Första barnet | Bästa och mest onödiga köpen?

Jag misstänker att det finns en del föräldrar i det här forumet - den här frågan är till er!

Jag och sambon väntar vårt första barn till hösten och med det uppstår ju en del köp-behov. Eftersom allt baby-relaterat är en djungel har vi bestämt oss för att sätta oss och skriva en lista över allt vi kan tänkas behöver och sen försöka filtrera ut vad som är måsten och vad som är nice to have alternativt köpa vid senare tillfälle. Vi siktar redan på att köpa en hel del begagnat, men en del kommer även köpas nytt.

Men jag vill veta, vilka var era onödigaste köp inför nedkomst? Och vilka grejer känner ni såhär i efterhand att ni inte hade klarat er utan? Förstår att det här kommer vara väldigt individuellt, men har varit spännande att se om det finns några gemensamma nämnare :slight_smile:

2 gillningar

Bilbarnsstol om ni tar bilen till bb. Annars så är väl barnvagn smidig efter några veckor. Väldigt lite som faktiskt behövs. Hälften av skiten man köper används knappt. Det som vi använder mest är bilstol och barnvagn

3 gillningar

Ja babyskydd och barnvagn står högst upp på inköpslistan inför nedkomst!

Lite det jag misstänkt… Mina vänner och bekanta har köpt så mycket grejer inför sina barn och har svårt att förstå hur alls ska hinna användas första tiden när de växer och utvecklas snabbare än vad man hinner blinka.

1 gillning

Amningskudde och babygym och annat skit som nyttjas en kort stund tills man inser att en vanlig kudde och egna lösningar med favoritleksakerna är bättre.

Även skötbord etc är meningslöst om ni inte känner ett trängande behov. En skötbädd på tvättmaskinen eller annan bänk i lämpligt våtutrymme smäller högre, eftersom man ändå inte vill ha småsunkiga blöjor i sovrummet.

Listan kan göras lång, men grundregeln är: Köp bara så’nt som inte kan ersättas av annan smidig lösning. Babyskydd är prio ett.

6 gillningar

I någon typ av prio-lista efter hur mycket vi använt dem:

Mycket användbart:

• Babyskydd (obligatoriskt)
  • Bärsele (alternativt bärsjal)
  • Napp(ar)
  • Någonstans där barnet kan sova säkert (bassinet)
  • Babysitter (guld värt att kunna slänga in barnet i en babysitter och vagga hen medans man äter osv)
  • Manuell bröstpump & flaskor (individuellt och beror på hur ni gör med maten, men att kunna ta hand om lillen och låta mamman sova kan rädda hennes mentala hälsa och ert förhållande)
  • Barnvagn (hur bra den behöver vara beror på hur mycket ni är ute och går)

Förbrukningsvaror:

• Blöjor
  • Våtservetter
  • Babyolja

Köp inte för mycket kläder, och definitivt inte nya fina kläder. Barnet skiter fullständigt i (och på) sina kläder, och sliter knappt på dem (förutom att de behöver tvättas ofta) så att köpa begagnat är ett lätt val. Drägglisar är praktiska att ha.

Användbart men kan skippas:

• Skötbord
  • Blöjhink
  • Babygym (kan underhålla lillen ett litet tag efter någon månad)
  • Elektrisk bröstpump. Onödigt om amningen går bra, annars kan det vara skönt att kunna välja mellan att använda den manuella som är tystare och den elektriska som är lite mer effektiv och bekvämare.

Onödiga:

• Grej som ska gunga barnvagnen. Dyr som attan och hjälpte knappt då den inte gungar barnvagnen tillräckligt.
  • Automatisk babysitter. En vanlig är mycket smidigare eftersom man lätt bär runt på den med en hand och den inte behöver el.
  • Folk som ger jättefina nya vinter/sommarkläder utan att tänka på vilken ålder barnet kommer vara. Tråkigt att få en jättefin overall som barnet absolut omöjligen kommer att kunna ha på sig vid det laget
  • Baby monitor. Det är mer relevant senare när barnet går och lägger sig. En gammal telefon med en baby-monitor app funkar bra då också.
6 gillningar

Våra ungar har hatat babysitter och den ena ville en period bara sova i en barnvagn som rörde sig varför grejen som gungade barnvagnen var guld värd.
Babymonitor är väl också absolut en användbar sak som jag inte hade listat som onödig.
Man kan inte handla efter andras ungar, de är olika och vill olika saker.

1 gillning

Köp kläder på second hand, ungar växer ifrån sina kläder så snabbt.

4 gillningar

Så är det absolut, mina åsikter är baserade på min erfarenhet. Vi såg inte poängen med att ha en baby monitor då vi inte lämnade barnet längre bort än att man kunde höra direkt när det vaknar. Först när vi nattade barnet och kunde göra annat när det sov så fanns det en poäng med att kunna se barnet (och en gammal mobil uppriggad med kamera+mic funkar finfint), men det beror säkert på hur nojig man är också då många säkert vill “kolla till” barnet konstant.

Nu fattar jag inte vad natta betyder här men oavsett begränsar man ju sig rätt ordentligt om man ska vara inom hörhåll till ungen är 2-3?

När ungen sover själv på kvällen/natten utan att någon är i närheten. När det är varierar säkert från barn till barn och par till par, men för oss var det vid typ 3+ månader. Innan dess slocknade åtminstone en av oss samtidigt med ungen, och inomhus är allt inom hörhåll för ungen förutom typ tvättstugan i källaren. Oavsett hade vi absolut ingen användning för babymonitor den första månaden, dvs inget som (i min åsikt) behövs köpas inför barnet.

Nej första månaderna behöver man typ ingenting, vilket är svårt att riktigt begripa innan man själv är där.

Den här frågan har varit uppe i andra trådar med olika listor som publicerats. Det är inte helt lätt att svara på exakt vilka saker som är onödiga eller nödvändiga. För vissa är t.ex. baby monitor nödvändigt, för andra inte. Det beror mycket på barnet, ens vanor och hur man bor. Samma sak gäller många andra saker också. De flesta saker beror på olika faktorer och att ge generella råd om vad man behöver eller inte fungerar därför inte.

Skötbord skulle jag se som en nödvändig sak men det beror ju på också. Har man en annan lämplig yta att byta blöjor på så behöver man förstås inget skötbord. Att ha ett underlägg för blöjbyte att ta med är också en vettig pryl. Vi har bytt blöjor på parkbänkar, gräsmattor och lite här och var.

När det gäller babysele finns många modeller med olika egenskaper. Viktigt är att selen ska vara ergonomisk och ha en bred sits undertill. Däremot är möjligheten att ha selen i en massa positioner i min värld ganska överskattat. Att kunna ha selen bak är det viktigaste. Att ha den fram är ok. Att ha den på fler sätt uppfattar jag som tydligt överskattat.

1 gillning

Tack snälla för ett så utförligt svar!

Nej men precis, det är ju väldigt individuellt och det som varit otroligt nödvändigt för någon har varit onödigt för en annan :slight_smile:

Det är vår tanke!

Ser klädpaket i olika storlekar som kommer ut med jämna mellanrum så kommer nog haffa ett gäng sådana och sen sälja vidare när det blivit urväxt!

1 gillning

När ni får en massa saker som man “måste” ha, fundera på om ni faktiskt kommer använda det.

Exempel, min dotters mamma skulle absolut ha en babybjörn bärsele, “alla” sa att den var fantastisk och man “måste” ha en. Den användes en gång, blev liggandes några år, lånades ut till nån kompis med nyfödd och försvann.

Se om ni har vänner med såna prylar så ni kan känna på om det är något för er.

Blöjhink tyckte jag var superbra (även om refillerna kostar en del) men någon annan tycker säkert det duger gott med vilken papperskorg som helst.

2 gillningar

Att använda tygblöjor är bra, särskilt när barnet är litet. Att köpa på sig 15-20 begagnade tygblöjor är en vettig investering. När jag tidigare köpte låg begagnatpriset runt 80 kr styck. Att köpa nya är betydligt dyrare och de tappar förstås i värde. När de inte behövs längre går de att sälja utan större förlust. De är robusta och håller för användning av flera barn.

3 gillningar

Grattis, vad spännande! Ni märker snart vad just ni behöver! Vi väntade med en del (babygym, babysitter, bärsele osv.) tills vi såg ett behov av det. Det mesta gick då att hitta begagnat. Hade mest satsat på babyskydd (som gick att klicka i barnbagnsunderredet), barnvagn, spjälsäng och sådant som behövdes för omvårdnad innan.

Vad gäller kläder rekommenderar jag omlottbodys, det är sällan populärt med kläder som dras över huvudet. Dregglisar har vi inte behövt mer än precis vid tandsprickning.

Vi har klarat oss bra med (avtorkningsbar!) skötbädd och vanlig papperskorg med lock. Tömmer ändå varje kväll, så det hinner sällan börja lukta alltför illa. I början luktade det dessutom ännu mindre, mjölkbajs är ändå ganska snällt. Galltvål är guld för att få bort ryggbajs från kläderna. Småhanddukar från Ikea har vi använt till allt ifrån kräk till att torka titt efter blöjbyte, de är toppen. Vanliga handdukar att lägga på skötbädden har också varit bra.

Näsfrida snorsug och physiomer baby har varit fantastiska vid förkylningar. Bepanthen mot torr och röd hud, nagelfil (bebis naglar är SYLVASSA och svåra att klippa), torra torklappar till blöjbyten (ICA basics är toppen och vi har en kran intill skötbädden), babyolja, och när det är dags för tänder är babydent bra. Våtservetter använder vi bara när vi är iväg, och badbaljan kunde vi ha skippat, vi kör bad i diskhon i badrummet.

Använde trikåsjal en hel del de första månaderna, bebis sov bra i den. Nu gillar vi ergobabys 360-sele, den avlastar bra när bebis vill bli buren. Babysitter användes bara ett par månader, men var bra för att jag skulle kunna ta en snabb dusch när det behövdes. Babynest borde vi ha haft ett med handtag för enklare förflyttning, men det var också bra - i början.

Leksaker har vi alldeles för mycket av, men i början var liberofjärilen och en elefant från SkipHop storfavoriterna. Kontraster, olika mönster och färger, prassel och greppvänliga saker är grejen. En rullspegel borde vi dock ha skaffat tidigare än vad vi gjorde.

Missa inte att beställa babyboxar, där får man ofta lite provgrejer - nappar, nappflaskor, filtar, blöjor.

Lycka till! :cherry_blossom:

5 gillningar

Tusen handdukar och trasor för att torka upp bröstmjölk/ersättning i olika processade former.

Bekväma kläder till er vuxna. Tänk pyjamas dygnet runt.

Babyskydd

Bärdon

Resten löser sig!

PS! Tygblöjor är bättre och roligare än man tror!

3 gillningar

Tack för ett otroligt utförligt svar!

Sitter precis och researchear lite babyboxar för att maxa produktproverna :smirk:

1 gillning