Osäker på om detta hamnar i rätt kategori, jag hittade ingen som riktigt passade min fråga. Får gärna hjälp att flytta den om den ligger fel!
Många sätt att semestra kräver ju en viss investering - vilket också låser en till det sättet varje år - hur fattar man det beslutet?
Innan vi fick barn fjällvandrade vi varje sommar, men har inte gjort det nu när barnen är små. Istället har vi åkt till campingar - först med tält och i år i stuga. När jag växte upp hade vi segelbåt så då var det självklart att man var på sjön hela sommaren.
Känns som att vår familj också måste besluta hur vi vill semestra så att man vet vad man ska spara till, om något.
Hur fattade ni det beslutet? Landade det i en sommarstuga, husvagn, båt? Eller ingenting och hyrda semestrar?
Att hyra ger mest variation troligen, men gillar man minisemester lite titt som tätt är husvagn/fritidsboende inte dumt om man har favoritställen. Vi tar ca en större semester om året och flera 1-3 dagars. Var och hur är ju lite efter egen smak.
Öht är det intressant hur par gör för att bestämma sig för något. Ibland känns beslut väldigt långt borta. Det har hänt att jag frågat folk hur deras beslutsprocess ser ut och hur de får saker att hända.
Det jag har kommit fram till är att någon (eller båda) behöver vara lite motor och driva beslutet åt ett håll. Om ingen vill nåt särskilt är det bättre att avvakta. Har ett par i min bekantskapskrets som letade sommarstuga i säkert 7-8 år. Ingen av dem drev frågan. Till sist köpte de ett hus som blev väldigt dyrt och inte helt genomtänkt utifrån deras familjesituation.
Så vänta med beslutet fram till dess att någon verkligen vill något. Man måste ju inte ha somrarna på ett och samma sätt varje år.
Måste man bestämma ett specifikt sätt som man sedan ska köra med år efter år? Har inte ens reflekterat över det utan kör lite blandat baserat på vad man får feeling för
Vill man ha egen båt och/eller stuga så är det ju en investering både i form av tid och pengar. Löpande underhåll och förberedelser inför säsongen kan kräva mer än man insett.
För min del blev det olika typer av resor till varmare breddgrader från det att barnet var 3-4 år, kombinerat med sommarstuga som tillkom några år senare.
Jag tror det är en läggningsfråga. För vissa är grejen att se många olika platser och få en kick av det andra blir förälskade i en plats och kan inte få nog av den. Jag tillhör den senare kategorin och lyckligtvis gör min man det också. Hur man tar reda på vilken kategori man tillhör är en annan fråga - man kanske känner det på sig?
Tycker att en stuga eller lgh utomlands eller liknande gör att man blir låst och “måste” vara där på ledigheten.
Har aldrig testat husvagn / husbil då resten av min familj inte är så förtjust i att åka bil.
Så vi kör på utlandsresor och har valt att 9 av 10 gånger bo på hotell inom samma kedja så att vi kommer upp i status inom denna för lite extra fördelar. Om man lägger ner lite tid blir det ofta billigare (eller åtminstone bättre) att boka flyg & boende separat. Jag & familjen gillar att uppleva nya länder, städer, mat, kulturer så detta passar oss bäst.
Jag är uppvuxen med sommarlov hemma plus obligatorisk bilresa till Danmark pga mamma är dansk. Där campade vi i morfars gamla tält. Utan el etc. Man fick gå till servicehus för toalett etc.
Min man hade ungefär samma situation när han växte upp.
Numera semestrar en del utifrån sociala förväntningar. När barnen vår små valde hemester med dagsutflykt till sjö/skog både utifrån våra önskemål men även pga vår dåvarande ekonomi. Vi valde att jag jobbade lite för att öka välmåendet för barnen året om, detta påverkade vår ekonomi då.
Idag kan vi semestra hur vi vill men vi föredrar semester runt hemmiljö pga min partners golf och för att jag föredrar att tex strosa i skogen än, för mig, stressiga resor med allt det innebär.
Välj det som passar er som helhet och då är det ju lätt att anpassa hela ekonomin kring detta.
Vissa får energi av tex Böda medans andra blir dränerande.
Om ni gillar vandring så går det ju att göra det med anpassning till er situation.
Låter som att ni har lite mindre barn. Då är mitt förslag att ni under de närmaste åren väljer semestrar som är mer barninriktade, ex Legoland eller Disneyland. Detta är något som ni aldrig kommer göra igen när barnen blir äldre. Däremot kommer ni ha massor av tid för att skaffa båt, stuga och vandra när de blivit lite äldre.
Vi har pratat om många sätt/ställen att semestra på och provat några. Efter våran första kryssning 2004 fastnade vi för det och nu blir det oftast såna semestrar.
Det kräver ingen investering och man blir inte låst pga. det men samtidigt vet vi att det är så bra och därför är det ändå det vi vill göra!
Man utgår från sina preferenser antar jag. Gillar ni fjällvandring, natur, mm. så fortsätter man med det men anpassas till förutsättningarna. Jag fjällvandrar mycket själv och ser barnfamiljer som traskar med barn i alla ålder, man bara anpassar turen. Man kan också hyra en stuga i fjällen och göra korta dagsvandringar, till exempel.
Gillar man sol, bad och all-inclusive så åker man på det men tänker på att nu har man barn så väljer ett hotell där barn kan ha roligt. Vill ha semester med fokus på barnaktiviteter så åker man till Disney, Legoland, mm.
Tycker ni om kryssningar så samma sak som ovan, väljer man en kryssning där det finns lite fokus på barnaktiviteter.
Varför skulle man vilja besöka legoland eller disneyland när man är vuxen över huvud taget? Bättre att välja något som både vuxna och barn får ut något av. Med mindre barn blir enklare och mer bekvämt medan man kan ta ut svängarna lite mer när barnen är äldre
Personligen gillar jag att plocka upp ett vardagsintresse hos mina barn som jag sedan kan semestra runt. Exempelvis Lego men det kan även vara att åka på fotbollsresa. Poängen med mitt inlägg var att vissa typer av resor passar bättre under vissa perioder i livet än andra. Det jag tror man skall undvika är att med små barn välja ett fokus som mest passar vuxna. Exempelvis åka till Paris och gå flera timmar på Louvren om nu inte ens små barn är makalöst intresserad av konst(vilket de oftast inte är).
Tycker frågan är konstigt ställd. Vissa sorters semestrar förutsätter investeringar, andra inte. Vill man absolut semestra på det sättet så är investeringen kanske relevant.
Saker som stugor, båtar eller husbilar går att hyra ut och kan ju därmed frigöra medel för att göra något annat om man nu vill det istället.
Jag har själv ingenting av det där. Däremot brukar jag hyra ut mitt hus i stan eller göra husbyten. Jag har alltså ägt boende i stan (äganderätt) som en lösning för bättre och billigare semestrar. Jag överväger att skaffa sommarstuga och tänker att den då både skulle kunna hyras ut i sig och möjliggöra ytterligare uthyrning av huset i stan. Detta skulle kunna ge en bra totalekonomi.
Precis! Om man känner att man måste välja typ av semester och sedan surra fast sig vid den masten, kanske det är läge att fundera över om det handlar om att man vill göra semestervalet till en del av sin identitet.
Det är ju just det du som vuxen får om du åker till t ex Legoland eller Disney…! Att umgås med sina barn och se glädjen i deras ögon och ha roligt tillsammans med barnen samt skapa minnen för livet för både barnen och oss vuxna är ovärderligt!
Varför tror du att så många barnfamiljer åker till liknande ställen?
Men visst, om du finner tanken på ett besök på någon “nöjespark” tillsammans med för destinationen lagom stora barn motbjudande så utgår jag ifrån att du hittar /hittade på andra trevliga aktiviteter tillsammans med dina barn. Helt OK.
Prova er fram… Testa att göra samma sak på samma sätt ett par somrar i rad… Hyr samma stuga två eller tre somrar i rad, för att känna efter om en sommarstuga skulle vara något. Kanske rentav samma stuga en vecka per gång två eller tre gånger samma sommar…?
Testa att hyra båt några veckor, eller husvagn/husbil. Testa att åka på solresor till olika ställen eller till samma ställe…
Ha inte för bråttom att bestämma er, kan vara smart att vänta tills barnen i alla fall närmar sig tonåren. Prova olika sätt att semestra fram till dess så kommer ni nog att känna vad som passar er.
Kom ihåg att det finns inget som säger att ni måste bestämma hur ni ska semestra de kommande åren! Helt ok att bestämma för varje år utifrån vad ni som familj vill just det året.
Själv köpte jag hus i Spanien vid 53 års ålder istället för att vänta till pensionen (tanken har länge varit att bo i Sverige på sommaren och Spanien på vintern men skriven i Sverige) . Insåg att jag kanske inte lever till pensionen så varför vänta när jag hade råd här och nu? Kostar mycket mer i drift än jag beräknade men värt varje krona! Fantastisk investering i livskvalitet för mig och särbo. Vi hyr ut till nära och kära och kan unna oss en vecka på annat ställe och en eller två långweekends i storstad i Europa per år.