Hej
Blev en väldigt lång text.
I december vänta vi vårt första barn. Vi vill försöka förbereda oss så mycket vi kan så att vi inte missar något eller gör något fel.
Jag kommer att ge min sambo alla dagar jag får. Jag arbetar som gymnasielärare och får per automatik rätt mycket ledighet som inte min sambo får. Dessutom studerar min sambo till specialpedagog (50 % distans, 2 år kvar) och fler dagar hemma innebär mer tid att studera + tid med barnet. Hennes inkomst kommer gå upp cirka 7-10tkr i månaden när hon är klar. Det är inte spekulativt, det är garanterat.
Vår ekonomi idag.
Jag: 42tkr i månaden
Hon: 36tkr i månaden + CSN på 6tkr
Lite över 50tkr sparat. Efter att alla utgifter är betalda har vi drygt 15tkr kvar idag att spara + nöje. Det blir högre i augusti när sambon börjar plocka ut CSN. Allt CSN blir sparande fram tills föräldrarledigheten.
Idag skattejämkar vi räntan och lägger allt extra på sparkontot. Sparkontot är inte så stort eftersom vi har i princip köpt möbler till ett helt nytt hem. Men inga nya möbler behövs köpas in längre, förutom till barnet.
Vi har enskild ekonomi men kommer att slå ihop den under föräldrarledigheterna. Därefter enskild med tanke på att vi har ändå lik inkomst.
Vår ekonomi i december och framåt
Jag: 42tkr i månaden
Hon: CSN på minst 7tkr i månaden + Föräldrarledighet.
Samt barnbidrag.
Vårt mål är minst 120tkr sparat i december.
Skulder:
Bolån (SBAB Rörlig, idag 4,67%) : 3,3mkr [18500 / mån]
Privatlån (SBAB till kontantinsats, idag 6,87%) : 340tkr [4900 / mån]
Billån (Toyota, cirka 8 - 9%): 170tkr (varav ~100tkr är restvärde). [2900 / mån]
(Bilen är lite dyrare än vad jag ville men mentalbokföring över att säkerheten är värd de extra 40tkr som vi valde att lägga). Valde restvärde eftersom det blir mycket enklare att betala in när vår inkomst har ökat om 2 år.
Vår plan är att min sambo är hemma minst 1,5 år. Helst 2 år. Planen är även att hon ska gå in och arbeta 4-5 veckor under varje sommar när det är sommarlov så att jag får “egentid” utan att använda några dagar. Beräkningsdatumet gör även att jag + sambon kommer vara hemma ~1 månad tillsammans vid födelse pga jullov utan att jag behöver ta ut några dagar förutom de första 10.
Vi vill ta ut så få dagar som möjligt det första året för att maximera tiden tillsammans med barnet. Så att vi kan använda fler år 2. Vi förstår att det är ekonomist dumt, men vi ser det som att vi “köper” tid med vårt barn.
Några frågor och funderingar:
-
Bör vi se över att exempelvis byta bank för att försöka få ner räntan? Dock har jag läst att SBAB är ganska enkla att få amorteringsfritt under föräldarledigheten. Det innebär att vi kan “spara” ganska många dagar första året, om vi tar bort ~5500 som vi amorterar varje månad till bolånet. Vår tanke om vi får amorteringsfritt är att ta ut så få dagar som möjligt + spara det vi kan. När vi sedan börjar jobba, amortera extra på våra privatlån. Det finns en gräns på hur många dagar min sambo kan ta ut tillsammans med sitt CSN innan CSN blir påverkat, därav “möjligheten att spara”.
-
Finns det någon vinst i att försöka prata med SBAB om att kombinera billånet + privatlånet? Det handlar om någon % men den totala månadskostnaden verkar varken bli högre eller lägre. Det kanske kan underlätta när vi väl ska kombinera privatlånen med bolånet? (Min tanke är att när vi har amorterat tillräckligt på privatlånen och bolånet att kombinera dem).
-
Om ja till fråga 2, kan man betala alla månadsavgifter men behålla restvärdet som ska betalas om 3 år?
-
Finns det något vi bör fundera över / se över eller tänka på? Kalkylerna hos bankerna ändras drastiskt när man får ett barn. Dock kommer vår ekonomi att vara markant bättre om 2 år. [Jag vet exempelvis att det är smart att höja bolån innan pensionen och tänker att det kanske finns något liknande inför första barnet].
-
Vi sparar så mycket vi kan och kommer inte köpa något till barnet innan Black Friday. Förhoppningsvis kan vi spara ett par tusenlappar genom att göra så. Men har ni tips på affärer / prylar som brukar vara på rea då? (Jag läser förövrigt den här riktigt bra tråden Första barnet | Bästa och mest onödiga köpen? ).
-
Sparkonto till barnet. Vi kör ISK i mitt namn, 100 % till LF Global. Kommer be folk som vill att ge födelsedagspresenter till kontot (Vi har en del släkt som bor långt bort som skickar presenter ibland till oss). Men, finns det någon fördel att ha allt på ett och samma konto? Eller kan man ha 50 % på mig och 50 % på min sambo?
-
Tips och råd när det gäller föräldrarledighet / ekonomin under den tiden? Framförallt med tanke på att jag är lärare och får en del lov.