Vad har ni för favorithotell?

När jag läste champagnetråden så kände jag helt plötsligt, det kanske finns andra intressen här inne på medlemmarna trots allt än fondavgifter och självförverkligande. :wink:
Skämt å sido, har vi några hotellfantaster här inne måntro? Jag älskar själv att bo på bra hotell och har en egen bucket list över hotell jag skulle vilja bo på.

Mina bästa upplevelser hittills måste vara La Reserve i Paris, Aman i Tokyo och George V i Paris. Måste jag välja en blir det nog Aman utan tvekan.

Nå finns det fler personer som gillar att spendera alldeles för mkt pengar på hotell tro? Kom gärna med era favoriter! :slight_smile:

2 gillningar

Har inte bott på några riktiga lyxhotell eller dyra hotell men hör i Sverige är några av favoriterna är Falkenberg strandbad, Vox i Jönköping och AtSix i Stockholm, Lydmar i Stockholm.

2 gillningar

Har bott på alla typer av hotell, de jag har bäst minnen ifrån är de upplevelser jag haft med andra. Kommer knappt ihåg vissa hotell där jag bott själv.

Men service och lounger har varit grymma i Tokyo.

Behöver ju inte vara dyrt för att vara bra. Ibland kan kontrasterna vara som bäst. Ett relativt enkelt hotell men med grym och varm service kan vara det bästa. Helt vad man är ute efter. :slight_smile:
Lydmar är dock väldigt bra tycker jag! Skön avslappnad stämning och bättre än grannen Grand.

1 gillning

Van der Valk, Nederland

Jag gillar Royal Hawaiian i Honolulu.

Det är mer billiga hotell och B&B som finns kvar som roliga minnen.
Likaså tågluffandet snarare än övervåningen på 747.
Tågluff första delen av 80-talet var en riktigt billig dörröppnare till Europa som man önskar att fler i yngre generationer hade haft förmånen att nyttja.

3 gillningar

Jag har inte bott på många fina hotell men min favorit så länge är The Kayon Jungle Resort i (Ubud) Bali.

2 gillningar

Jag ska bo på vox i Maj. Udda att du nämnde det dagen efter att jag bokat.

1 gillning

Hoppas du blir nöjd. Ett lite mindre hotell, vi hade rum med utsikt mot Vättern. Trevliga badrum och dubbelduschar. God mat på restaurangen. Ingen reception dock, man checkar in och ut sig själv.

1 gillning

Mitt favorithotell i Stockholm är: https://nofohotel.se/

1 gillning

Dorchester i London ett av de bättre jag bott på.

I Sverige Bank Hotel Sthlm

1 gillning

Älskar att resa, älskar hotell :slight_smile:

Aman, Tokyo är taget :slight_smile: Svårt hitta spännande hotell där, även om alla är kliniskt rena så är tyvärr så många rätt oscharmiga.

Här är några av mina favoriter med risk för att en del tyvärr kan ha strukit med under Corona. Tyvärr hänger pris och kvalitet rätt väl ihop, inte alltid men rätt ofta. Speciellt om man gillar heritage och boutique hotel. Vi brukar varva top of the pops hotell med enklare för att inte tappa glädjen av ett riktigt bra hotel. Håller kontrasten vid liv :slight_smile:

• Elite Hotell Mollberg, Helsingborg
  • Scandic Kramer, Malmö
  • Hotel Skansen, Båstad
  • Ystad Saltsjöbaden
  • Mossbylund, utanför Ystad
  • The Leela, Mumbai, Indien
  • The Taj Mahal Palace, Mumbai, Indien
  • Lei Thar Gone Guesthouse, Yenang Yaung, Burma
  • The Apsara Rive Droite, Luang Prabang, Laos
  • akyra Beach Resort, norr om Phuket. Thailand
  • Raffles Singapore
  • Viroth’s hotel. Siam Reap, Kambodja
  • Raffles Hotel Le Royal, Phnom Penh, Kambodja
  • Plantarion Urban Resort & Spa, Phnom Penh, Kambodja
  • Boutique Hoi An resort, Hoi An, Vietnam
  • Qunci Villas, Lombok, Indonesien
  • Fairmont Peace Hotel, Shanghai, Kina
  • Waldorf Astoria, Shanghai, Kina
2 gillningar

Ink48 i New York gillar jag för läget. Precis vid kryssningsterminalen på Manhattan och fantastisk utsikt mot de centrala delarna av Manhattan. Hotellet i sig är inget speciellt men läget.

1 gillning

Det är säkert supermysigt, för det ligger fint. Men jag har fått sådana fnissattacker när jag gått förbi (då särbon bor i närheten) pga namnet. Det är illa nog med “sofo” i mäklarannonserna, men “south of Folkungagatan” är trots detta åtminstone ett vedetaget begrepp. “North of Folkungagatan” är bara krystat… och inte ens hipstertrendigt krystat om jag får tycka. :slight_smile:

1 gillning

Ny undergrupp i forumet: slösa tillsammans :slight_smile:

Allvarligt uppskattar jag spenderadelarna mer och mer. Stort värde i att läsa vad överanslyserande sparsamma snåljåpar (min beskrivning av populationen här, mig själv inkluderad) trots allt kan tänka sig att offra avkastning på.

Uppskattar själv inte hotell överhuvudtaget, men att se barnens glädje när lollo och bernie tittar förbi på ett sunwinghotell slår det mesta :slight_smile:

4 gillningar

Jag gillar också Åkerblads i Tällberg. Mest för maten.

Hotell tenderar att vara lika bra som sällskapet man upplever hotellet med.

Men här är två favoriter som vi fastnat för,
Mauro Mansion i Amsterdam
Casa Del Mar i Santa Monica/LA