Extra kostnad i och med första barnet?

Två frågor om förändringar i ekonomi efter första barnet:

• med ungefär hur mycket ökade era löpande månadskostnader första året med ert första barn?
  • hur mycket lade ni på “nödvändiga” engångskostnader i form av basutrustning (barnvagn, bärsele etc)

Jag har googlat runt lite och hittat väldigt olika budgetestimat beroende på vilken sida jag hamnat på

Jag har inte räknat på detta själv men jag har inte uppfattat kostnaderna som särskilt betungande. Vi har använt tygblöjor vilket sannolikt är den största “enkla” besparingen man kan göra gällande yngre barn. Det har överlag fungerat bra. Vi har köpt i princip allting begagnat. Iom att vi även säljer grejerna normalt blir nettokostnaden mellanskillnaden mellan inköps- och försäljningspris. Under förutsättning att du är mer praktiskt inriktad och undviker märkesfokus och allt sådant så går det lätt att hålla kostnaderna på mycket hanterbar nivå.

En generell rekommendation är att besöka många loppisar. I Stockholm är detta enkelt men ute i landet kan det förstås vara mer glest. Många barnkläder i fint skick säljs för 10-20 kr och om du börjar från noll kan du lätt få ihop ett baspaket för en struntsumma. Det är dock viktigt att lära sig vilka märken som är “bättre” och att granska kvaliteten.

Det är smart att köpa på sig mycket av kläder och saker “i förväg”, alltså innan barnet faktiskt behöver dem. På loppisar är detta lätt ordnat. Det kan dock vara bra att katalogisera allt man köper. Annars är det lätt att du blir sittande med 25 tröjor i samma storlek som alla är jättefina men ingenting i storleken över.

Det lättaste att köpa begagnat är vanliga kläder, alltså byxor, tröjor och bodies. Regnkläder, overaller, åkpåsar och jackor funkar också men det är svårare att få till.

4 gillningar

Vi är bara några månader in så får väl se om det ändrar sig, men…

Största utgiften är helt klart inkomstbortfallet. Tycker inte driftskostnaderna är så höga… Vi köper lite blöjor här och där men vi fick mycket gratis i början, sen många rabattkuponger. Går väl 300kr i månad för blöjor kanske?

Vi har haft turen att ärva mycket, särskilt i klädväg men även lite prylar.

Men här är lite “större” saker som vi köpt och vad det kostat:
Vagn på outlet 9000
Babyskydd begagnat 1000
Skötbord begagnat 400
Säng begagnad 900
Babynest/carrier begagnad 750
Skötväska outlet 700
Babysele outlet 600
Elektrisk babysitter outlet 1200

Vi började väldigt tidigt med att jaga saker begagnat eller på outlet som vi trodde vi ville ha - visst att man kan vänta och se vad man behöver men vi hittade en deal där det kändes som vi kunde sälja det mesta för vad vi köpte det för - isåfall är det ju ingen förlust jämfört med att inte köpa det alls.

Av allt jag listade ovan använder vi allting och det är inget köp vi ångrar.

3 gillningar

Intressant diskussion, är i samma sits och väntar första barnet i februari. Kommer att bokföra alla utgifter och sedan sammanställa i denna tråden.

1 gillning

Fick barn i somras. Ökat ca 1500-2000kr/mån på blöjor, mjölkersättning, prylar, extra bränsle för BVC besök. Sen har vi lagt kanske 10k-15k på säng, barnvagn,skötväska,skötbord, babyskydd, babysim etc. Vi har köpt mestadels begagnat. (sängen kostade 200kr. 7500kr för vagn, 500kr för babyskydd)

Men den största utgiften är nog all ledighet som sänker både lön och pension. Och såklart sämre karriärsmöjlighet när man behöver vara mer ledig. Nu är jag man men min sambo har upplevt det vara en nackdel att nämna att man är gravid och småbarnamamma.

1 gillning

Tipsar om den här tråden också!

2 gillningar

Vagn begagnad ca 2000
Babyskydd begagnad gratis
Skötbord begagnat gratis
Säng samsover (ingen säng behövs)
Babynest begagnad 600 (bra första tiden för att kunna samsova säkert)
Skötväska begagnad 50 kr
Skötbädd begagnad 100 kr (att ha på skötbordet)
Mobil skötbädd ny 200 kr
Babysitter begagnad 300 kr
Bärsele Ergobaby begagnad 500 kr

Jag minns inte alls kostnader exakt men ovanstående ger en hygglig bild. Det är lite olika vilka typer av prylar man behöver. Om man inte är så petig med att saker ska vara “fina” går det ofta att få saker gratis.

En pryl vi funderat på att skaffa är en sidosäng. Det är bra om man har ont om utrymme i den vanliga sängen. Det gäller särskilt för amning under natten som annars kan bli utrymmeskrävande. I praktiken har det fungerat bra ändå men det är annars en vettig grej.

Om man har problem med amning så finns det en uppsjö prylar som är bra för det. Det gäller även för eventualiteten att pappan behöver fixa med bröstmjölk via flaska under pappaledigheten. Själva hade vi inget behov av sådant.

Bor man i en större stad så är det lättare å hitta begagnade saker så som vagn, åkpåse, säng, skötbord å liknande… Tygblöjer funkar om man vill gega me de… Så kostnaden skiljer mycke om man ska köpa exklusiva dyra kvalitets grejor nya eller begagnade…

Andra kostnader som inte alla associerar med barnen är att man köpt/hyrt större boende för att få bra med plats och man köper större bil eller en till bil.
Rätt stora utgifter bara där för många.

2 gillningar

Fan kompisar jag känner att jag är doomed eller att jag har haft väldigt mycket tur :slight_smile:

Hur långt är ett snöre? Vad kostar en bil?

Jag tror du kan lägga hur mycket som helst, eller hur lite som helst. En ny barnvagn kan kosta 20 tkr, en bättre beg kan kosta 2 tkr.
En ny jacka kan kosta 2 tkr eller 0,2 tkr.

2 gillningar

Bor ni sjukt långt från BVC ellör?

1 gillning

Minns inte riktigt men de blir dyrare i drift med åldern kan jag lova…
Det var inget svar på din fråga tyvärr.

1 gillning

Ingen jättepost men en utgift likväl. Sen har det blivit några resor till sjukhus också. Härom veckan fick vi köra akut till sjukhus t ex och betala några hundra i parkering t ex.

Med första barnet la vi ungefär 10tkr på barnvagn, kläder babyskydd mm. Vi köpte i princip allt begagnat.

Utöver det var vi tvungna att köpa en större bil, då våran lilla 2-dörrars Yaris fick bytas mot en gammal V50. Det kostade oss 35k till.

Löpande skulle jag säga att det blev cirka 1200kr i månaden på saker direkt till vår dotter. Dock svårt att säga i förväg om man tar allt i beaktande - för vissa kanske man sparar massa på bränsle och restaurang till exempel och andra kör mer Foodora och streamingtjänster :thinking:

Att du får lägre lön är ingen utgift. Sedan är tiden du är med dina barn den bästa investering du kan göra för en bra relation framåt. Och det är den mysigaste bästa tiden av alla tider.

1 gillning

Nej men att jobba ger ju mer pengar i slutändan. Nu uppfattade jag dock att tråden handlade om pengar först och främst. Visst är det mysigt med spädbarn men också mycket jobb. Tror ingen av oss sovit ordentligt på 6 månader vid det här laget. Och det är vi nog inte ensamma om som föräldrar.

2 gillningar

Semantik hit och dit. Det är bra mycket mindre pengar som kommer in i familjekassan för många när föräldraledighet kommer in i bilden. Och det är ingen här som sagt att det inte är det mysigaste som finns att umgås med sina barn.

Säger som jag brukar. Med ett barn kan man ofta bo kvar. Då är det mer nattsömn och så’nt man betalar med. :wink: När nästa kommer behöver man skala upp boendet ganska ofta. Så det är “tvåan” som är dyr. Nästa stegär vid fyran, då det inte räcker med en vanlig personbil i familjen…

Sagt med viss humor, men också allvar. Fullt medhåll att mycket kan fås, ärvas och köpas begagnat. Sedan skickar man det själv vidare eller slänger om det gjort sitt.

Kunde inte låta bli då jag tyckte det var slarvigt att använda utgift i det sammanhanget, det är väl ändå ett forum som i grund o botten handlar om ekonomi :slightly_smiling_face:
Och ville bara lyfta perspektivet lite för att livet inte bara är FIRE…