Restaurangtips i Malmö?

Ska till Malmö över långhelg och Treat Myself! Finns det några gömda skatter för middag/lunch? Supertacksam för tips på såväl fine dining (typ nivå Michelinomnämning) som grymma prisvärda lunchhak eller hål i väggen med bästa kebaben.
Tycker det börjar bli svårt att gå på google-betyg, för man vet inte vilka som bara är uppblåsta.
Det jag har spanat in hittills är Ruths.

2 gillningar

Skybaren på Malmö live ska ha fått en ny restaurang (endast middag). Har inte provat den själv men den gamla restaurangen hade en riktigt bra meny. Fin utsikt också.

Värnhemsfalafel ska ha Sveriges godaste falafel. Den är helt klart en top tier falafel men sen finns det ju godare mat man kan käka än falafel :). Burito friends vid Davidshall är väldigt gott om du letar lunch. Kockeriet finns om du letar fine dining, (har dock inte varit där själv). Har inte heller provat restaurang Atmosfär (de är bl.a. kända för rättsfallet med springnotan på 82 000 kr) men de lär ha god mat.

1 gillning

Fin grillrestaurang:

.
Bästa burgaren i Skåne:

2 gillningar

Sonen tjatar om Rekas också… och ping@tankespjarn hade en massa förslag i chatten nyligen.

3 gillningar

Pink Head Noodle bar - Fine dineing-nudlar, några minuters promenad från stationen.

Väldigt gott och hippt!

https://maps.app.goo.gl/NVvfSgfJq3ySeSkr5

2 gillningar

NÄR var det… försöker gå tillbaka o leta upp. :woman_shrugging:

Jag älskar ju

och rekommenderar ffa att ta och gå bananas på deras förrätter. Asian Fusion. Smarrigt till tusen.

Mitt favvo-falafelställe är Jalla Jalla på Bergsgatan men Ammo’s med extra mycekt persilja på triangeltorget är inte dum heller.

Tog far o bonusmor till Västergatan för ett år sedan, vi blev alla väldigt nöjda och imponerade:

Sen gillar jag verkligen Ramen to Biiru’s ramennudlar, de finns både på Möllan som i Saluhallen.

Och lunchbuffé (ffa helgen) på Laziza är smarrigt - därifrån går man inte hungrig! (Men ta den som ligger vid Caroli och inte uppe i Västra Hamnen.)

Spill i Västra Hamnen är dock en lunchresto jag uppskattar, inte minst som de aldrig serverar mindre än 90% spill i sin mat - dvs, sådant som annars hade kastats. Duktiga på att kombinera textur och smak.

Där tog nog mina förslag slut.

4 gillningar

Ett axplock av lite Malmö favoriter:

Aster är riktigt bra
Lyran är fine dining med enkelhet i fokus
Quan är en bra fusion restaurang
Johan P är en klassiskt bra fiskrestaurang
Vollmers är Malmös bästa fine dining
Atmosfär är spännande men lite ojämn
Västergatan (dock semesterstängt) är så himla mysigt o med god mat

5 gillningar

För fine dining kan jag rekommendera https://www.embassymalmo.se/

2 gillningar

De har sommarstängt

2 gillningar

Vollmers (Michelin), Bouchon (personlig favorit), Lyran, Brasserie Sture, Bullen (pubbig husmanskost på hög nivå), Atmosfär, Ruths, Mutantur.

Bäst pasta i hela staden finner ni på Asino. De tar inga bokningar och det kan vara svårt att få bord, jag hade varit där vid öppning 17:00. Är det fullt finns både far i hatten och ramen to biiru i närheten som kan vara värdig tröstmat.

2 gillningar

Tycker du om kaffe och gamla byggnader är Lilla Kafferosteriet helt klart värt ett besök. Bloom in the park för konceptuell fine dining.

1 gillning

Åh man blir alldeles varm i själen av alla svar. Tack så jättemycket, nu har jag mer än nog att välja mellan!

3 gillningar

+1 på detta. Saluhallen generellt har mkt bra grejer.

Namu är också bra om du är sugen på koreanskt.

1 gillning

Köket LU vid Davidshall.

Ganska enkel Kantonesisk restaurang med fantastiskt knaprigt grillat sidfläsk eller hel anka :yum:

5 gillningar

Jag lägger till Laziza på baltzarsgatan som ett tips på lunchställe. Libanesisk buffé all-you-can-eat för 129kr, svingott.

I övrigt så instämmer jag med i princip alla tips du fått hittils :slight_smile:

3 gillningar

Pressanka på Bouchon står definitivt på hinklistan.

2 gillningar

Otroligt att detta tips kom så långt ner!! För det borde komma först :raised_hands:

Tackar för detta tipset som blev räddningen igår när middagsplanerna kullkastades och därefter snabbt löstes igen. Väldigt smarrigt! Definitivt ett ställe att återvända till!

8 gillningar

Nu har jag haft min Malmö-semester. Vilken härlig stad ni har! Jag blev glatt överraskad! Cyklade omkring i stan med Malmö city bike och upptäckte. Tittade på Turning Torso, slottet och pildammsparken och badade från piren vid Ribersborgstranden. Jag provade även många av era rekommendationer till mat:

Laziza var ju perfekt till lunch. Massa smarrigt! Tack!

Perfekt nära Clarion där jag bodde, och ganska gott, definitivt hippt, men jag blev lite besviken på buljongen och portionsstorlek
Men tack ändå!

Ruths var bra, mysigt och god mat och fick ett väldigt gott kroatiskt vin!
Men ja Bouchon var en av höjdpunkterna! Satt ute i kvällssolen, åt ostsufflé (bl.a) och kände mig särdeles fransk! Tack!

Jaaa vilket fantastiskt knaprigt och mumsigt sidfläsk! Den andra höjdpunkten! Tack!

De andra tipsen får jag ta vid nästa besök. Tack återigen till Malmöfalangen! :smile: #ÄtaTillsammans

24 gillningar

Tips på bagerier och kaféer: [Borttagen länk]

Finns också ett nyhetsbrev med evenemang i Malmö: [Borttagen länk]

Borttagna länkar /mod