Vilken är din favoritglass och vilket glasställe rekommenderar du?

Fortsätter diskussionen från Jag spårar Jans glassätande i och med att vi redan har en tråd om min andra favorit-vardagslyx champagne. Således som svar på frågan:

Jag har numer en regel som jag följer till nästan 100 %. Den låter:

Jag äter inte glass som inte har gjorts på ställer man köper eller äter den.

Det gör att den mesta glassen i butik går bort. Om man däremot måste välja en glass i butik så håller jag med om att LIDL nog har bland de bättre premiumglassarna. Kan dock inte minnas nu vad den heter.

När det gäller Malmö så har jag och mina kollegor tre glasställen som vi roterar mellan och är lite oöverens om vilket som är bäst (vi har diskussionen varje fredag 15:30 då vi har glassfika). Dessa är:

• Favvo-glass på Saluhallen i Malmö - riktigt bra på något udda smaker. Min favorit är glassmaken “semla” som på riktigt smakar som en semla fast i glassform. Mindfuck. Sedan har Ronald en riktigt bra “blåbär och vit choklad”-smak. De som gillar sorbéer brukar även uppskatta dessa, t.ex. den med blodapelsin eller champagne. I julas hade han en helt crazy julmustsorbé. :slight_smile:

• Dolce Sicilia - yngsta dotterns favorit och stället som jag alltid beställer glasstårta till min födelsedag från. Mycket klassiska smaker. Mina favoriter är de tre olika chokladsorterna (vanlig, mörk och chokladfondant) samt baccio (hasselnöt och choklad). Yngsta dottern älskar straciatella, hallon och mango. Om jag bara skulle välja en smak så är det dock nog pistagen som tar hem priset.

• Köld - äldsta dotterns favoritställe. Gör lite “roligare” glass genom att kombinera två smaker som gifter sig extremt bra. Favoriter är t.ex. “Balla gubbar” (Jordgubbar, Vanilj och Crema di Balsamico-rippel), “Dulce de awesome” (Dulce de Leche, Choklad & Valnötter) eller Chokladboll som på riktigt smakar som en chokladboll.

I Stockholm blev jag bjuden på riktigt bra glass också av @RicardNylund men det stället minns jag inte vad det hette. Så du får komplettera Ricard. :blush:

Ping @MatsL och @Caspian - ni får komplettera, vad säger ni mina brother-in-fredags-glassfika-arms?

4 gillningar

En kul anekdot efter all-inclusive-resan förra året. Mina kompisar varnade mig för att barnen skulle äta hur mycket glass som helst när det är fri glassbar på all-inclusive hotell.

Mycket riktigt, glassbaren öppnade och tjejerna rusade dit. Tog flera skopor glass och var sjukt nöjda. Ända tills de smakade och med besvikelse utbrast:

Pappa, denna glassen är inte alls god, den är inte som hemma…

Min tanke; "tro sören det när ni hemma blir bortskämda med 100 kronors glass på lördagar… " :joy:

2 gillningar

Blev bjuden av en vän i Göteborg på glass från US Ice cream som låg i ett industriområde nära där han bodde. De tillverkade sin glass i anslutning till butiken. Säkert 15 år sen.

Smak per pris är nog det bästa jag varit med om i glassväg.

Jag tror dock de fick lägga ner nåt eller några år senare p.g.a. lokalhyran.

2 gillningar

Sedan råkade jag bara hamna här på Palladion förra sommaren på Rhodos. Vet inte hur det gick till… :joy: Riktigt, riktigt bra också.

4 gillningar

Kan ni inte vara så här klädda när ni spelar in pådden? :joy::joy::joy::grin::hugs::+1::thinking:. Det skulle ge ännu tryggare intryck till lyssnaren :grin::1st_place_medal:

9 gillningar

Wow, ser riktigt glassigt ut! :icecream:

1 gillning

Äntligen en analys man kan stå 100% bakom! Tror du missade Saffranglassen från Favvo - den är också grymt bra.

Har inte kommit till Lidls glass ännu men är grymt besviken på vad man hittar i en vanlig butik!

3 gillningar

Vi har ju inte testat dem ordentligt, men Limhamns Glassmejeri fick också godkänt på kontoret när vi testade dem!

2 gillningar

Råda Gelato i Göteborg är riktigt bra! Bor nära men det är som tur är ofta så lång kö att det inte blir köp allt för ofta! :grin:

4 gillningar

Kan rekommendera Götlunda Glass för alla som har vägarna förbi Arbogatrakten sommartid!

2 gillningar

Förmodligen inte så nära för många av er men för oss blir det alltid ett obligatoriskt besök när vi är på väg till Östersund över E14.

glassbaren-i-bracke

Brynt smörsmak är gott

“Vinnare i Glass SM 2019”

2 gillningar

Är inte så kräsen, men den måste innehålla riktig grädde. Bästa glasstället är hemma :innocent:

Snåltips nummer 2: Köp flerpack med glasspinnar, typ Magnum, istället för styckvis i kiosken/affären, kostar cirka hälften :grin:

3 gillningar

Vad för substitut finns i Göteborg till Jans glassregel i Göteborg?

Kvalificerar Triumfglassbaren i Sävedalen in (det är god glass där i alla fall)? Osäker på om Ölandsglass finns kvar (tekniskt görs väl den glassen på Öland men har riktiga råvaror till skillnad från den mesta andra glassen man köper) och dessutom finns ju Lejonet och Björnen på Danska vägen (osäker på adressen). Men jag har hört att det finns många andra bra ställen, kanske någon som vet?

Själv har jag glassmaskin men inte kört den så ofta och inte vågat så många udda smaker. Saffran är dock väldigt rolig glass att bjuda på. Det är en massa saffran men grädden och mjölken slätar ut smaken. Dessutom är det roligt att göra chokladglass med massa chiliflakes/cayennepeppar, glassen är kall men hettan från kryddorna är varm så munnen blir ganska förvirrad.

PS: läser nu att Henrik H tipsade ovan om Råda Gelato längre upp. Tack för tipset!

4 gillningar

Ni får väl lägga till Limhamns glassmejeri till den listan?

Som svar till Jan om hans tre alternativ.

2 gillningar

Gelaterian vid Grönsakstorget är inte dum!

2 gillningar

Funny/sad cuz it’s true :sweat_smile:

12 gillningar

En av de mest konkreta fördelarna med att jobba hemifrån under pandemin har varit att kunna springa ut till glassbilen när den kommer på torsdag eftermiddag… :sweat_smile:

3 gillningar

Någon som har lite tips på glass utanför Malmö? New York, London, Madrid osv? Jag och min fru försöker alltid pricka in något riktigt bra glass ställe när vi reser. Tyvärr har corona och småbarn satt stopp för det senaste åren.

Har ni inte testat semmel-glassen på Favvo Malmö Saluhall… gör det! Magisk!

1 gillning

Bäst i Stockholm - https://scarfo.se/

Bäst i Halmstad - https://www.riccardo.se/

Är det fint väder så va där i god tid, inte ovanligt med kö på >100m.