Förberedelser inför föräldraledighet

Hej

Blev en väldigt lång text.

I december vänta vi vårt första barn. Vi vill försöka förbereda oss så mycket vi kan så att vi inte missar något eller gör något fel.

Jag kommer att ge min sambo alla dagar jag får. Jag arbetar som gymnasielärare och får per automatik rätt mycket ledighet som inte min sambo får. Dessutom studerar min sambo till specialpedagog (50 % distans, 2 år kvar) och fler dagar hemma innebär mer tid att studera + tid med barnet. Hennes inkomst kommer gå upp cirka 7-10tkr i månaden när hon är klar. Det är inte spekulativt, det är garanterat.

Vår ekonomi idag.
Jag: 42tkr i månaden
Hon: 36tkr i månaden + CSN på 6tkr

Lite över 50tkr sparat. Efter att alla utgifter är betalda har vi drygt 15tkr kvar idag att spara + nöje. Det blir högre i augusti när sambon börjar plocka ut CSN. Allt CSN blir sparande fram tills föräldrarledigheten.

Idag skattejämkar vi räntan och lägger allt extra på sparkontot. Sparkontot är inte så stort eftersom vi har i princip köpt möbler till ett helt nytt hem. Men inga nya möbler behövs köpas in längre, förutom till barnet.

Vi har enskild ekonomi men kommer att slå ihop den under föräldrarledigheterna. Därefter enskild med tanke på att vi har ändå lik inkomst.

Vår ekonomi i december och framåt
Jag: 42tkr i månaden
Hon: CSN på minst 7tkr i månaden + Föräldrarledighet.
Samt barnbidrag.

Vårt mål är minst 120tkr sparat i december.

Skulder:
Bolån (SBAB Rörlig, idag 4,67%) : 3,3mkr [18500 / mån]
Privatlån (SBAB till kontantinsats, idag 6,87%) : 340tkr [4900 / mån]
Billån (Toyota, cirka 8 - 9%): 170tkr (varav ~100tkr är restvärde). [2900 / mån]
(Bilen är lite dyrare än vad jag ville men mentalbokföring över att säkerheten är värd de extra 40tkr som vi valde att lägga). Valde restvärde eftersom det blir mycket enklare att betala in när vår inkomst har ökat om 2 år.

Vår plan är att min sambo är hemma minst 1,5 år. Helst 2 år. Planen är även att hon ska gå in och arbeta 4-5 veckor under varje sommar när det är sommarlov så att jag får “egentid” utan att använda några dagar. Beräkningsdatumet gör även att jag + sambon kommer vara hemma ~1 månad tillsammans vid födelse pga jullov utan att jag behöver ta ut några dagar förutom de första 10.

Vi vill ta ut så få dagar som möjligt det första året för att maximera tiden tillsammans med barnet. Så att vi kan använda fler år 2. Vi förstår att det är ekonomist dumt, men vi ser det som att vi “köper” tid med vårt barn.

Några frågor och funderingar:

1. Bör vi se över att exempelvis byta bank för att försöka få ner räntan? Dock har jag läst att SBAB är ganska enkla att få amorteringsfritt under föräldarledigheten. Det innebär att vi kan “spara” ganska många dagar första året, om vi tar bort ~5500 som vi amorterar varje månad till bolånet. Vår tanke om vi får amorteringsfritt är att ta ut så få dagar som möjligt + spara det vi kan. När vi sedan börjar jobba, amortera extra på våra privatlån. Det finns en gräns på hur många dagar min sambo kan ta ut tillsammans med sitt CSN innan CSN blir påverkat, därav “möjligheten att spara”.

2. Finns det någon vinst i att försöka prata med SBAB om att kombinera billånet + privatlånet? Det handlar om någon % men den totala månadskostnaden verkar varken bli högre eller lägre. Det kanske kan underlätta när vi väl ska kombinera privatlånen med bolånet? (Min tanke är att när vi har amorterat tillräckligt på privatlånen och bolånet att kombinera dem).

3. Om ja till fråga 2, kan man betala alla månadsavgifter men behålla restvärdet som ska betalas om 3 år?

4. Finns det något vi bör fundera över / se över eller tänka på? Kalkylerna hos bankerna ändras drastiskt när man får ett barn. Dock kommer vår ekonomi att vara markant bättre om 2 år. [Jag vet exempelvis att det är smart att höja bolån innan pensionen och tänker att det kanske finns något liknande inför första barnet].

5. Vi sparar så mycket vi kan och kommer inte köpa något till barnet innan Black Friday. Förhoppningsvis kan vi spara ett par tusenlappar genom att göra så. Men har ni tips på affärer / prylar som brukar vara på rea då? (Jag läser förövrigt den här riktigt bra tråden Första barnet | Bästa och mest onödiga köpen? ).

6. Sparkonto till barnet. Vi kör ISK i mitt namn, 100 % till LF Global. Kommer be folk som vill att ge födelsedagspresenter till kontot (Vi har en del släkt som bor långt bort som skickar presenter ibland till oss). Men, finns det någon fördel att ha allt på ett och samma konto? Eller kan man ha 50 % på mig och 50 % på min sambo?

7. Tips och råd när det gäller föräldrarledighet / ekonomin under den tiden? Framförallt med tanke på att jag är lärare och får en del lov.

Jag har inte svaret på alla frågor men så här gjorde vi. Med utgångspunkten att maxa SGI ihop med så långa ledig som möjligt.

1. Försök ta så mycket extra jobb som möjligt för att komma upp i taket SGI.
  2. Har ni tur går det att bli sjukskriven från sitt arbete PGA graviditeten. Men gör inte detta föra vecka 12 då kan det påverka sgi.
  3. Ta inte ut några dagar det första 12 månaderna. Då påverkas inte er SGI den är låst mellan det sista 6 månaderna av graviditeten och 12 månader efter födsel.
  4. Efter 12 månader tar man ut 5 dagar i veckan av hög ersättning. Då hålls sgi låst.
    5 spara inte mer än 96 dagar när barnet fyller 4 år då de brinner inne.
  5. Försök få barn nummer två innan hon går tillbaka till arbetet.

Och grattis till er graviditet hoppas allt kommer gå bra för er. Det mesta kommer att lösa sig även om det är mycket i början

1 gillning

Ett tips till din sambo. Be henne ansöka om FL dagarna kring födsel hos försäkringskassan INNAN födseln. Vi gjorde inte det och frugan blev inlagd i två veckor efter förlossningen. Försäkringskassan nekade henne sjukpeng för de 10 första dagarna pga av att man kan bara ansöka om sjukpeng dagar man får inkomst eller annan ersättning. Mao hon kunde fått ersättning i 10 dagar och ändå sparat fl dagar.

1 gillning

Tack för svaret!

1. Vi har inte arbeten som gör att vi kan arbeta extra :frowning: Gymnasielärare och förskollärare.

2. Påverkar övrig sjukskrivelse SGI? Hon var med om en olycka och var hemma hela januari 2024 och någon vecka in i februrari.

3 + 4. Det är målet, men kommer behöva ta ut några dagar för att få ekonomin att gå runt.

1. Om vi vill ha två, så är det också målet.
1 gillning

Tack! Ska ha med det i tanken. Hon arbetar just nu som förskollärare och det är vanligt att få graviditetspenning pga arbetet.

1 gillning

Hej,

Grattis till tillökningen!

Vi hade liknande planer kring hur vi skulle maxa tiden hemma med barnet innan vi fick första. Det kändes tidigt att sätta en tvååring i förskola.

När väl barnet (och ännu mer det andra och tredje barnet) kommit och vi växelvis spenderat 2 år hemma så var vi båda ganska trötta på det, och barnen behövde dessutom stimuleras mer än vi orkade ge dem när man varit ensam hemma med dem i >1 år. Man orkar bara läsa så många böcker och leka så länge med briotåget varje dag. På förskola finns däremot andra barn och utbildad personal som ofta gör ett jättefint jobb med pedagogisk lek. Olika barn har dessutom olika behov.

Det jag försöker säga är att det kan vara ett misstag att optimera allt för att vara hemma så länge som möjligt, för det är inte säkert att ni tycker likadant om 2 år. Bara en tanke.

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Kanske det går att jobba extra i någon butik eller liknande? Det är ju bara tillfälligt för er SGI :slight_smile:

Ja tyvärr men det beror lite på hur era jobb och liv ser ut när ert SGI fastställs. Man kan få bråka lite med dom. Vi tyckte att min fru hade max SGI, FK tyckte att hennes var halva typ. Efter x antal brev och intyg fram och tillbaka kom vi till nästan max. :slight_smile:

1 gillning

Jo. Det kan ju hända, men eftersom att hon pluggar så kommer det antagligen inte hända första året.

Sambon är förskollärare så hon är rätt van vid mindre barn :smiley:

Vi får se vad som händer med SGIn. Surt om det är fallet men inget att göra åt.

Jag håller absolut utsikt efter extra kneg men rätt svårt, bor i en liten stad och det påverkar en del att elever ser sin lärare “jobba i butik” och så vidare.

Om ni vill spara pengar så strunta i Black Friday och köp begagnat istället. Det finns hur mycket barnsaker som helst på Blocket, Facebook Marketplace, Stadsmissionen etc.

Personligen tycker jag att det låter optimistiskt att plugga och vara föräldraledig samtidigt. Det är inte så himla mycket ledighet över det, utan man blir rejält trött av att ta hand om en bebis.

Sen helt orelaterat till föräldraledigheten känns det som att ni har extremt hög skuldsättning. Ni har lånat till både handpenning på bostaden och tagit ett dyrt billån? Skit i restvärdet, fixa ett billigare lån och ha lite längre amorteringstakt på det om det är för mycket att betala varje månad. Eller använd det ni har på sparkontot till att betala av billånet. Jag förstår att ni vill spara dagar, men är det verkligen värt att sitta med dyra lån istället. Plocka ut det antal dagar ni behöver för att få ekonomin att lira ändå.

För att spara pengar på blöjor så kika på babypottning. Även om ni inte kör stenhårt på det så kan man spara en del pengar där. Väldigt vanligt att bebis kissar direkt efter man bytt blöja. Passa på att potta dem vid åtminstone blöjbyten så minskar ni blöjförbrukningen (alt. minskar antal tvättar om ni kör tygblöjor).

1 gillning

Tack för svaret!

1. Vi kommer självklart kolla efter begagnat. Men vissa saker behöver man ibland köpa nytt.

2. Att plugga under föräldrarledigheten är inte att vara optimisktisk. Det är bara något hon måste göra för sig själv. Hon vill inte riktigt arbeta kvar som förskollärare.

3. Oja, jag upplever också att vi har en hög skuldsättning (vi ligger lite under 4.5 vår årsinkomst). Men det är svårt att komma in i gamet utan skulder när man inte har föräldrar eller andra som kan hjälpa till på något sätt. Om vi inte skulle ta lånet på kontantinsats skulle vi inte haft möjligheten att köpa den här typen av lägenheten på den absoluta toppen utan antagligen aldrig haft möjlighet att köpa en lägenhet.

Men vi har ändå 15tkr över efter allt är betalt idag och det kommer öka markant när hon blir klar med sin utbildning. Vi har inte svårt att betala idag och en del att dra in om vi skulle behöva. När sambon går på föräldrarledighet kommer hon inte längre behöva betala för att pendla.

Däremot håller jag med om att bilen är lite dyrare än vad den skulle behöva vara. Men samtidigt, som jag skrev innan, om vi är med i en olycka för att vi snålade med 500kr i månaden? Hade aldrig förlåtit mig själv.

Att lösa lånet med allt sparande känns inte helt optimalt. Att inte ha någon buffert överhuvudtaget liksom.

Men ska kontakta SBAB och se om det är möjligt att kombinera privatlånet med billånet.

Vad tror du om att kolla att flytta bolånet?

EDIT: Jag kontaktade SBAB. De sa att jag måste först amortera ner så det blir under 500tkr totalt i privatlån och därefter söka på nytt. Jag ska ta och pilla med det i slutet av månaden.

Angående att spara dagar så håller jag med, men som sagt, sambon studerar just nu och det skulle underlätta att plugga + föräldraledigheten än att plugga + jobba + barn. Hon har två vänner som pluggar samma kurs under föräldraledigheten.

Men som någon annan skrev, hon kanske blir uttråkad efter ett par månader.

Har hon rätt till CSN-bidraget även med 36 tkr i månaden?

Först - GRATTIS till tillökningen, försök att njuta de stunderna som tillåter det! Det är en magisk men ibland galen tid.

Sen -
Jag hade verkligen försökt att se över er skuldsättning.

• lev som kyrkråttor till december och spara varenda krona
  • köp alla barnsäker begagnat (kolla med släktingar vad som finns i garage mm och önska er saker i julklapp)
  • välj en billigare bil som ni har råd med alternativt se om det går att avstå från bil helt?
  • håll bufferten till minimum och amortera allt ni kan istället. Vi har likt ni ett månatligt överskott som är stort och valde att ha en mindre kassa och 20 tkr limit på ett kreditkort. Skulle något hända så kan vi betala av skulden vid nästa löning. För oss så har vi aldrig behövt använda det och kommer aldrig att göra det.
1 gillning

Många av frågeställningarna är besvarade redan så sållar mig till det någon annan skrev om att plugga samtidigt som man får sitt första barn. Jag tycker att ni seriöst ska fundera på om hon inte ska ta ett sabbats-halvår/år.

Förstår att din sambo är förskolepedagog men att få eget barn är på en helt annan nivå. Framförallt första barnet där det blir en käftsmäll oavsett hur mycket man förberett sig. Man inser rätt snabbt att det inte går att förbereda sig. Förskolepedagog kanske har en jobbig arbetsdag men som förälder kan det vara jobbig 24/7 under längre tid. Samtidigt vill man njuta av tiden och för att verkligen kunna göra det måste man prioritera den lilla fritid man har till att t.ex. sova, äta, duscha, vila, träffa vänner, träna, komma ut ur huset osv.

Jag pluggade själv en enkel distanskurs på kvartsfart när ungen nästan var 1,5 år. Vi var först inställda på att skola in i den åldern men insåg att vi ville vänta längre med det. Samtidigt hade vi anpassat uttaget av föräldradagar utifrån inskolning strax innan 1,5 år. För att bevara SGIn blev de då att plugga. Kan säga att det gick men var kämpigt och då var jag ändå van vid universitetsstudier, körde enkel kurs jag bara siktade på godkänt i, enbart kvartsfart samt att jag hade haft mer än 1 år att komma in i föräldrarollen. För att ha någon form av samliv med frun (typ kunna prata, landa i soffan i 15 min osv) så fick far-och morföräldrar hjälpa till en del dagtid när jag pluggade. Annars hade det inte blivit något umgänge öht vilket är farligt då samlivet sätts på press av föräldraskapet och man behöver verkligen inte lägga till fler saker i mixen.

Med vad jag vet nu kring föräldraskapet och hur naiv jag egentligen var innan ungen kom så hade jag bara pluggat halvfart som nybliven förälder om någons liv hängde på det. Inte en chans att jag gjort det annars för det hade inte gått att vara närvarande och njuta av tiden med barnet när det inte finns tid till lite återhämtning när det väl ges möjlighet till det.

Så tar er en ordentlig funderare om det inte är klokt att ta ett sabbats-halvår/år så att ni kan komma in i föräldrarollen. Det “värsta” som kan hända är att hon får nytt jobb lite senare och att ni i efterhand kände att ni hade ett överflöd av energi ni kunde lägga på barnet istället.

3 gillningar

Tack! och tack för svar.

Hon pluggar 50 % och hennes fribelopp är ~172tkr per termin. Hon ligger lite över det och vi pratade med CSN. Eftersom man inte vet när hon går på föräldraledighet så kan det vara så att hon hamnar under det. Det är vanligt att förskollärare får gravidpenning ett tag etc. I värsta fall sa CSN att vi ska återkomma i december med korrekta uppgifter och betala tillbaka. Eftersom CSN ändå ska sparas / användas till att amortera på privatlånet är det lite whatever om hon får betala tillbaka. Bättre ränta på CSN än privatlånet.
Hon vi pratade med på CSN sa även att “ni kan ju även anpassa dagarna ni tar ut i december så ni kommer under fribeloppet”.

1. Vi lever rätt billigt idag. Vår hobby är i princip streaming.
  2. Vi har ingen släkt. Det finns ingen som kan hjälpa oss med sånt.
  3. Menar du att med vår inkomst på 65tkr efter skatt, har vi inte råd med en bil på 2700 avbetalning i månaden? Vi följde råden från avsnitten med Erik. En Toyota Corolla. Minimalt på problemkontot eftersom vi som sagt, inte känner någon som kan hjälpa oss med bilen och bilproblem när man är föräldraledig är inte optimalt.
  4. Det är något jag tänker ta i beaktning. Egentligen har jag velat ha en buffert på ~120tkr för att kunna köpa / fixa allt som kan hända i lägenheten. Men kanske ska sänka den till 40-50tkr och amortera extra på privatlånen istället. Vi har redan ett kreditkort som vi använder till att handla mat etc pga cashbacken.

Alltså det är inget alternativ. Hennes två bästa vänner pluggar och är föräldralediga just nu och har gjort det sedan start. Samma kurser. Hon är också en van student. Det är mååånga i hennes kurser som är föräldralediga och väldigt vanligt för specialpedagoger att göra, det är snarare jobbigare att göra det samtidigt som du jobbar enligt i princip alla specialpedagoger vi känner.

Hennes nuvarande arbetsplats är långt bort och hon kommer inte söka någon i vår kommun pga förmåner som hon förlorar. Hon vill inte pendla ~1h enkel eller arbeta kvar på den arbetsplatsen.

Ja absolut, ni väljer det helt själv! Jag ville vara framhålla att det för 99 % av befolkningen är en omöjlig ekvation att vara tillräckligt närvarande med barnet och ge hen vad det behöver, ha en god par-relation och samtidigt plugga på halvfart. I men bekantskapskrets bestående av högpresternade akademiker som alla dels gått på program med höga intagningskrav och krävande utbildningar vet jag en som jag kan hantera det mesta men inte allt.

Så absolut, hon/ni kanske tillhör den procent som kan klara av det utan att göra avkall på er relation eller dra ner på vad ni ger barnet men jag och de allra flesta kan inte det. Detta vet ni bara själva!

Tillägg: jag har familjer i bekantskapskretsen som gör liknande som er. Ingen verkar hantera det bra även om de verkar intala sig det. Ena paret har så mycket problem med varandra att jag är förvånad att de fortfarande hänger ihop och annat par har barn som redan nu uppvisar en del problem som jag tänker beror på att de inte kan vara så närvarande. Alla vill väl, har goda förutsättngar med socialt skyddsnät, smarta, inte rädda för hårt arbete och så vidare. Men det hjälper inte för det handlar om grundläggande behov och att dygnet bara har 24 h. De har därför fått göra avkall på sina mest grundläggande behov (inte hållbart i längden), relationen till varandra (inte heller hållbart) eller i värsta fall ger man inte det barnet skulle må bra av (även om man ger det viktigaste). Samtidigt verkar de leva i förnekelse att de kan hantera alla saker samtidigt.

Håller med dig. Det är nog så stressigt och omvälvande med barn. Ska man dessutom “passa på” att plugga samtidigt innebär det ännu mer stress och ohälsosam livsstil. Man kommer inte kunna ta sig lika mycket tid med det och missar att njuta av sitt första barn. Jag skulle snarare säga att man ska lägga upp det så att man i så hög grad som möjligt gör livet så enkelt som möjligt tills dess barnet kommer så att man har ett så smidigt och enkelt liv som möjligt när ingen dimper ned. Att få sitt första barn är en stor grej som jag rekommenderar att fokuserar helhjärtat och ta tillfället i akt att njuta av. Inte en period av ledighet där man ska passa på att få en massa annat gjort

1 gillning

Ärligt så tvivlar jag på allt du säger. Som sagt, vi har flera kollegor som gör det utan problem. Jag har lite över 550 HP och lägger aldrig mer än 5 timmar i veckan på studier, det mesta sker på jobbet. Även avancerade kurser.

Hon har runt 400 och är samma för henne.

I dagsläget pluggar jag 75% och jobbar 100%. Hon pluggar ju som sagt 50%, jobbar 100% och pendlar 2h om dagen. Vi har sjukt mycket tid över idag tillsammans.

Grundkurser är ju också oftast ett skämt. Flera kurser 7.5 hp kurser som jag lagt en halv dag på och fått G i slutbetyg.

Ett enda barn tar inte upp 75% studier för mig + 100% jobb för henne. Jag kommer ju inte fortsätta plugga nästa vår.

Din bakgrund låter rätt så lik mina bekantas som kommer upp i mitt exempel. De tar antingen från sin relation eller från barnets behov (ej det mest basala) för att kunna leva ut sina egna önskemål som inte tillhör det basala. Alla intalar sig att det funkar bra. För utomstående som mig förefaller det som att man umgås med personer som säger detsamma och det därför blir en vald sanning man intalar sig trots att varningstecknen finns där om man bara tittar.

Men som sagt, ni vet bäst själv och det är ert beslut som ni ska leva med. Jag säger varken att jag vet sanningen för er eller är den som ska leva med det. Lycka till oavsett vad ni väljer!

3 gillningar

Jag förstår dock inte hur. Om hon behöver 5h i veckan till att plugga. Menar du att det är omöjligt att hon får 5h i veckan till sig själv där jag tar hand om mitt egna barn själv?

Fan, om jag går en promenad lör + sön med barnet så har hon ju typ fått tiden som krävs :joy:

Blir lite tråkigt för mig om jag aldrig får ta hand om mitt barn själv. Vad ska jag göra på sportlovet/ påsklovet och så vidare?