Ni som har överlevt och tagit barn från födsel tills de flyttat hemifrån, när skulle ni säga att barnen kostat som mest? Och vilka är de största posterna? Aktiviteter? Mat? Kläder?
De enskilt största posterna är behovet av större bostad, bil samt förlorad arbetsinkomst (VAB, deltid …)
Ah!! Bra input!
Bankerna har en del berökningar, här är ett exempel:
Det där varierar. Att bo större kostar främst mycket om man också vill bo centralt. Merkostnaden för 1-2 rum i ett hus är inte betydande.
Har man föräldralön från arbetsgivaren behöver föräldraledigheten inte kosta så mycket. Vab är något som vissa har mycket av. Vissa barn är sjuka mycket.
Bortsett från ovanstående är förmodligen perioden från åldern 12-13 år fram till att barnet flyttar hemifrån dyrast. Då duger inte begagnade grejer hur som helst. Prylarna ska vara av en viss sort.
Vi har tre barn och dessutom ett behov av hemmakontor. Dvs minst 4 men helst 5 hyfsade sovrum. Kikar man på hus i mina trakter så är det vansinnigt många som har 3 bra sovrum och kanske en klädkammare upptill. Marknaden för större hus ser annorlunda ut även om kvadratmeterkostnaden inte påverkar så mycket.
Det beror såklart alldeles på. De flesta sådana system har begränsningar med inkomsttak. Vårt system var ganska bra även om jag slog i taket, men däremot föll 7/12 av min bonus bort när jag var ledig 7 månader.
Alla kortare perioder och ”utfyllnadsdagar” brukar heller inte täckas av föräldralön och då blir det många tusen man tappar.
Nu som tonåringar känns det som de kostar mest. De äter mycket, har mopeder och lätt mc, gör gång på mycket kläder, behöver datorer, mobil mm.
Vi har haft väldigt lite VAB genom åren, å andra sidan får man ju en dag ledigt hemma, så ser inte det som kostnad egentligen.
Huset vi bor i är samma som innan vi fick barn, så det ngen direkt merkostnad där.
Sista barnets tonår. Tonåringar generellt kostar men med bara ett barn hemma finns det ju mer pengar och så inser man att snart kommer det inte att finnas fler barn hemma (något barn lär sig utnyttja/använda )
Allt beror på. Det är liksom kontentan. Lokala förhållanden där man bor påverkar en del. Lokala förhållanden på arbetsplatsen påverkar också.
En riktig semesterdag när fyraåringen skjuter projektilspyor åt alla håll. Det är tider det!
Äldsta fyller 15 snart och sedan 13-årsåldern har det brakat iväg ganska ordentligt. Visst, inkomstbortfall vid vabb tidigare, men nu är det ju kostnader på riktigt
Moppekort, utökade aktiviteter, mer bussresor, skjuts, läger i veckor eftersom de sover över etc.
Skönt att det är 4 år mellan barnen så man inte har dyrperioden samtidigt
Aldrig råkat ut för det mer än att de spytt en eller två ggr, och då på natten, sen var de tvungna att karantäna hemma i 2 dagar oavsett om de var pigga eller inte, men oftast var det att de var snuviga eller lite hängiga, så man var hemma och kollade tv med dem typ, eller gjorde nått annat när de sov.
Var tvungen att fråga min bättre hälft, tonåren utan tvekan!
Det är mer av allt då, men nu är alla utflugna men en kommer tillbaka i sommar.
tack för alla svar. Jag har själv 4 barn, äldsta är 5 år. Så verkar alltså på er som att tonåren kommer bli riktigt göttigt sen
Tips härifrån är att inte låta dom initieras i ridning…
Fan det var bra jobbat, samma fru?
Tack japp samma fru… så kan det gå!
Bortsett från boende etc utan med fokus på prylar osv, skulle jag säga tidig tonår.
Då äter de mer, tränar, börjar handla vuxenkläder och -skor, har fler åsikter om vad som funkar etc.
Är det tvillingar i den bilden eller har ni bara skjutit skarpt och snabbt helt enkelt?
Man glömmer/förtränger ju en del men bebisåren med blöjjor, bilstol, kläder som växes ur direkt, vagn o löpvagn, sängar osv utöver föräldraledighet är ju rätt tufft ändå. Samt inkomstbortfall på missade möjligheter för tid o ork finns inte på samma sätt.