Oktober är här. Dagarna blir kortare, kallare och ihelgen åkte vinterdäcken på. I din veva märker jag att det börjar diskuteras om vad man ska göra nästa gång värmen kommer, eller hur man ska kunna få tag i lite extra sol under vinterhalvåret. Semesterplaneringen är i gång igen.
Tyvärr är det just semester har jag på senare år börjat få svårt att njuta av. Jag (man 34 år) är i en situation med fru och 2 barn (4 och 5 år) som jag älskar och vardagen tuffar på helt ok och vi tjänar bra (hushållainkomst på ca 65 tkr efter skatt. Men sen vi fick barn så har den där känslan eller längtan efter semester försvunnit. Det är inte längre lugnt att vara ledig. Jag vilar ju inte. Jag lagar mat, klipper gräs, packar strandväskan, minimerar kaos, städar.
I år var vår semester lite bättre. Vi höll oss hemma. Jag och Frun sa att det var viktigt att vi också skulle få egentid och vila så varje dag splittrade i vi upp oss en timme eller två och man kunde göra vad man ville (ofta utanför huset). Jag upplevde dock ofta att när man kom tillbaka hade läget inte varit speciellt lugnt. Här kan det vara värt att veta att 4-åringen är i starten på en autismutredning. Vad detta egentligen har inneburit för oss är att det lätt bli konflikter hemma, sociala aktiviter tömmer sonens energi snabbt, han drar inte jämt med andra barn. Jag har själv också gått med problem i foten 4 år pga en hälseneruptur som aldrig blev bra. Fick dock ny operation i vintras, så håller tummarna, men rehabtiden är lång och obekväm.
Då vi har familj i hela Sverige reser vi en del för att träffa dom. Men även här, så byter vi bara vardagen här, mot en annan vardag där. Vi åkte till Gran Canaria i vintras på sol och bad men ständigt övervakade, krav på solkräm och bråk på restaurang och “äcklig mat”kom som i vägen för själva njutningen. När barnen somnat så kunde vi sitta i lugn 2h på balkongen innan det var sängdags. Så ungefär som vardagen hemma, men det var varmare och kostade 60 000 kr. Vår vardag är inte dålig, och det vill jag verkligen understryka. Men den är inte lugn och den är inte “semester”.
För mig borde semester egentligen typ vara det jag inte hinner/kan göra på vardagen. Spela TV-spel, träna, promenad, träffa kompisar. Är detta den nya semestern efter småbarnslivet? Att hinna med den vanliga vardagen? Det känns som att “målet” borde vara högre. Typ skaffa båt, sommarstuga, åka utomlands, men jag vet inte. Kanske är man bara kvar i gamla tankar.
Nu sitter jag här och funderar på hur gör ni andra som har småbarn? Hur fixar ni en njutbar semester med familjen? Vad löser ni med pengar och vad löser ni med andra men? Vilken fråga borde jag ställa som jag inte gör? Osäker om detta är rätt forum, men har läst här ett tag och känner att detta forumet har många visa människor.
PS: Barnavakt finns ibland men sällan och ofta bara ett barn i taget pga mor/farföräldrar är gamla och inte orkar tempot.