Bra resmål med ettåring

Semestern närmar sig och vi vet inte vart vi ska åka med en ettåring. Vilka resor har ni gjort med era småttingar som ni tyckte var värda besväret? Man vill ju det ska kännas som semester och inte omständigt.

Hälsa på familj eller dylikt. Gärna en stuga eller sommarställe. En ettåring kommer inte minnas något oavsett vart ni drar. Men er familj kommer minnas ert besök.

21 gillningar

Det är ingen semester med en ettåring.

29 gillningar

Eh, typ lekplatsen? Ikea?

Hur har man ens ork eller råd att resa någonstans när man är föräldraledig tänker jag. Vår äldsta är snart 3 och vi har inte rest sedan hon kom.

17 gillningar

Hej!

Vi spenderade en månad (maj) i San Sebastian med vårt första barn när han var 9 månader gammal. Som många säger är det ingen vanlig semester när man reser med små barn, men ett miljöombyte är alltid uppskattat. Jag vill verkligen lyfta fram att San Sebastian fungerar perfekt för en barnfamilj med ett barn som fortfarande gärna sitter i sin barnvagn.

Staden är barnvagnsvänlig och man kan gå överallt. Klimatet i maj var perfekt - varmt men inte för hett, vilket gjorde det bekvämt att vara ute större delen av dagen. Restaurangerna är generellt barnvänliga och många har barnstolar tillgängliga.

3 gillningar

Det vi har gjort med små barn har varit semestrar på olika ställen i Sverige där vi fokuserat på enklare utflykter och kortare vandringar. En ettåring är lätt att bära omkring på i ergobaby och sover en hel del. Jag minns att vi var på en guidad visning i en borg med lillen sovandes där bak. Vagnen hade vi lämnat i bilen. Det var inga problem alls.

Ettåringar tycker överlag om när det rör på sig. Vandra i skog och berg är därför bra. Skulle lillen bli missnöjd gör det inget om hen skriker lite. Det går bra att åtgärda.

Vi provade även att semestra utomlands i bl.a. Kroatien. En viktig poäng med föräldraledigheten är att man kan åka utanför säsong och boka nära inpå. Att semestern blir lite begränsad är inte hela världen då. Jag skulle inte själv satsa på en ”fullpris-semester” med en ettåring. Det skulle kännas helt bakvänt att anpassa sig till lillens alla behov samtidigt som man vill ha en ”normal semester”.

En bra sak med riktigt små barn är att de är ganska öppna för olika sorters mat. Det ändras senare men en liten går det bra att mata med diverse lokal mat som inte är barnvänlig allls.

2 gillningar

Min egen reflektion (har idag barn som är 8 & 5):

Innan barn åkte vi ofta till “adults only” hotell, gillade det skarpt.

Efter vi fick barn gjorde jag reflektionen att mitt liv består av 1) städa 2) tvätta 3) laga mat , ja #drömmen helt enkelt :sweat_smile:

Så efter lite fundering kom jag fram till att en semester för mig vore att slippa dessa vardagssysslor, då kollade vi på charter/barnhotell med all-inclusive.

Summa summarum, helvete vad nice det var, allt är anpassat för att funka med barnen (en ettåring är kanske lite tidigt för att nyttja alla fördelar men det ger er kanske en vision framåt). Barnen äter pommes, ketchup och glass 5 ggr per dag, men who cares - det är semester.

Barnklubbar, lekområde, ingen städning, ingen matlagning (maten är givetvis sådär), bara avslappning och fokus på att vara närvarande med familjen.

Sen för att få lite vuxentid på kvällarna: ta en “sen” middag vid 18-19 och sen låta barnen vara med på barndisko och totalt köra slut på sig själva innan nattning = snabb nattning och nöjda föräldrar som orkar vara uppe några timmar med en drink eller två.

:star_struck::100:

7 gillningar

När min äldsta dotter var 6 månader (för mer än 30 år sedan) åkte vi på charter till Gran Canaria i fyra veckor. Vi bodde i bungalow med gångavstånd till köpcenter och strand. Inte så mycket bad då det är väl kallt i havet för oss i januari. Men att under vintern kunna gå ute i solen i 20 grader om dagarna var fantastiskt.
Lägenhet så kan man lag mat om man vill och gå ut och äta om man vill.
Från april till oktober skulle jag säga att spanska fastlandet fungerar lika bra vid kusterna och så länge du undviker juli-augusti så blir det också betydligt billigare än någon av Kanarieöarna.
Spanien är också bra om man är orolig för att något skulle hända. Den offentliga sjukvården som du har fri tillgång till bara du har det blå kortet från Försäkringskassan fungerar enligt min erfarenhet (har lägenhet i Spanien) minst lika bra som i Sverige. Givetvis ska du ha reseförsäkring ändå, men du behöver inte oroa dig för akuta sjukdomar.

2 gillningar

Det låter ju helt fantastiskt, vart hittar man detta?

Vi har åkt med Ving tidigare iaf, då är det Lollo-Bernie på hotellen som också står för lite spontanunderhållning också så man själv slipper :grin::call_me_hand:

1 gillning

Ettåringen kommer inte minnas det. Om ni har en far eller morförälder eller annan nära anhörig är det bra att be om passning. Annars typ stuga på camping? Lugnt och stilla är lättast. Någon vandringsled kan gå med bra nätt barnvagn.

Vad kostar det att hyra ett hembiträde hela semestern och stanna hemma istället? Kan det finnas ett större värde i det?

3 gillningar

Det tror jag inte, man ska inte underskatta miljöombytet plus all underhållning och nya vänner för barnen.

En ett åring är dock lite liten för det.

Har rest med både ettåring och yngre. De har varit typ två månader långa i något lagom varmt land under vintern. Fantastiskt mycket trevligare än Sverige både för vuxna och barn. Man bör ha gott om tid, ta dagen som den kommer och ha hyrbil så att man kan handla och göra utflykter. Korta resor långt är mest bara slöseri på pengar. Är det i landet är det inte heller särskilt kul att ha småbarn där. Så jag skulle rekommendera sverige/norden för er.

Lämna 1- åringen hos mormor/farmor och åk på weekend bara ni. Jätteskönt. Alla blir glada!
Vi tog en weekend i Alsace och sonen var hos älskade mormor. Alla jättenöjda!:grinning:

3 gillningar

This is the way.

1 gillning

Vi har varit ute och seglat med våran son sedan han var 6 månader, annars stugor är bra där de kan tulta runt på gräsmattan och upptäcka smultron och andra goda bär.

Våran son tycker om när det rör på sig och vatten så stranden har varit en hit sedan han blev ca 1 år gammal. Gräva sand och små simturer kan underhålla honom en hel dag.

Förra året så åkte vi ner till Frankrike och träffade min frus släkt. Det fungerade jättebra med allt, han sov på flyget och tyckte det var jättekul med sina kusiner som är ett till två år äldre.

I år har han fyllt två och vi planerar att åka på Medeltidsveckan i Visby, blir några turer till vattnet också. Tror han kommer finna det intressant. Hoppas att de har kvar barn trolleri och liknande aktiviteter.

Generellt sätt tycker jag det har varit lättare än jag trodde att ha med sig en liten på semester, men det är bra att hålla mat o sov rutinerna som hemma annars kan det snabbt bli grinigt och man får anpassa tempot. När vi seglar så kanske vi siktar på segla tre till fyra timmar per dag och istället upptäcka fåglar, fiskar och andra saker vid stranden med en picknick korg.

2 gillningar

Till far- och morföräldrarna

Legoland!
Grymt att tuffa omkring på det där tåget.

Vi åkte till Florida när äldsta var 3 månader och södra Italien när hen var runt 1 :slight_smile:

Helt klart värt att resa med barnen, de utvecklas så otroligt mycket av att se nya miljöer. Sen är det fantastiskt att upptäcka världen från deras ögon.

Våra barn har velat testa all mat vid just den åldern, låt dom passa på!

1 gillning