Charterresa 2025

Någon mer som börjat titta på charterresor för sommaren? Priserna är helt otroliga, man hittar inte en resa under 45k för en familj på fyra inkl all inclusive. Hur har folk råd med dessa priser?

1 gillning

man sitter inte och postar på Rikatillssammans om sin femtioprocentiga sparkvot :joy:

24 gillningar

Jag och min fru firade 40 förra året så vi åkte på en resa till Rhodos med våra barn. Bodde jättefint med swim-up rum och all-inclusive. Vi betalade 65000kr då, i år kostar samma resa med samma rum närmare 80000kr….
Helt galet dyrt är det…

1 gillning

Måste det vara charter då?

Boka eget flyg samt en Air bnb lägenhet i stället?

2 gillningar

Bokade flyg till augusti redan i oktober och hotell bokades i november, upplever det som betydligt billigare att boka separat än att köra på charter. Kommer kosta 45 000:- för fem till Kroatien på 4-stjärningt hotell i direkt anslutning till stranden med frukost.

De enda gångerna jag tycker att charter kan vara prisvärt är när man kan ha is i magen och boka en sista minuten resa men då får man ju mer ta det som finns.

2 gillningar

Tips är att åka lite innan säsongen, nu har jag iofs inga barn men jag och min flickvän åkte till Grekland i maj månad. Flyg och transfer tur och retur, boende med frukost för 7k per person.

Du har inte kikat på Albanien nått, verkar vara ett resmål på uppgång, sjukt billigt och verkar vara otroligt vackert.

1 gillning

Hotellpriserna har gått upp rejält de senaste åren.

Flyg med lågprisbolag och boka airbnb, särskilt om du har barn. Det är vettigt eftersom restaurangerna också blivit dyrare, så det är bra att kunna göra vissa måltider hemma.

4 gillningar

Också skönt att äta “hemma” emellanåt när man är i väg, istället för att konstant försöka njuta av att jonglera med skrikiga barn på restaurang :sweat_smile:

2 gillningar

Är det den låga kronkursen som spökar?

Med småbarn är all inclusive bekvämt samt att vattenrutschkanor finns på hotellen vilket är det viktigaste för oss

5 gillningar

Jag föredrar Grekland framför Albanien men allt beror ju på vad som erbjuds. Det är annars högre nivå på det mesta i Grekland.

1 gillning

Ett alternativ är att åka med annan familj eller farmor och farfar. Då blir det inte lika jobbigt att hantera vissa måltider hemma. Öht är det mycket roligare att ha andra vuxna att snacka med när man har småbarn. Då kan man dessutom turas om att ha barnen.

2 gillningar

Det måste vara minst 20 år sedan det gick att få en resa för fyra personer med all inclusive med bra standard för under 45K.

Eller vilken typ av resa tänker du på?

45K blir ju drygt 11K/person. Det är rätt bra för några timmars flyg ToR, transfer, sju hotellnätter och kanske 21 måltider.

Om vi antar att flyget är 3K har du åtta kvar per person. En tusenlapp per dag för hotell och tre måltider är inte direkt ett överpris.

12 gillningar

Har aldrig varit på en sådan resa så vet inte vad de kostar men jag vet inte om jag tycker det blivit så extremt dyrt. Har bokat resa till södra Europa och det kostade typ 12 000 för fyra personer. Utöver det är det boende vilket kostar typ en tusenlapp per natt.

Det känns som att det borde gå att hitta billigare. Vi åkte 2 vuxna och ett barn till Kap Verde nu i februari för 3,000/person för flygstol med Ving. Sen valde vi bort all inclusive för vi är så matkräsna (han är gammal kock) men vi hyrde en lägenhet med kök på ett all inclusive-hotell för 17,000 kr för 2 veckor. Så ungefär 29,000 kr blev det för boende och flyg (+ bagage & flygmat) plus några tusenlappar för maten som vi lagade själva. Riktigt prisvärt blev det!

1 gillning

Kan du definiera omständigheterna lite mer? Skulle säga att man absolut inte får ett hotell idag för 1000 kr natten för en hel familj om det inte är udda period plus udda ort alt väldigt låg standard.

4 gillningar

Att hyra en Airbnb-lägenhet kostar ofta runt 1000 kr natten. Det är iallafall vad vi brukar betala. Jag kan inte säga att vår standard brukar vara dålig men det går ju alltid att hitta dyrare.

1 gillning

Jodå. ±200. Du får kolla själv på hotels.com, booking och airbnb. Helt okej standard och bra betyg/omdömen. Kan man tänka sig sämre standard eller rent sunk så går det så klart att hitta billigare. Samma sak åt andra hållet. Uppåt finns ju nästan ingen gräns.

Airbnb, javisst, men hotell, nej.

Som sagt. I så fall är det udda omständigheter på något sätt.

Den påverkar naturligtvis. Men hotell, restauranger etc. tog mycket stryk under C19, vilket nu kan hämtas in på populära resmål :footprints:

1 gillning