Hej
Blev en väldigt lång text.
I december vänta vi vårt första barn. Vi vill försöka förbereda oss så mycket vi kan så att vi inte missar något eller gör något fel.
Jag kommer att ge min sambo alla dagar jag får. Jag arbetar som gymnasielärare och får per automatik rätt mycket ledighet som inte min sambo får. Dessutom studerar min sambo till specialpedagog (50 % distans, 2 år kvar) och fler dagar hemma innebär mer tid att studera + tid med barnet. Hennes inkomst kommer gå upp cirka 7-10tkr i månaden när hon är klar. Det är inte spekulativt, det är garanterat.
Vår ekonomi idag.
Jag: 42tkr i månaden
Hon: 36tkr i månaden + CSN på 6tkr
Lite över 50tkr sparat. Efter att alla utgifter är betalda har vi drygt 15tkr kvar idag att spara + nöje. Det blir högre i augusti när sambon börjar plocka ut CSN. Allt CSN blir sparande fram tills föräldrarledigheten.
Idag skattejämkar vi räntan och lägger allt extra på sparkontot. Sparkontot är inte så stort eftersom vi har i princip köpt möbler till ett helt nytt hem. Men inga nya möbler behövs köpas in längre, förutom till barnet.
Vi har enskild ekonomi men kommer att slå ihop den under föräldrarledigheterna. Därefter enskild med tanke på att vi har ändå lik inkomst.
Vår ekonomi i december och framåt
Jag: 42tkr i månaden
Hon: CSN på minst 7tkr i månaden + Föräldrarledighet.
Samt barnbidrag.
Vårt mål är minst 120tkr sparat i december.
Skulder:
Bolån (SBAB Rörlig, idag 4,67%) : 3,3mkr [18500 / mån]
Privatlån (SBAB till kontantinsats, idag 6,87%) : 340tkr [4900 / mån]
Billån (Toyota, cirka 8 - 9%): 170tkr (varav ~100tkr är restvärde). [2900 / mån]
(Bilen är lite dyrare än vad jag ville men mentalbokföring över att säkerheten är värd de extra 40tkr som vi valde att lägga). Valde restvärde eftersom det blir mycket enklare att betala in när vår inkomst har ökat om 2 år.