dyrare champagnerna är som whisky mer komplexa och balanserade.

I absolut dyraste laget, men otroligt bra:
Bollinger Vieilles Vignes Francaises
Gäller dock att få tag i en bra årgång också, 2004, 2007, 2009 att rekommendera. Kan vara svårt att få tag på genom Systembolaget, tips är danska:

https://philipsonwine.com/se/produkter?Search=Bollinger&SortBy=SpBottleSizePriority%2CSpCalculatedPrice&SortOrder=ASC%2CDESC

1 gillning

Jag har några champagne-flaskor i den prisklassen i min portfölj. Investeringsstrategin är:

Behöver jag pengarna så säljer jag dem i framtiden. Om jag inte behöver pengarna så dricker jag dem.

Har även ett mål om att någon gång i livet smaka på en “Domaine de La Romanée-Conti”-flaska. Fick ett erbjudande från en kontakt häromveckan. Det kostade bara 16 000 EUR per flaska och kom i låda med sex flaskor. :joy:

3 gillningar

Kan vara en bättre värdebevarare än guld att ha i portföljen :joy:

1 gillning

Haha… ja, vi får se.

Jag har följande champagne i vinportföljen:

• 1 flaska - Salon Mesnil 2002
  • 24 flaskor - Taittinger Comtes Champagne Rose 2007
  • 6 flaskor - Moet & Chandon Dom Perignon 2008
  • 1 flaska - Krug Clos Ambonnay 2002
  • 6 flaskor - Krug Vintage Brut 1996
  • 30 flaskor - Louis Roederer Cristal 2012

De totalt ovetenskapliga besluten tas främst på följande fråga: :joy:

Skulle jag tycka det är roligt att dricka dessa i framtiden?

Inser att jag sannolikt gör bort mig här nu med mina totalt begränsade kunskaper. :grin:

4 gillningar

Grymt! Du får bjuda ner forumet till champagnefest i trädgården snart då :yum::laughing:

Ps. Har en kompis kompis som heter Richard Juhlin, kanske kan vara en potentiell podgäst

3 gillningar

Angående din kompis kommer här ett boktips som väger tungt :
En doft av Champagne

1 gillning

Vad roligt! Ja kanske. Du får hälsa att han har fans i oss. Guldkula är ju hans champagne och vi har hans glas också. :slightly_smiling_face:

Vi tycker verkligen om Guldkula här hemma. Vill man ha något ännu billigare att skölja ned ostkrokarna med kan jag rekommendera ”Richard Juhlin Blanc de Blancs”. :slight_smile:

1 gillning

Roligt ämne! :slight_smile:
Som nybörjare måste man ju börja prova sig runt för att veta vad man gillar. Jag tycker (ungefär som med ljud) att man inte ska bortförklara sig med att “jag är en nybörjare, jag känner säkert ingen skillnad”. Jo det kommer du visst göra! De flesta som inte gillar champagne dricker för dålig champagne och i en stil de inte gillar. Iaf kan jag konstatera det med min högst begränsade empiriska undersökning bland vänner och bekanta. :slight_smile:

Först prova att köpa en vanlig standard Bollinger Special Cuvee. Denna är pinot noir driven och ganska “mustig” i sin smak. Bollinger har rätt egen smak, vissa älskar det, jag är inte så extremt förtjust i det. Så även om det är fina champagner är det ingen favorit för mig.

I andra änden av smak på en champagne skulle jag säga att du samtidigt köper en Ruinart blanc de blancs. Bara gjord på chardonnay, inte alls samma mustighet som bollinger utan mkt mera frisk i smaken. Vissar kallar blanc de blancs för tjejchampagner, haha, men jag kan gärna vara tjejig iså fall! :wink: Ruintart blanc de blancs är riktigt fin tycker jag och blanda de bästa upp till 800 kr enligt mig.

Sedan när du vet vad du tycker om är det bara att botanisera vidare. :slight_smile: Ett tips är alltid att prova två flaskor samtidigt, annars blir det svårt att sätta det i relation till något annat.

Jan nämnde några riktigt fina flaskor, så om du ska ha något som “blow your mind” skulle jag göra något av nedan inköp:

Dom Perignon 2008. Kan vara svår att få tag på nu, men 2008 är riktigt bra år…kan bli bättre än 1996. Bra årgångar i champagne är generellt 1988, 1996, 2002, 2008. Köp denna flaska och drick samtidigt med en vanlig standard Moet Chandon brut imperial. Dom perignon är prestigechampagnen från Moet huset. Alltid intressant att dricka standard och prestige från samma hus samtidigt och inse att det är väldigt stor skillnad. (jag är ingen fan av vanliga moet chandon brut imperial dock…)

Favoit märket annars är Krug…fantastisk champagne. Deras vanliga “standard” är tyvärr betydligt dyrare än andra märkens och kostar runt 1800 kr, men väldigt väldigt bra. Faller iaf mig i smaken oerhört. Krug champagne är också för mig lite som typ Lange & Söhne eller Jaeger Lecoultre är på klockor. Fantasterna vet vad det är, absolut toppskick inom sina områden, men inte lika sönderkommersialiserat som Rolex, cristal, dom perignon etc.

Ursäkta långt inlägg…men detta intresserar mig. :slight_smile:

4 gillningar