Jag ångrar i efterhand att jag inte hade en tv och passade på att titta på serier och filmer som jag tyckte om medan jag ammade. Blir många timmar sittande så…
Jag ångrar också att jag istället för att lyssna på musik som jag själv tyckte om lyssnade på barnmusik. Med en bebis! Det har blivit tillräckligt många timmar med barnmusik åren efter.
Jag har vänner som sett till att båda varit hemma de första 3 månaderna de haft bebisar. Det önskar jag att vi också hade gjort. Jag fick förlossningsdepp (inte riktigt depression men nästan) och önskade att mina barn skulle dö första tiden. Saker hade varit lättare om jag haft min man hos mig som kunnat avlasta mer. Att amma är ett dygnet-runt-jobb. Alla barn tar tyvärr inte flaska så lätt… Vi fick kämpa i 6 månader innan flaskmatning fungerade för oss.
Den som är föräldraledig ska inte behöva sköta hushållssysslor ensam. Det kan vara nästan omöjligt beroende på vilket barn man har. Så se till att dela på hushållssysslorna när båda är hemma. Förvänta dig inte lagad mat, städat hus osv. Den som varit på jobbet har fått pauser och lunchrast. Det har förmodligen inte den föräldralediga fått. Hinner man äta frukost innan kl 12 är det en bra dag!
Om möjlighet finns, låt mor- och farföräldrar eller andra vara en aktiv del i barnets vardag. Det är guld värt att kunna lämna barnet en kvart för att kunna handla ifred eller en kväll för att få gå ut och äta på tu man hand. Med andra vuxna i närheten som barnet känner sig trygg med är det lättare att få barnvakt.
Ta kort och filma, men undvik att uppleva hela bebistiden genom en lins.
Föräldragrupper med massage och babysim samt babyläsning på biblioteket uppskattade jag.
Köp prylar begagnat men snåla inte in för mycket. Fundera också över om ni tror att ni vill ha fler barn. Då kan det ibland vara bättre att köpa vissa saker nya, eller åtminstone i bättre skick så att det håller till fler barn.
Lär dig att packa till barnet, lämna inte allt det till mamman. I de flesta familjer jag känner packar mamman allt till sig självt, till barnen, till familjen medan pappan bara packar sina egna saker och sedan står i hallen och undrar varför det tar så låååång tid. (Gäller så klart både att pappan tar sitt ansvar och att mamman låter honom göra det.)
Se till att du är föräldraledig på heltid under en längre period så att du verkligen får testa på att ha helhetsansvaret. De pappor som jag känner som gjort det har en helt annan relation med sina barn men också en bättre förmåga att dela på hemsysslorna. De har också en bättre förståelse för att livet inte alltid är som innan man fick barn. De som inte varit pappalediga tycker oftast att frun är tråkig som tycker att det är en dålig idé att åka på fyllecharter till Ibiza med två småbarn (överdriver, men typ).
Se till att den som jobbar kan sova någon annanstans än med bebisen och den föräldralediga. Det är ingen poäng att ha två dödströtta föräldrar. Jag upplevde också en väldig stress när min man blev störd nattetid. När han sov någon annanstans fick jag ett större lugn och kunde lättare somna om efter en amning. Om det fungerar kan man ju dessutom turas om vem som sover med barnet och vem som får sova någon annanstans.
Viktigast av allt. Tänk på att “this too shall pass”, både jobbiga och härliga grejer. Som du säger, första året går snabbt, de följande likaså. Plötsligt inser man att det inte är så länge tills de flyttar hemifrån…