Vad önskar ni att ni skulle ha gjort mer med er bebis under första år? Eller gjort annorlunda?

Hej,

Min fru ska föda inom kommande veckor. Vi ska få en liten flicka och bor i Stockholm.

Jag har hört från många att det kommer att bli intensivt, så jag vill vara säker på att vi fortfarande kommer att njuta av det “on the way” under det här första året. Bebisar växer så snabbt i den här åldern och det kan vara lätt att inte ta sig tid att njuta av den här delen med barnen.

Det finns många erfarna föräldrar här, så jag är intresserad av att lära mig om era best practices och ånger under det första året, som vi kunde lära oss av. Det kan vara relaterat till relationen till barnet eller till partnern, föräldrarnas fysiska och psykiska hälsa, ekonomi, etc.

3 gillningar

Jag ångrar att jag inte gick ner till deltid tidigare. Livspusslet och familjelivet blir så mycket lättare. Gick ner till deltid efter min egen föräldraledighet och har aldrig gått tillbaka. Sen förstår jag att det finns räkningar som ska betalas också…

Som pappa så inser jag i efterhand hur nedrans enkelt jag hade det i början. Så jag hade tagit ett större ansvar, gett min fru mer avlastning och sovit mindre :smiley:

12 gillningar

Nybliven förälder i Stockholm här:

1. Låt barnet ligga på mage ofta (när den inte sover)
    Det är mycket snack om att inte låta barnet sova på mage, vilket är helt rätt, men det gjorde att vi inte lät vår bebis vara tillräckligt mycket på mage i början. Att vänja sig tidigt vid att ligga på mage är bra både som nackträning, och som förberedelse för att krypa osv.

2. Skräms inte av andra, testa er fram
    Vi hade hört så många skräckhistorier om vad bebisar inte gillar osv. så det tog några dagar innan vi provade att låta den sova i egen säng. För oss var det inga problem att sova själv, så vi hade varit oroliga helt i onödan.

3. Sjung mycket och låt barnet vara ute mycket
    Vänjer man barnet att det är tryggt med sång och att det är mysigt att vara ute i vagnen så har man alltid ett ess i rockärmen när den är orolig. Och så får man in bra vanor tidigt.

6 gillningar

Jag har en knodd på snart fyra år och nummer två på väg till sommaren. Det jag skulle säga är att barn är väldigt formbara. Det är inte så att barn “automatiskt” bara gillar vissa saker. Jag provade att lyssna på rätt brutal frijazz tillsammans när vi lekte när han var riktigt liten. Han hade inga synpunkter på musiken utan det var helt i sin ordning. Det gick bra att leka så.

När knodden var ett år introducerade jag honom för klassisk musik. På Konserthuset Play finns ett gäng olika barnkonserter som är bra. Vi brukar ofta lyssna på dessa konserter tillsammans. Med en ordentlig ljudanläggning kopplad till TV:n går det att få riktigt bra ljud. Play-appen har stöd för Chromecast.

En sak som är bra att göra med riktigt små barn är att resa utomlands. Om man har en bra bärsele eller bärsjal kan man enkelt bära med knodden på trevliga små vandringar. Storstäder eller platser med många turister är mindre lämpliga men mysiga mindre orter eller naturplatser fungerar bra. Vi åkte med knodden till Kroatien. Vi hittade orten Supetar på ön Brac som vi tyckte var trevlig och barnvänlig. Skulle jag göra om den resan skulle jag ha valt boende just där. Man kan kuska runt med små barn men det är ju enklare att vara på rätt plats från början. Vi gick på restaurang och turades om att äta. Knodden kröp omkring utanför restaurangen och utforskade omgivningen där. Den som inte åt höll koll på honom. Precis som med musik är små barn öppna för nya saker. Det gick fint att mata honom med lite skaldjur och annat fint som de hade där. Jag vet inte om han skulle gå med på att äta sådant idag.

När knodden var riktigt liten lärde jag honom att man inför natten skulle checka in i sängen genom att sätta näsa mot näsa och säga “pip”. När han väl lärt sig krypa ville han själv göra som han lärt sig. När han kom krypande för att genomföra pip-ritualen var han bara för söt.

6 gillningar

Ni verkar vara gifta - bra! Som gifta har ni ett mycket bättre skydd ifall att något händer. Ni slipper lösa ut barnen från boendet vid ev dödsfall med förmyndare etc etc som följd.

Se till att ha alla försäkringar på plats. Livförsäkring, olycksfallsförsäkring, barnförsäkring och givetvis en hemförsäkring.

Köp inte allt nytt. Det finns massor av begagnade barnsaker, kläder etc på marketplace.

Anmäl er till babysim - mysigt och kul.

Ställ er i kö till den förskola ni önskar när barnet är ute.

Jag tog ut mina 10 dagar från FK och jobbade därefter 100% i 3 månader för att sedan gå ner och jobba 90% under en längre tid. Jag jobbar dag, natt och dygn vilket skapar naturliga luckor i schemat samt perioder med stora luckor om jag väljer att vara FL enstaka pass.

Min fru var 100% FL ledig de första 3 månaderna och gick sedan tillbaka och jobbade ca 50-70% under en längre tid innan hon gick tillbaka på 100%. Hon har ett kontorsjobb med möjlighet att jobba hemifrån, iaf under pandemin (Vi fick barn 2020).

Vi har varit hemma ungefär lika mycket och vi har massor med föräldradagar sparade. Detta var möjligt tack vare bröstpumpen - fantastisk uppfinning. Det finns dessutom lagstöd för att pumpa bröstmjölk på arbetstid!

Vi startade upp ett månadssparande via Lysa med 90/10 - hållbar inriktning. Om ni ska ha dop och får massor med frågor om vad ni önskar er: Be om en valfri insättning in på sparkontot (Lysa). För oss blev det en del slantar och det var uppskattat från oss och gästerna. Enkelt och praktiskt.

Ställ massa frågor till barnmorskan när frågor uppstår - vår har varit fantastisk.

Glöm inte bort varandra. Skäm bort varandra, ge varandra mycket egentid och möjlighet att sticka iväg på egna aktiviteter. Dela upp nätterna om behovet uppstår. Bättre att ha en utvilad förälder än att båda är trötta.

Njut och håll ut (sömnen kan bli lite lidande men man vänjer sig typ) :slight_smile:

Lycka till med föräldraskapet!

2 gillningar

Jag skulle ha oroat mig mindre. Både vad gäller bebisens väl o ve och vad omgivningen ska tycka.

Jag hade dokumenterat mer, både i ord o bild.

5 gillningar

Jag ångrar i efterhand att jag inte hade en tv och passade på att titta på serier och filmer som jag tyckte om medan jag ammade. Blir många timmar sittande så…

Jag ångrar också att jag istället för att lyssna på musik som jag själv tyckte om lyssnade på barnmusik. Med en bebis! Det har blivit tillräckligt många timmar med barnmusik åren efter.

Jag har vänner som sett till att båda varit hemma de första 3 månaderna de haft bebisar. Det önskar jag att vi också hade gjort. Jag fick förlossningsdepp (inte riktigt depression men nästan) och önskade att mina barn skulle dö första tiden. Saker hade varit lättare om jag haft min man hos mig som kunnat avlasta mer. Att amma är ett dygnet-runt-jobb. Alla barn tar tyvärr inte flaska så lätt… Vi fick kämpa i 6 månader innan flaskmatning fungerade för oss.

Den som är föräldraledig ska inte behöva sköta hushållssysslor ensam. Det kan vara nästan omöjligt beroende på vilket barn man har. Så se till att dela på hushållssysslorna när båda är hemma. Förvänta dig inte lagad mat, städat hus osv. Den som varit på jobbet har fått pauser och lunchrast. Det har förmodligen inte den föräldralediga fått. Hinner man äta frukost innan kl 12 är det en bra dag!

Om möjlighet finns, låt mor- och farföräldrar eller andra vara en aktiv del i barnets vardag. Det är guld värt att kunna lämna barnet en kvart för att kunna handla ifred eller en kväll för att få gå ut och äta på tu man hand. Med andra vuxna i närheten som barnet känner sig trygg med är det lättare att få barnvakt.

Ta kort och filma, men undvik att uppleva hela bebistiden genom en lins.

Föräldragrupper med massage och babysim samt babyläsning på biblioteket uppskattade jag.

Köp prylar begagnat men snåla inte in för mycket. Fundera också över om ni tror att ni vill ha fler barn. Då kan det ibland vara bättre att köpa vissa saker nya, eller åtminstone i bättre skick så att det håller till fler barn.

Lär dig att packa till barnet, lämna inte allt det till mamman. I de flesta familjer jag känner packar mamman allt till sig självt, till barnen, till familjen medan pappan bara packar sina egna saker och sedan står i hallen och undrar varför det tar så låååång tid. (Gäller så klart både att pappan tar sitt ansvar och att mamman låter honom göra det.)

Se till att du är föräldraledig på heltid under en längre period så att du verkligen får testa på att ha helhetsansvaret. De pappor som jag känner som gjort det har en helt annan relation med sina barn men också en bättre förmåga att dela på hemsysslorna. De har också en bättre förståelse för att livet inte alltid är som innan man fick barn. De som inte varit pappalediga tycker oftast att frun är tråkig som tycker att det är en dålig idé att åka på fyllecharter till Ibiza med två småbarn (överdriver, men typ).

Se till att den som jobbar kan sova någon annanstans än med bebisen och den föräldralediga. Det är ingen poäng att ha två dödströtta föräldrar. Jag upplevde också en väldig stress när min man blev störd nattetid. När han sov någon annanstans fick jag ett större lugn och kunde lättare somna om efter en amning. Om det fungerar kan man ju dessutom turas om vem som sover med barnet och vem som får sova någon annanstans.

Viktigast av allt. Tänk på att “this too shall pass”, både jobbiga och härliga grejer. Som du säger, första året går snabbt, de följande likaså. Plötsligt inser man att det inte är så länge tills de flyttar hemifrån…

20 gillningar

Jag hade gjort en “Första boken om mig”. Istället för alla dåliga färdigtryckta som finns att köpa som man aldrig lyckas fylla i ordentligt så hade jag gjort en egen. Där hade jag gjort olika kapitel: graviditeten, förlossningen, första veckan, första månaden, andra månaden, tredje månaden…
Där hade jag varje månad bestämt vilka bilder som ska representera den månaden och även skrivit in olika saker som hänt under den månaden. Tex nu log lillan för första gången, nu kom första tanden, nu lärde hon sig sitta, krypa, gå, det här är favoritgosedjuret den här månaden osv. Men också saker som utflykter ni gjort, vardagliga rutiner. Ta gärna inspiration från befintliga böcker men som sagt, gör hellre en egen.

2 gillningar

Det är bra att inte skaffa massor av saker i förväg, om det inte är så att ni får dem gratis. Det finns myriader av prylar som kan vara bra. För några är vissa prylar oumbärliga medan andra inte behöver dem alls. Det kan bero på hur man bor, vad man har för vanor och vad man har för bebis. Att en kollega säger att en viss pryl är obligatorisk behöver alltså inte alls stämma. Vänta och se lite så att de prylar ni köper motsvarar faktiska behov.

Tygblöjor är en väldigt bra grej som sparar mycket pengar. Det finns olika typer av tygblöjor och olika grupper på Facebook där man både kan lära sig om olika sorter och köpa begagnade tygblöjor. Det bästa är att köpa av någon live så att det går att bedöma skicket. En tygblöja håller utan problem till flera barn och den blir inte “ofräsch” eller något sådant. Däremot kan den tappa formen när den blir sliten. Den går att använda ändå men den blir mindre praktisk. Tygblöjor finns i olika storlekar och man bör ha åtminstone två storlekar under barnets uppväxt. Det finns alltså fler storlekar än så men du behöver inte ha alla. Tygblöjorna är allra bäst med riktigt små barn. När barnen blir större blir hanteringen lite mer omfattande men det är förstås hanterbart. Under perioden när barnet är på väg att minska på blöjanvändningen är tygblöjor återigen väldigt smidiga. Ofta hinner ju barnet till pottan så tygblöjan blir mer som en extragrej. I praktiken är det bra med en blandning av tygblöjor och pappersblöjor. När man t.ex. ska vara ute länge eller gå på besök hos någon är pappersblöja ofta smidigare. Är man däremot hemma eller ute på vanliga promenader (1-2 timmar) så fungerar tygblöja bra. Det går utmärkt bra att ha med hundpåsar att stoppa använda blöjor i. Att tvätta tygblöjor i tvättmaskin fungerar utmärkt. Jag använde själv så kallade pocketblöjor men det finns olika varianter och märken. En begagnad tygblöja brukar kosta 70-80 kr ungefär. Det är alltså mycket ekonomiskt jämfört med pappersblöjor. Jag tror att kanske 10-15 tygblöjor är en lämplig mängd för att det ska fungera bra. Vi använde tygblöjor med lille sonen. Vi har sparat dem och ska använda dem igen med knodd nr 2 som är på gång.

2 gillningar

Jag har inte så många punkter jag skulle gjort annorlunda första året. Alla familjer är olika och det är svårt att välja förutsättningar själv.

Det har skrivits många bra punkter här ovan, men en sak som slog mig när vi fick barn var hur mycket saker vi tidigare hade gjort tillsammans. Livet hade gått i synk. Vi åt samtidigt, sov samtidigt, sysslade med hobbies samtidigt osv.

När vi kom hem från BB försökte vi fortsätta leva i fas med varandra. Men efter en vecka insåg vi att det var ohållbart rent energimässigt, så vi började turas om att göra saker.

• Turas om att sova så fort tillfälle ges.
  • När barnet gallskriker behöver inte båda ta det. Samla energi istället och lös av varandra.
  • Var beredd på att äta en i taget.
  • Se till att få en stund av egentid då och då.

Vi hade en väldigt tuff kolik-period, men efter ett halvår kanske så kunde vi börja leva mer i synk igen.

5 gillningar

Vårt första barn sov hela nätterna från födseln och var aldrig prat om att vi skulle sova i olika rum…

3 gillningar

Från en pappa till en annan; acceptera att du kommer på tredje plats inom allt som är viktigt en tid framöver. :slight_smile:

4 gillningar

Prata noga igenom vad ni förväntar er av varandra när det gäller barnet. Se det som ett arbete där ni schemalägger arbetet. Det är viktigt att fördela arbetet. Det är lätt att glida undan som pappa, men jag tror det straffar sig i längden. Ha en rak och ärlig dialog. Vem går upp på natten? Vem får åka iväg på kvällen? Vem får ha sovmorgon. Och så vidare.

2 gillningar

Dela så lika som möjligt på föräldraledigheten redan i början, tex båda jobbar deltid tex olika dagar eller liknande. Det ger en gemensam bild av barnets behov och utveckling samtidigt får båda vara ensam med barnet och få erfarenhet av vad det innebär. Båda får stimulans av vuxna de dagar de arbetar. Win-win!

1 gillning

Många bra råd men jag tycker generellt att föräldrar i Sverige accepterar lite för mycket från sina barn.

Min fru är amerikanska och eftersom majoriteten där börjar jobba efter 3-4 mån så finns det liksom inget utrymme för att sova eller äta dåligt. Så vi körde stenhårt på våra rutiner och vi åt i princip alla måltider tillsammans varje dag. Vi sovtränade henne från 4-5 mån ålder och hon har sovit i sitt egna rum sen dess i princip hela nätterna (med 1 medvetet break för matning tills hon klarade sig hela natten). Hon har somnat själv utan oss i rummet från 10-12mån ålder.

Barn anpassar sig till rutiner och dom beter sig exakt enligt det beteende du skapar med ditt beteende.

Vissa har så klart otur med kolik eller så och det ställer andra krav.

PS. Jag tyckte inte att tiden gick så snabbt som all andra säger men det kanske var pga covid och allmän tristess.

3 gillningar

Be skamlöst om hjälp från familj och vänner för att få en gnutta egentid och/eller sömn.

Och läs Praktika för blivande föräldrar. Briljant, lugnande bok.

5 gillningar

stressa inte, då menar jag att man vill att nästa sak ska hända hela tiden, “Nu följer barnet med blicken”, “nu ler barnet”, “nu skrattar barnet”, hela tiden vill man se nästa utveckling men glömmer av att vara där i nuet och sen när man tittar tillbaka på tiden så känns det som man aldrig var där, även om man vet att man var det.

Var ute mycket och lek. Spenderade min föreäldraledighet vid vår lekplats mer eller mindre hela dagarna. Segt kanske men nu föredrar min dotter att vara ute och leka över att vara inne och titta på plattan.

Första månaderna så vägrade jag mig själv ha mobilen framme när jag var med dottern. Detta för att jag läste att barn vill ha uppmärksamhet och söker ögonkontakt och bekräftelse. Tittar man då ner i en skärm så får de inte detta på samma sätt. Om detta spelar någon roll, ingen aning, men kändes bra för min moral.

Lät inte barnet äta några kakor, godis eller annat sött som tårta etc första åren. Barn vet inte vad det är så varför erbjuda det när de inte vet något annat? Vi hade t.ex. frukttårta gjord med vattenmelon med grädde till och hon älskade det. Nu är vår dotter snart 4 och hon har börjat få äta t.ex. en glass eller något annat gott på lördagar, endast. Fungerar väldigt bra, inget tjöt under veckorna då hon vet att det är lördagen som gäller.

Vi lät inte dottern ha mobilen eller plattan förrän typ 2 år eller något, finns inget behov utav det då de har bra fantasi och kan leka. Man ger dom denna endast för man själv vill få lugnt ett tag. Kan dock ge när man åker bil långt :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Med risk för att gå off topic här.

Vilken skillnad är det på tyg och papp/plast blöjor rent miljömässigt? Man har ju hört debatten med matkassar t ex, att bomullskassen bör användas några tusen gånger innan ens miljöpåverkan är densamma?

Det kan sannolikt finnas olika bud i den här frågan. Jag skulle själv tro att tygblöjan vinner.
Det skulle behöva göras en vetenskaplig undersökning av frågan. Om vi ska jämföra med kassarna är följande värt att notera:

1. Bomull är väldigt energikrävande att ta fram. Tygblöjor är gjorda av syntetmaterial, ibland med inslag av bambu. Syntetmaterial kräver inte jämförelsevis så mycket energi att ta fram. Å andra sidan har syntetmaterial andra sämre sidor.
  2. De flesta tygkassar är tunna och sladdriga, precis som plastkassarna. Att de ska kunna användas tusentals gånger är ofta inte realistiskt.
  3. Tygblöjorna är gjorda av specialutvecklade material för att de bra absorption. Det är inte något ”vanligt tyg”. De är mycket robusta och håller utan problem för användning i flera år. De ska helst tvättas med zeolitfritt tvättmedel eftersom det minskar slitaget och förlänger livslängden.

För väldigt länge sedan, innan pappersblommorna kom, fanns också tygblöjor som var av bomull. Som jag förstår det finns sådana tygblöjor även idag. De används dock främst av mer flummiga ”renlevnadsmänniskor”. Den typ av tygblöjor som finns att köpa i Sverige är normala modeller av syntetmaterial.
Man köper dem av en blandning av ekonomiska och miljömässiga skäl.

Tygblöjor finns inte i den fysiska handeln. Det finns rätt stora produktsegment generellt idag som bara finns på nätet. Vi har ett svenskt större märke som heter Imse Vimse. På deras hemsida finns bra information om olika modeller. Det finns en rad olika typer och så kallade system. Min brors sambo köpte nya tygblöjor av någon ”innovativ” modell. De var tydligen bra men det blir rätt dyrt att köpa nya tygblöjor. Ska man ha flera barn på raken kan det förstås vara ett alternativ.

Om man vill köpa nya tygblöjor billigt så finns det kinesiska som säljs på Aliexpress, Ebay, Tradera och Amazon. Jag har inte provat sådana men tror de är ok. På bilderna ser de ut att vara kopior av de amerikanska pocketblöjor som vi haft. Designen är enkel att kopiera men möjligen kan det finnas variation i hållbarhet och absorptionsförmåga. Jag skulle inte tveka att köpa några för att prova. Att deras ev. nackdelar skulle vara så stora att de inte blir prisvärda har jag svårt att tänka mig. Däremot kan ju andrahandsvärdet vara sämre.

I grupper på Facebook och på Tradera säljs begagnade tygblöjor. Om man vet vad som är ”rätt” pris går det bra att handla där. Marknaden är ganska märkesinriktad och många vet precis vilken modell de vill ha.

Vi har som sagt använt amerikanska pocketböjor av märket Fuzzybunz (jag tror det heter så). Hon jag köpte dem av hade tydligen vissa kunskaper och menade att de var extra bra. Jag köpte även några andra blöjor av andra märken och typer. Det var inget fel på de andra heller och vad man föredrar är mycket en personlig fråga. En notering är att pocketblöjor är förhållandevis flexibla gällande storlekar. Den andra stora sorten är så kallade all-in-one blöjor och där är det petigare med storlekarna. De kan också vara mindre smidiga att hantera men skillnaden är måttlig.

Det finns massor av information om tygblöjor på nätet och det är en bra idé att lära sig där först, om man inte känner någon som har koll.

Intressant. Ja eftersom vi väntar barn så har vi inte riktigt tagit ställning här. Spontant så känns det ganska onödigt att slänga så mycket vanliga blöjor men samtidigt lite äckligt att hantera tyg.

Får läsa på lite mer. Antar att man behöver några stycken att rotera mellan för det går väl en del under en dag. Och tvätta ganska ofta dessutom?